دادستان کل کشور: در مجازات کردن کوتاه نمی‌آییم

دادستان کل کشور مدعی شد که در ایران چیزی به نام گشت ارشاد وجود ندارد

دادستان کل کشور می‌گوید کلا باید فضای مجازی را ببندیم اما نه ممکن است و نه مورد تایید مسئولان نظام- ایرنا

محمد جعفر منتظری، دادستان کل کشور مدعی شد که نظام در مجازات کسانی که به گفته او مرتکب جرم شده‌اند، کوتاه نخواهد آمد.

در روزهای اخیر، دستگاه قضایی شماری از معترضان بازداشت شده را به احکامی نظیر محاربه و فساد فی الارض متهم کرده که در قوانین جزایی اسلامی مجازات اعدام برای آنها در نظر گرفته شده است. در روزهای اخیر همچین شماری از شهروندان بلوچ اعدام شده‌اند.

او در مورد بازداشت‌شدگان خیزش سراسری مردم ایران گفت: «هیچ اغماضی در برابر کسانی که مرتکب جرم شدند، نداریم. در مجازات کسانی که مرتکب جنایت شدند، کوتاه نخواهیم آمد، اما آیا در رسیدگی‌مان نباید موازین شرعی و قانونی را رعایت کنیم؟ آیا نباید چیزی که شرع مقدس اسلام به ما دستور داده را رعایت کنیم؟»

منتظری همچنین در مورد محاکمه ۱۵ نفر در کرج و احتمال صدور حکم محاربه برای آن‌ها گفت: «من به دیدار خانواده طلبه شهید، آرمان علی‌وردی رفتم و خانواده ایشان فرمودند که انتظار قصاص داریم. خدمت ایشان گفتم که انتظار در چارچوب موازین شرعی دارید؟ گفتند بله، گفتم ۱۵ نفر در این مسئله نقش داشتند. ما به‌عنوان نیروی قضایی باید این مسئله را پیگیری جدی کنیم که چه کسی در چه قسمتی از این جنایت نقش داشته است، اما باید این شفاف شود چه کسی را قصاص کنیم و به سینه تیر بگذاریم، اما مطمئن باشید تا آخرین برگ از این جریان را رسیدگی می‌کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دادستان کل کشور با تکرار ادعاهای رهبر و دیگر مقام‌های جمهوری اسلامی، اعتراضات را به دشمن نسبت داد و اعلام کرد که از ۴۳ سال پیش تاکنون یک روز نبوده است که جمهوری اسلامی در «جنگ با صهیونیزم به سرکردگی آمریکا» نباشد.

منتظری اعتراضات علیه جمهوری اسلامی را جنگ ترکیبی خواند و گفت: «این جنگ ترکیبی، از موضوعات مختلفی تشکیل شده است و آمیخته از جنگ سیاسی، جنگ سایبری در فضای مجازی، جنگ خبررسانی جعل و دروغ، جنگ دیپلماسی و به‌هم زدن ارتباطات بین‌المللی ایران و برخی کشور‌های همسو، جنگ فرهنگی و... در کشور است.»

منتظری در مورد گشت ارشاد و برخورد با بی‌حجابی در ایران گفت: «در خصوص گشت ارشاد، اولا ما گشت ارشاد نداشتیم و عنوانش پلیس امنیت اجتماعی بوده است، ثانیا هرگز دستگاه قضایی نه کوچک‌ترین قدمی و نه طرحی برای تعطیل کردن این گشت داشته و ما این را شاهد بودیم حادثه‌ای که منشاء آن یک اقدام در این واحد پلیس بوده که محترمانه خانم بدحجابی را دستگیر کردند و آنجایی که ایشان را می‌برند و جلسه می‌گذارند، برایشان صحبت می‌کنند و...، یک اتفاق رخ می‌دهد و همین منشاء این داستان‌ها می‌شود.»

منتظری در نشست «تبیین ابعاد جنگ ترکیبی در اغتشاشات اخیر» گفت: «بنده امروز هم پای مسئله فیلتر کردن‌ها ایستاده‌ام و خیلی فحش خورده‌ام، ما امروز یک وی‌پی‌ان را می‌بندیم، بلافاصله با روش دیگر آن هم از خارج از کشور در اختیار قرار می‌گیرد. بایستی کلا فضای مجازی را ببندیم که نه مورد تایید مسئولان عالی نظام است، نه امروز امکانش است.»