خیزش سراسری؛ اعتراض در زاهدان و تهران و فراخوان آذرماه

معترضان در زاهدان تا بامداد روز جمعه در حمایت از مولوی عبدالحمید در خیابان‌ها بودند

خیزش سراسری مردم ایران روز پنجشنبه با اعتراضات در زاهدان و چند شهر دیگر ادامه داشت و از سوی دیگر نیز معترضان برای پیوستن مردم به اعتراضات سه روزه هفته آینده به پخش اعلامیه و دیوارنویسی اقدام کردند.

پس از انتشار فایل‌های هک شده از خبرگزاری فارس و انتشار نقل‌قول از علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در مورد مولوی عبدالحمید که «به جای بازداشت مولوی عبدالحمید باید او را بی‌آبرو کرد و به‌تدریج از نفوذ امام‌جمعه اهل سنت کاست»، مردم زاهدان برای حمایت از امام‌جمعه خود به خیابان‌ها آمدند. معترضان روز پنجشنبه برنوشته بزرگی در سطح شهر زاهدان به همراه داشتند که در کنار تصویری از عبدالحمید نوشته شده بود: «شیخ‌الاسلام خط قرمز ماست».

معترضان در فلکه کوزه، خیابان دانشگاه و میدان کوثر تجمع کردند و در حمایت از مولوی عبدالحمید و علیه علی خامنه‌ای شعار سر دادند. اعتراضات شهر زاهدان از صبح روز پنجشنبه تا بامداد روز جمعه ادامه یافت. معترضان با حضور در خیابان‌ها به صورت پیاده و با خودروهای شخصی در این تجمع حضور داشتند.

مراسم چهلم محمد خواجوی‌نیا، از کشته‌شدگان خیزش سراسری مردم ایران در دزفول، نیز روز پنجشنبه برگزار شد. محمد خواجوی، جوان معترضی بود که در اعتراضات شهر دزفول، با شلیک نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شد.

برادر محمد خواجوی‌نیا در مراسم چهلمین روز از درگذشت او که بر سر مزارش در یزدان‌شهر اصفهان برگزار شده بود، با توضیح نحوه کشته شدن برادرش گفت: «نیروهای امنیتی پس از تعقیب، ابتدا با ماشین به او زدند و در حالی که می‌توانستند محمد را دستگیر کنند، از فاصله نزدیک به او شلیک کردند. برادر ما ناحق کشته شد و فدای مملکت ایران شد. برادرم فدای مردم مظلوم ایران شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مراسم هفتمین روز درگذشت عرشیا امامقلی‌زاده علمداری، روز پنجشنبه دهم آذرماه، در شهر جلفا آذربایجان شرقی برگزار شد. تعداد زیادی از شهروندان در این مراسم حاضر شدند و علیه جمهوری اسلامی شعار سر دادند. عرشیا امامقلی‌زاده علمداری، نوجوان ۱۶ ساله اهل جلفای آذربایجان شرقی، پیش از این به اتهام عمامه‌پرانی بازداشت شده بود و پس از گذشت ۱۰ روز، به قید وثیقه آزاد شد. این نوجوان اهل جلفا دو روز پس از آزادی به قید وثیقه، دست به خودکشی زد. خانواده عرشیا برای اطلاع‌رسانی نکردن در مورد این اتفاق تحت فشار بودند و به همین علت مراسم خاکسپاری او در سکوت خبری و با جمعیت محدودی از اعضای خانواده‌اش برگزار شد.

مردم شهر تهران نیز شامگاه روز پنجشنبه از پنجره خانه‌هایشان علیه جمهوری اسلامی شعارهای «مرگ بر دیکتاتور»، «مرگ بر خامنه‌ای»، «مرگ بر جمهوری اسلامی» و «زن، زندگی، آزادی» سر دادند. مردم تهران همچنین از این طریق از دیگر شهروندان برای حضور در اعتراضات چهاردهم تا شانزدهم آذرماه دعوت کردند. خبرهایی از سر دادن شعارهای شبانه در محله‌های تهرانپارس، سردار جنگل، پاسداران، ستارخان، نیاوران، شریعتی، نارمک و... شنیده شده است.

مردم شهر تهران و دیگر شهرهای ایران برای برگزاری اعتراضات ۱۴، ۱۵ و ۱۶ آذرماه به تبلیغات میدانی اقدام کردند. معترضان در شهر تهران علاوه بر دیوارنویسی، به پخش شب‌نامه‌هایی برای دعوت از مردم برای شرکت در این اعتراضات اقدام کردند. معترضان در شهر رشت نیز با پخش برگه‌های‌ دعوت به شرکت در این اعتراضات، به نصب بنری در یکی از خیابان‌های اصلی شهر اقدام کردند. در این بنر مطالبی در حمایت از مردم کردستان و زاهدان نیز دیده می‌شد. معترضان در شبکه‌های اجتماعی تصاویر برگه‌های ‌دعوت به شرکت در این اعتراضات را منتشر کرده‌اند. در یکی از این فراخوان‌ها شعار «فقر، فساد و گرونی؛ میریم تا سرنگونی» نوشته شده و تاکید شده بود «همه به خیابان می‌آییم برای آزادی ایران». در یکی دیگر از این فراخوان‌ها نیز با شعار «اتحاد ایرانی، نابودی رژیم شیطانی» از مردم برای «تمامی خون‌های ریخته شده» دعوت کرده بود که در اعتراضات و اعتصاب‌های چهاردهم، پانزدهم و شانزدهم آذر شرکت کنند.