نرگس محمدی از اوین به پارلمان اروپا: «گذار از نظام، خواست مردم ایران است»

نرگس محمدی، فعال حقوق بشر، از زندان اوین نامه‌ای خطاب به پارلمان اروپا نوشت

نرگس محمدی، زندانی سیاسی و فعال حقوق بشر، با ارسال پیامی به پارلمان اروپا «گذار از نظام» را «خواست و اراده مردم ایران» خواند و خطاب به اعضای این پارلمان گفت: «ضروری است که در اتخاذ هر تصمیمی، رویکرد اعمال فشار حداکثری به حکومت برای تحقق و استحکام جامعه مدنی و تضمینی حقوق بشر را داشته باشند.»

 

این فعال حقوق بشر با اشاره به خیزش سراسری مردم ایران نوشت: «آنچه این روزها جهان شاهد آن است، اعلام‌ گذار مردم ایران از نظام جمهوری اسلامی است که بارها تاکید کرده‌ام این نظام، استبدادی دینی و زن‌ستیز است و من با آن مبارزه می‌کنم.»

نرگس محمدی با اشاره به ۱۳ بار بازداشت خود و صدور مجموعا ۳۴ سال زندان و ۱۵۴ ضربه شلاق در پنج دادگاه به علت فعالیت‌هایش، با اشاره به اینکه تاکنون هفت سال از زندگی‌اش را در زندان سپری کرده و هشت سال‌ دیگر از حکمش باقی مانده است، گفت: «اکنون در زندان هستم و ذره‌ای احساس پشیمانی و تردید ندارم، بلکه با شدت اشتیاق، امید و سرزندگی در داخل ایران به مبارزه ادامه می‌دهم و یقین دارم که پیروز خواهیم شد. ما در گذار از جمهوری اسلامی به دنبال نظامی هستیم که منزلت انسان و حقوق بشر در آن تحقق یابد و این ممکن نخواهد شد مگر اینکه استبداد به هر شکل آن در این سرزمین برای همیشه پایان یابد.»

او همچنین به خشونت علیه معترضان در ایران اشاره کرد و گفت: «اما حکومت سرسختانه در مقابل مطالبات به حق مردم دست به سرکوب، خشونت و کشتار زد و متاسفانه بسیاری از دولت‌های جهان بی‌اعتنا به حقوق و خواست مردم، به تامین منافع اقتصادی خود پرداخته‌اند و حقوق بشر به‌عنوان امری دست چندمی در مواجهه با نظام جمهوری اسلامی تلقی شده است. در حالی که حمایت پایدار دولت‌ها مطابق قوانین حقوق بشری می‌توانست و هم‌اکنون می‌تواند پشتوانه حرکت مردم برای شکست استبداد ‌و تحقق آزادی و دموکراسی باشد.»

این فعال حقوق بشر چهار نکته را در راستای حمایت از معترضان در ایران ارائه داده است. او در بخش اول اعلام کرده که با توجه به اینکه اصالت و مشخصه «گذار از نظام»، خواست و اراده مردم ایران است، پارلمان اروپا «در اتخاذ هر تصمیمی، رویکرد اعمال فشار حداکثری به حکومت برای تحقق و استحکام جامعه مدنی و تضمینی حقوق بشر را داشته باشند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او همچنین از اهمیت وجود نهادهای مستقل مدنی در ایران گفت و اعلام کرد که در شرایط گذار، مردم متحمل هزینه‌های سنگینی می‌شوند و این اتفاق می‌تواند به مردم ایران در این راه کمک کند.

نرگس محمدی همچنین در این نامه تاکید بر آزادی زندانیان سیاسی و فعالیت مدنی مبارزان جنبش‌های اجتماعی را امری مهم و تاثیرگذار عنوان کرد.

او همچنین حمایت ویژه از زنان مبارز ایران برای تحقق حقوق تضییع شده زنان و نقش بسیار مهم آنان در دوران گذار و پس از آن را برای تحقق دموکراسی و حقوق بشر امری ضروری دانست.

او در پایان این نامه نوشت: «در پایان با دلی سرشار از امید، سرزندگی و عشق پیروزی و باور به خیزش اعتراضی قدرتمند مردمی و جنبش‌های اجتماعی ریشه‌‌دار در ایران، از تک‌ تک شما نمایندگان محترم تقاضا و انتظار حمایت، همراهی و همبستگی دارم. امید دارم با مبارزه با استبداد و تحقق دموکراسی در ایران روزی در کنار یکدیگر و دست در دست هم برای صلح جهانی متحد و یکپارچه شویم. آن روز فرا خواهد رسید.»

نرگس محمدی مهرماه امسال در حکمی جدید به ۱۵ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود. او همچنین در این حکم به «پاکسازی مناطق از زباله در مناطق خالی از سکنه با هماهنگی شهرداری یکی از شهرستان‌ها تحت نظارت حراست آن مرجع» محکوم شد و این بخشی از واکنش‌های قوه قضاییه و دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی به ایستادگی این فعال حقوق بشر در ایران است.