جان کربی: دولت آمریکا سخنگوی معترضان نیست

«کاخ سفید از طرف معترضان صحبت نمی‌کند، بلکه خودِ معترضان از جانب خودشان سخن می‌گویند»

ANNA MONEYMAKER / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / GETTY IMAGES VIA AFP

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، با برگزاری نشستی خبری در روز دوشنبه، ۲۸ نوامبر ۲۰۲۲، بار دیگر اعلام کرد دولت ایالات متحده آمریکا همچنان از جنبش «زن، زندگی، آزادی» در ایران حمایت می‌کند.

او در پاسخ به پرسشی در مورد تظاهرات ادامه‌دار مردم ایران علیه نظام جمهوری اسلامی گفت دولت آمریکا در کنار مردم ایران، خاصه زنان ایرانی، می‌ایستد و حکومت ایران را به‌دلیل «رفتاری که با مردمش دارد» پاسخگو خواهد کرد.

کربی همچنین در بخش دیگری از سخنان روز دوشنبه خود، ضمن اشاره به تظاهرات ضد حکومتی در چین و ایران، گفت:«کاخ سفید از طرف معترضان صحبت نمی‌کند، بلکه خودِ معترضان از جانب خودشان سخن می‌گویند.»

موضوع خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی، مضمون سئوالی بود که یکی دیگر از خبرنگارهای حاضر در این نشست خبری از کرین ژان پی‌یر، سخنگوی کاخ سفید، پرسید. ژان پی‌یر در پاسخ به این سئوال، که به اقدامات مشخص دولت ایالات متحده آمریکا در قبال جنبش «زن، زندگی، آزادی» مربوط می‌شد، عبارتی از جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا، در حمایت از این جنبش سیاسی – مدنی را نقل کرد و تاکید کرد که آمریکا از طرق مختلف می‌تواند به حمایت از معترضان ادامه دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی کاخ سفید همچنین گفت دولت آمریکا به‌منظور حمایت از مردم معترض ایران با متحدان خود و سازمان‌های بین‌المللی، از جمله سازمان ملل متحد، همکاری خواهد کرد تا گام‌هایی موثر به‌نفع مردم ایران برداشته شود.

ژان پی‌یر در ادامه به برخی اقدامات مشخص ایالات متحده آمریکا علیه نظام جمهوری اسلامی نیز اشاره کرد. به‌گفته این مقام دولت آمریکا، تحریم‌های اقتصادی اعمال شده علیه مقام‌های جمهوری اسلامی، حمایت آمریکا از تشکیل کمیته حقیقت‌یاب شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ارتباط با نقض حقوق بشر در ایران و همکاری با سازمان‌های حقوق بشری به‌منظور اخراج حکومت ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد در زمره اقدامات مشخصی دولت آمریکا در راستای حمایت از مردم معترض ایران به‌حساب می‌آید.

با این‌وجود جنگ اوکراین نیز بخشی از اظهارات جان کربی در این نشست مطبوعاتی را تشکیل می‌داد. او ضمن اشاره به حمله‌های روسیه به مراکز تولید انرژی و زیرساخت‌های غیرنظامی اوکراین، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، را انسانی «نفرت‌انگیز» خطاب کرد و در مورد او چنین گفت:«پوتین از سرمای در راه استفاده می‌کند و می‌کوشد تا مردم اوکراین را از اساس به زانو درآورد.»

کربی همچنین در پاسخ به پرسشی در مورد تظاهرات مردم چین علیه سیاست‌های دولت‌شان در قبال کووید – ۱۹ گفت دولت آمریکا پیش از این نیز به روشنی گفته است که در حال حاضر، و با توجه به پیشرفت‌هایی که در کنترل ویروس کرونا به‌دست آمده است، از سیاست «قرنطینه» کردن مردم حمایت نمی‌کند.

او در عین‌حال تاکید کرد دولت آمریکا «اعتراضات مسالمت‌آمیز» را حق مردم سراسر جهان می‌داند.