جان کربی: توپ در زمین ایران است

یک مقام شورای امنیت ملی کاخ سفید در مورد توانایی رو به رشد موشک‌های بالستیک ایران هشدار داد

رییس سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرده است که در هفته‌های آتی عملیات احداث راکتور تحقیقاتی به صورت رسمی در سایت اصفهان آغاز می‌شود- Anna Moneymaker / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP

جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید به خبرنگاران گفت: «مذاکرات به‌خوبی تکمیل شده و روی میز است. اکنون مسئولیت آن بر عهده ایران است.»

جان کربی گفت که دولت بایدن متعهد است تا مطمئن شود ایران هرگز توانایی دستیابی به تسلیحات هسته‌ای را ندارد. به گفته کربی، بایدن همچنان معتقد است که دیپلماسی بهترین راه برای تضمین دسترسی نداشتن ایران به سلاح هسته‌ای است. این مقام کاخ سفید اعلام کرد: «ایالات متحده همچنین مطمئن خواهد شد که توانایی دفاع از خود و متحدانش را در برابر طیف دیگر رفتارهای تهدیدآمیز ایران دارد.»

کربی به «قابلیت رو به رشد موشک‌های بالیستیک ایران» اشاره کرد که به بهبود حمایت از گروه‌های تروریستی و تهدیدهای دریایی آن‌ها کمک می‌کند.

بر اساس مقاله‌ای که روز چهارشنبه منتشر شد، یک مقام ارشد دولت بایدن گفت ایالات متحده باور ندارد توافق هسته‌ای با ایران احیا شود. به گزارش اکسیوس، این منبع آمریکایی گفت اکنون دستیابی به توافق با تهران بسیار دور است.

منابع آمریکایی به آکسیوس گفتند مک گورک با اشاره به احتمال توافق گفته است ایران قصد دارد چیزی را به میز مذاکره اضافه کند که احتمال توافق را بالا می‌برد.

ایران پیش از این خواستار لغو تحریم‌های دولت ترامپ و همچنین حذف نام سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی شده بود. جو بایدن پس از مخالفت قاطع دو حزب، در میان قانونگذاران کنگره تصمیم به حذف نشدن سپاه از این فهرست گرفت.

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، قرار است روز پنجشنبه یک گزارش محرمانه در مورد وضعیت مذاکرات غیرمستقیم با ایرانی‌ها، به کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان ارائه کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مک گورک در مورد امتیازات بیشتر از سوی ایالات متحده گفت: «ما این کار را انجام نمی‌دهیم. در صورت نرسیدن به توافق، تحریم‌ها و انزوای دیپلماتیک تشدید خواهد شد. استفاده از هر توانی، آخرین راه‌ حل خواهد بود.»

وزارت امور خارجه و دیگر مقام‌های دولت بایدن که از طرفداران مذاکره با ایران بوده‌اند، هنوز معتقدند که توافق به نفع ایالات متحده است. برخلاف اینکه مقام‌های آمریکایی بارها گفته‌اند که ایالات متحده برای دستیابی به توافق برای مدت نامحدودی منتظر نخواهد ماند و ادعا می‌شود که ایران تنها چند هفته تا دستیابی به بمب هسته‌ای فاصله دارد، اما اکنون بیش از یک سال است که دولت بایدن هنوز درها را به روی مذاکرات نبسته است.

هم‌زمان رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در هفته‌های آتی عملیات احداث راکتور تحقیقاتی در سایت اصفهان به‌صورت رسمی آغاز می‌شود. خبرگزاری ایرنا روز چهارشنبه در گزارشی نوشت محمد اسلامی در بازدید از سایت یو‌سی‌اف اصفهان این موضوع را مطرح کرده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران دراین‌باره گفت: «درباره راکتورهای تحقیقاتی و به‌ویژه راکتوری که بتواند تست سوخت را برای سایر راکتورها انجام دهد، برنامه‌ریزی کرده‌ایم و بر اساس مطالعات انجام شده در هفته‌های آتی عملیات احداث راکتور تحقیقاتی را به‌صورت رسمی در سایت اصفهان آغاز خواهیم کرد.»

از سوی دیگر جوزپ بورل، روز سه‌شنبه در یادداشتی که در فایننشال‌تایمز منتشر شد، نوشت زمان رایزنی‌ها در مورد احیای برجام تمام شده است و باید هرچه سریع‌تر تصمیم‌گیری سیاسی شود. او در یادداشت خود به تهیه طرح تازه‌ای اشاره کرد که بر اساس آن، جزئیات دقیقی از روند لغو تحریم‌ها و بازگشت جمهوری اسلامی به تعهدات پذیرفته برجام پیش‌بینی شده است. چند ساعت پس از انتشار مقاله جوزپ بورل، انریکه مورا، معاون او هم در پیامی در شبکه اجتماعی توییتر نوشت بهترین توافق ممکن در حال حاضر روی میز آماده است.