گفت‌و‌گوی بارزانی و السودانی در مورد تامین امنیت مرزهای عراق

بر اساس اطلاعات موجود یکی از خواسته‌های رئیس اقلیم کردستان از مقام‌های دولت عراق این است تا در مقابل حمله‌های نظامی به اقلیم موضع‌گیری جدی داشته باشند

قرار است السودانی نتایج گفتگوهای مقام‌های سیاسی دولت عراق با بارزانی را در اختیار مقام‌های جمهوری اسلامی قرار دهد -- The Presidency of the Kurdistan Region

همزمان با انتشار خبر به تعویق افتادن سفر محمد الشیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، به تهران، وبسایت دفتر ریاست اقلیم کردستان عراق از دیدار نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان، با السودانی در شهر بغداد خبر داد.

به‌گزارش این وبسایت، دیدار این دو مقام سیاسی عراق در روز یکشنبه، ۲۷ نوامبر ۲۰۲۲، انجام شد و بررسی تامین امنیت مرزهای عراق با کشورهای همسایه، از جمله ایران، یکی از محورهای اصلی گفتگوی بارزانی و السودانی بود.

بر پایه بیانیه منتشر شده از سوی دفتر ریاست اقلیم کردستان عراق، قرار است بارزانی در ادامه سفر خود به بغداد با دیگر «رهبران و مقامات ارشد سیاسی» در عراق، از جمله مشاور امنیت ملی دولت مرکزی این کشور، دیدارهایی داشته باشد.

از سوی دیگر الشرق الاوسط، به‌نقل از یکی از منابع دولت عراق، نوشت بغداد و اربیل به‌منظور تشکیل «یک کمیته امنیتی مشترک» به‌توافق رسیده‌اند تا از طریق این کمیته بتوانند مشکلات موجود با جمهوری اسلامی ایران و دولت ترکیه را حل‌وفصل کنند.

همزمان با آغاز جنبش «زن، زندگی، آزادی» و نقش‌آفرینی پررنگ شهرهای کردنشین ایران در این جنبش سیاسی – مدنی، نهادهای امنیتی وابسته به جمهوری اسلامی احزاب کرد مستقر در شمال عراق را به نقش داشتن در ایجاد ناآرامی در ایران متهم کردند و به همین بهانه، دستکم در سه نوبت، مناطقی در اقلیم کردستان را هدف حمله‌های موشکی و پهپادی قرار دادند؛ حمله‌هایی که اگرچه با مخالفت جدی دولت عراق روبرو نشد اما رهبران و مقام‌های سیاسی کشورهای جهان آزاد آن را نقض حاکمیت عراق دانسته و به شدت محکوم کردند.

با این‌حال، برخی اسناد و گزارش‌های موجود نشان می‌دهد نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مراکز نگهداری پناهندگان در اقلیم کردستان را مورد حمله قرار داده‌اند. به‌عنوان مثال روزنامه فایننشال تایمز با انتشار گزارشی در روز یکشنبه نوشت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کردهای پناهنده در عراق را هدف حمله قرار داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر دولت ترکیه نیز پس از بمبگذاری اخیر در مرکز شهر استانبول، بار دیگر احزاب کرد را عامل این عملیات تروریستی معرفی کرد و به همین بهانه به برخی از مناطق کردنشین عراق و سوریه حمله کرد.

از این‌رو، و با توجه به گزارش الاشرق‌الاوسط از دیدارهای بارزانی با مقام‌های سیاسی دولت عراق، او بر این مهم که اقلیم کردستان بخشی از خاک عراق محسوب می‌شود از دولت مرکزی عراق خواسته است تا علیه حمله‌های سپاه پاسداران و ارتش ترکیه به اقلیم کردستان عراق موضعگیری جدی کنند.

رویکرد دولت فعلی عراق، که از حمایت حکومت ایران برخوردار است، در قبال حمله‌های جمهوری اسلامی و ترکیه به اقلیم کردستان انتقاد جدی ناظران بین‌المللی را در پی داشته است. به‌عنوان مثال دکتر بلال وهاب، کارشناس یکی از اتاق فکرهای آمریکایی به‌نام «موسسه واشنگتن»، در مقاله روز یکشنبه خود در این مورد نوشت سکوت دولت عراق در برابر حمله‌های سپاه پاسداران به اقلیم کردستان باعث شرمساری است.

دیدار بارزانی و السودانی در رسانه‌های دولتی داخل ایران نیز بازتاب داشت. خبرگزاری ایسنا روز دوشنبه، ۷ آذر ۱۴۰۱، به‌نقل از یکی از نمایندگان مجلس عراق نوشت، قرار است السودانی در سفر خود به تهران، که روز سه‌شنبه ۸ آذر ۱۴۰۱ صورت می‌گیرد، نتایج حاصل از گفتگوهای رئیس اقلیم کردستان با مقام‌های ارشد دولت عراق را در اختیار مقام‌های جمهوری اسلامی ایران قرار دهد.