فایننشال تایمز: ایران کردهای پناهنده در عراق را هدف قرار می‌دهد

کردهای ساکن عراق می‌گویند: «از ما به عنوان قربانی استفاده می‌شود»

جمهوری اسلامی، کردهای ایرانی مقیم عراق را به حمایت از تظاهرات ضد حکومتی متهم می‌کند - AFP

نشریه فایننشال تایمز روز یکشنبه، ۲۷ نوامبر (ششم آذر)، در گزارشی، به حملات جمهوری اسلامی به اقلیم کردستان عراق پرداخت و نوشت: «در پی اعتراضات ضدحکومتی، تهران گروه‌های مخالف را در مرزهای این کشور، مقصر معرفی می‌کند.»

به گزارش این رسانه بریتانیایی، چند دهه است که گروه‌های اپوزیسیون کرد ایرانی، به امنیتی نسبی در عراق، همسایه ایران، دست یافته‌اند و با ایجاد پایگاه‌هایی در آنجا، برای کسب آزادی‌های بیشتر مبارزه ‌می‌کنند. برخی از آن‌ها حتی در کنار نیروهای کرد عراقی علیه شبه‌نظامیان داعش جنگیدند. با این حال، در هفته‌های اخیر پایگاه‌های آن‌ها زیر رگبار آتش تهران قرار گرفته است و جمهوری اسلامی ده‌ها پهپاد و موشک بالستیک به اقلیم کردستان عراق پرتاب کرده است.

جمهوری اسلامی ایران کردهای ایرانی مقیم عراق را به حمایت از تظاهرات ضدحکومتی که سراسر کشور را فراگرفته است، متهم می‌کند. یکی از دلایل این حمله این است که خیزش سراسری مردم ایران پس از مرگ مهسا امینی ۲۲ ساله جرقه خورد؛ زن جوان کردی که در بازداشت پلیس موسوم به امنیت اخلاق کشته شد.

خلیل نادری، سخنگوی حزب آزادی کردستان (PA)، درباره حملات ایران به کردهای مقیم عراق گفت: «از ما در حکم قربانی استفاده می‌شود.» او که از یک مکان نامشخص در کوه‌های مرزی عراق صحبت می‌کرد، گفت که از زمان آغاز حملات به پایگاه‌های آن‌ها در اواخر سپتامبر، دست‌کم ۱۹ عضو حزب آزادی کردستان کشته شده‌اند. او تاکید کرد که دست‌کم هفت نفر از این افراد پس از شلیک رگبار موشک به یکی از پایگاه‌های این حزب در روز سه‌شنبه، کشته شده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حمله‌های ایران به اقلیم کردستان عراق در شرایطی انجام می‌گیرد که آژانس پناهندگان سازمان ملل به حضور پناهجویان ایرانی، از جمله زنان و کودکان، در میان قربانیان حملات ماه سپتامبر اشاره دارد. به گزارش عفو بین‌الملل، از زمان شروع اعتراض‌ها در ایران، دست‌کم ۳۰۵ نفر در ایران کشته شده‌اند که ۴۱ نفر از آن‌ها کودک بوده‌اند. ۴۲ نفر از این افراد در همین هفته گذشته و با شدت گرفتن تظاهرات در شهرهای کردنشین غربی، از جمله مهاباد و جوانرود، جان باختند. 

گروه‌های کرد ایرانی که از زمان شروع انقلاب سال ۱۳۵۷ با نظام جمهوری اسلامی مخالف بودند، در دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ پایگاه‌های خود را به عراق منتقل کردند. جمهوری اسلامی ایران مدعی است که این گروه‌ها در قاچاق اسلحه از مرزها و برانگیختن اعتراضات داخل ایران نقش دارند. وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه، ۲۳ نوامبر، گفت «۷۶ پایگاه تروریستی» در چنین فعالیت‌هایی دخالت دارند. گروه‌های کرد مخالف نظام جمهوری اسلامی این اتهامات را رد می‌کنند. 

افزون بر درگیری‌های لفظی همیشگی، اکنون تشدید تنش‌ها نیز دولت نیمه‌خودمختار اقلیم کردستان عراق (KRG) را تهدید می‌کند. آن‌ها خواستار مداخله بین‌المللی برای توقف حملات شده‌اند. یکی از مقام‌های حکومت اقلیم کردستان گفت: «وضعیت نمی‌تواند به این شکل ادامه یابد. این حملات باید متوقف شود. غیرنظامیان کشته می‌شوند و به اقتصاد ما نیز ضربه جدی وارد می‌شود.»

حکومت اقلیم کردستان از سال‌ها پیش به کردهای ایرانی اجازه داده است که در کردستان عراق فعالیت کنند و در عین حال، روابط خود را با تهران و متحدانش در بغداد نیز حفظ کرده است. اگرچه حکومت اقلیم کردستان در دهه ۱۹۹۰ به خودمختاری دست یافت، برای تامین بودجه و نیازهای امنیتی خود تا حد زیادی به دولت مرکزی بغداد وابسته است و بنابراین، باید روابط خود را با بغداد که تحت فشار ایران است، متعادل نگه ‌دارد.

 دولت نوپای محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر جدید عراق، را احزاب و گروه‌های شبه‌‌نظامی نزدیک به تهران حمایت می‌کنند. سودانی حمله‌های اخیر تهران به کردها را «نقض حاکمیت عراق» دانسته و محکوم کرده است و از همسایگان خود خواسته است که از عراق همچون میدانی برای «تسویه‌حساب» استفاده نکنند. با این حال، جمهوری اسلامی مقاصد خود را روشن کرده است: اگر گروه‌های مخالف خلع‌سلاح نشوند، سپاه پاسداران حملات هوایی بیشتری را انجام خواهد داد.

بنا به گفته‌های سه مقام مطلع به فایننشال تایمز، اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، هفته گذشته در دیدارش با سودانی و دیگر مقام‌هاهی دولتی عراق در بغداد، تهدید کرد اگر بغداد در خلع‌سلاح گروه‌ها[ی مخالف مستقر در نواحی مرزی با ایران] و استحکام بخشیدن به مرزهای خود ناکام باشد، ایران به حمله زمینی [به آن نواحی] خواهد پرداخت. یکی از مقام‌های مطلع در بغداد گفت: «این تهدید باید جدی گرفته شود. آن‌ها نیروهایشان را در مرز جمع کرده‌اند و عراق قدرتی ندارد که جلوی ورود آن‌ها را بگیرد.»

 حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، نیز روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران گفت حکومت ایران با مقام‌های عراقی برای خلع‌سلاح این گروه‌ها به توافق رسیده است، «اما تا زمان اجرای آن، نیروهای مسلح ایرانی به اقدامات خود برای تامین امنیت ادامه خواهند داد». با این حال، مقام‌های بغداد و اقلیم کردستان دستیابی به توافق را رد کردند.

در همین شرایط، یکی از مقام‌های اقلیم کردستان گفت که تخمین دقیقی از تعداد معترضانی که از ایران گریخته‌اند، در دست نیست. با این حال، خلیل نادری، سخنگوی حزب آزادی کردستان، گفت که دست‌کم ۱۵۰ معترض به آن‌ها پیوسته‌اند و تعدادی هم برای آموزش مبارزه ثبت‌نام کرده‌اند. او این افراد را عمدتا زنانی دانست که برای دستیابی به حقوق خود، از ایران می‌گریزند. نادری افزود: «کردها در داخل ایران با سرکوب گسترده، نسل‌کشی و قتل مواجه می‌شوند. مردم دیگر نمی‌توانند چنین شرایطی را تحمل کنند.»