دبیرکل ناتو: اوکراینی‌ها بهای حمله روسیه را با خون خود می‌پردازند

به‌گفته ینس استولتنبرگ، جنگ اوکراین وابستگی «خطرناک» کشورهای غربی به منابع انرژی روسیه را عیان کرد

دبیرکل ناتو تاریخ مشخصی را برای پیوستن این دو کشور اروپایی به پیمان نظامی ناتو معین نکرد-REUTERS/Johanna Geron

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، با حضور در نشست خبری روز جمعه، ۲۵ نوامبر ۲۰۲۲، ضمن اعلام برخی برنامه‌های ناتو به پرسش‌های خبرنگاران نیز پاسخ داد.

استولتنبرگ در ابتدای سخنان روز جمعه خود اعلام کرد وزرای خارجه کشورهای عضو ناتو، هفته آینده در شهر بخارست، پایتخت رومانی، با یکدیگر ملاقات خواهند کرد و وضعیت فعلی و آینده احتمالی جنگ اوکراین را مورد بررسی قرار خواهند داد.

دبیرکل ناتو در ابتدای این نشست مدعی شد روسیه در حال شکست در جنگ اوکراین است و علت اعمال «خشونت بیشتر» از سوی نیروهای نظامی تحت امر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، را نیز به این امر نسبت داد.

او در ادامه این بخش از اظهاراتش گفت:«موج تعمدی حمله‌های موشکی به شهرها و زیرساخت‌های غیرنظامی، محروم کردن اوکراینی‌ها از گرما، نور و غذا، شروع [یک] زمستان مهیب برای اوکراین است.» به‌گفته دبیرکل ناتو، تمامی کشورهای عضو ناتو بهای جنگ اوکراین را می‌پردازند، اما اوکراینی‌ها بهای تجاوز نظامی روسیه را با «خون» خود می‌پردازند و باقی کشورها با «پول.»

استولتنبرگ در ادامه گفت:«اگر به پوتین اجازه پیروزی دهیم، همه ما نیز تا سال‌های آینده بهای بسیار سنگین‌تری را خواهیم پرداخت.»  

دبیرکل ناتو در فراز دیگری از اظهارات روز جمعه خود به موضوع پایان دادن به جنگ اوکراین به‌واسطه «مذاکره» اشاره کرد و در این مورد چنین گفت:«آنچه در پای میز مذاکره رخ می‌دهد به وقایع میدان نبرد وابسته است. بنابراین بهترین راه به‌منظور بالا بردن شانس [تحقق] یک راه‌حل مسالمت‌آمیز، حمایت از اوکراین [در میدان نبرد] است.»

به‌گفته ینس استولتنبرگ، ناتو نه تنها «سوخت، دارو و تجهیزات زمستانی» در اختیار اوکراینی‌ها قرار می‌دهد بلکه تجهیزات مختل‌کننده هواپیماهای بدون سرنشین را هم در اختیار اوکراینی‌ها قرار خواهد داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در بخش دیگری از سخنانش گفت جنگ اوکراین وابستگی «خطرناک» کشورهای غربی به منابع انرژی روسیه، به‌ویژه گاز این کشور، را عیان کرد و این حقیقت باید کشورهای عضو ناتو و هم‌پیمان‌های آنها را وادارد تا وابستگی‌های خود به «حکومت‌های خودکامه»، از جمله چین را مورد بررسی انتقادی قرار دهند.

به‌این ترتیب، دبیرکل ناتو به موضوع چین و تهدیدهای بالقوه و بالفعل این کشور برای اعضای ناتو نیز اشاره کرد. او در ابتدا با تاکید بر این مهم که کشورهای عضو ناتو چین را به چشم «دشمن» خود نمی‌بینند، گفت با این‌حال «نوسازی نظامی» ارتش چین، حضورشان از «قطب شمال تا بالکان غربی» و همچنین فعالیت‌هایی که در «فضا» و دنیای مجازی انجام می‌دهند، اقدام‌هایی به‌حساب می‌آید که از نیت این کشور به‌منظور «کنترل زیرساخت‌های حیاتی متحدان ناتو» حکایت دارد.

او در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگارهای حاضر در این نشست گفت، یکی از دستورات نشست وزرای خارجه کشورهای عضو ناتو در بخارست اتخاذ تصمیم‌های سیاسی درست در قبال چین است؛ کشوری که به‌گفته این مقام ارشد نظامی جهان آزاد، ارزش‌های دموکراتیک و اصول حقوق بشر را زیر پا می‌گذارد.

استولتنبرگ در انتهای سخنرانی خود اعلام کرد وزرای خارجه فنلاند و سوئد نیز در نشست بخارست شرکت خواهند کرد تا روند و زمان‌بندی پیوستن این دو کشور به پیمان نظامی ناتو مشخص شود.

اما یکی دیگر از پرسش‌های خبرنگاران در ارتباط با موضوع پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو بود که دبیرکل این پیمان نظامی نیز ضمن آنکه موافقت تمامی کشورهای عضو ناتو، از جمله ترکیه را یک «تصمیم تاریخی» دانست، گفت:«[روند عضویت سوئد و فنلاند] سریع‌ترین روند الحاق در تاریخ مدرن ناتو بوده است.»

دبیرکل ناتو تاریخ مشخصی را برای پیوستن این دو کشور اروپایی به پیمان نظامی ناتو معین نکرد و تنها به بیان این نکته که این اتفاق به‌زودی رخ خواهد داد و هیچ‌یک از اعضای ناتو مخالف آن نیست اکتفا کرد.

بیشتر از جهان