پس‌لرزه‌های اصابت موشک به خاک لهستان؛ تقویت کشورهای اروپایی همجوار با ناتو

لهستان و کشورهای بالتیک به سوی تقویت پدافند هوایی می‌روند؟‌

این رویداد باعث شد عزم لهستان و سایر اعضای ناتو که همجوار با اوکراین‌اند بیش از پیش جزم شود-Wojtek RADWANSKI, Damien SIMONART / AFP

پیامدهای موشکی که هفته گذشته در لهستان فرود آمد و دو نفر را کشت همچنان ادامه دارد. گزارش‌های اولیه حاکی از آن بود که این موشک روسی است؛ خبری که در صورت تایید می‌توانست به معنی درگیری روسیه با ناتو باشد. همزمان با این اتفاق بسیاری از رهبران جهان که در نشست گروه ۲۰ در بالی در خواب به سر می‌بردند به سرعت از خواب بیدار شدند و وارد عمل شدند. آن‌ها ۸:۳۰ صبح روز بعد در جلسه فوری به این موضوع پرداختند. اما شواهد بعدی نشان داد که بر خلاف ادعای اوکراین این موشک روسی نبود و احتمالا موشکی اوکراینی بود که به اشتباه وارد خاک ناتو شده است.

در مورد این موضوع بین مخالفان روسیه نیز اختلاف افتاد. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، در نشستی خبری گفت شکی ندارد که این موشک از اوکراین نبوده است. اما همتای آمریکایی او، جو بایدن، به خبرنگاران در کاخ سفید گفت: «شواهد چیز دیگری را نشان می‌دهند.» بایدن در همان ابتدای کار نیز تاکید کرده بود که «بعید» است این موشک از روسیه آمده باشد و احتمالا به اشتباه پدافند هوایی اوکراین آن را شلیک کرده است - احتمالی که به باور مقامات لهستان و ناتو، محتمل‌ترین سناریو است. خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش خود را که بر اساس ادعای یک مقام ارشد اطلاعاتی آمریکا تنظیم شده بود تصحیح کرد و جیمز لاپورتا، روزنامه‌نگار تحقیقی ۳۵ ساله‌ای که موضوع را گزارش کرده بود، اخراج کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این رویداد باعث شد عزم لهستان و سایر اعضای ناتو که همجوار با اوکراین‌اند بیش از پیش جزم شود. ادگارس رینکِویکس، وزیر خارجه لتونی، روز سه‌شنبه در گفتگویی تلویزیونی گفت این کشورها باید به فکر تقویت پدافند هوایی خود باشند. او گفت دولت این کشور مشغول بررسی این موضوع و اختصاص بودجه به آن است. در پی این ماجرا آلمان پیشنهاد ارسال پدافند موشکی «پاتریوت» را به لهستان داد که می‌تواند قابلیت این کشور برای کنترل حریم هوایی خود را بهبود ببخشد. سامانه پاتریوت اولین بار در دهه ۱۹۶۰ ساخته شد و اما یک دهه بعد که به اسم و شکل کنونی رسید. نیروی زمینی آمریکا از دهه ۱۹۸۰ از این سامانه که مجموعه‌ای از رادارها، واحدهای فرماندهی و کنترل و وسیله‌های مختلف برای مقابله با موشک است استفاده کرده است. این سامانه را شرکت ری‌تئون تولید می‌‌کند که از غول‌های صنعت دفاع در آمریکا است.

کریستین لامبرخت، وزیر دفاع آلمان، روز دوشنبه پس از رایزنی با همتای لهستانی خود گفت: «لهستان دوست و متحد ما است و به عنوان همسایه اوکراین تحت خطر خاص قرار دارد.»

سامانه «پاتریوت» که در طول سال‌ها بارها به‌روز شده اکنون قابلیت پدافند در مقابل موشک‌های بالیستیک تاکتیکی، موشک‌های کروز، پهپادها و هواپیماهای جنگی مختلف را دارد. روسیه از بسیاری از این‌ها استفاده می‌کند و البته وسایلی همچون پهپادک‌‌ دارد که نزدیک به زمین پرواز می‌کنند و شاید قابل شناسایی «پاتریوت» نباشند.

ادامه جنگ باعث شد بحث گسترش ناتو نیز جدیت پیدا کند. ماتئوس موراویتسکی، نخست‌وزیر لهستان، به همتای فنلاندی خود، سانا مارین، وعده داد که ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان، را راضی می‌کند تا تقاضای عضویت فنلاند در ناتو را بپذیرد. مجارستان به همراه ترکیه تنها دو دولتی‌اند که هنوز تقاضای فنلاند را در مجالس خود تصویب نکرده‌اند.

لهستان با وجود این‌که همیشه روابط گرمی با فنلاند نداشته است جزو اولین کشورهایی بود که تقاضای آن برای پیوستون به ناتو را تصویب کرد. موراویتسکی گفت، هلسینکی و ورشو جبهه مشترکی در مقابل مسکو دارند و باید کنار هم بایستند.

موراویتسکی و اوربان قرار است به زودی در چارچوب گروه «ویزگراد» دیدار کنند. این گروه متشکل از این دو کشور به همراه جمهوری چک و اسلواکی است. نخست‌وزیر لهستان وعده داد که پراگ و براتیسلاوا نیز به همراه او بر اوربان فشار می‌آورند تا تقاضای عضویت فنلاند و سوئد در ناتو را تصویب کند و این‌را امری حیاتی برای «جبهه شرقی منطقه ما» خواند.

مارین و موراویتسکی خواهان مصادره دارایی‌های دولت و اولیگارش‌های روسیه شدند و گفتند این منابع باید خرج کمک به اوکراین و بازسازی این کشور شود.

بیشتر از جهان