متقی: بالاخره جهان امارت اسلامی را به رسمیت می‌شناسد

در حکومت طالبان اغلب مسندهای مهم را پشتون‌تبارها رهبری می‌کنند و اقوام دیگر سهم زیادی ندارند

امیرخان متقی: جهان امارت اسلامی را به رسمیت خواهد شناخت و تعامل خواهد کرد-WAKIL KOHSAR / AFP

امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان، روز چهارشنبه دوم آذر (۲۳ نوامبر) در سفرش به استان هرات گفت که بالاخره جهان «امارت اسلامی» را به رسمیت می‌شناسد.

او در مراسم فارغ‌التحصیلی بیش از ۵۰۰ تن از نیروهای پلیس طالبان، گفت: «جهان به نقطه‌ای می‌رسد که هم شما را به رسمیت خواهد شناخت و هم تعامل خواهد کرد. آینده کشور روشن است و پس از ۴۴ سال شاهد حکومت واحد و مستقل هستیم که از مردم دفاع می‌کند و پشتوانه مردم است.»

در حالی که ۱۵ ماه از تسلط طالبان بر افغانستان می‌گذرد، اما در این مدت هیچ کشوری آنان را به رسمیت نشناخته و جامعه جهانی تشکیل حکومت با حضور همه اقوام ساکن افغانستان را یکی از شروط به رسمیت شناختن اعلام کرده است.

طالبان به درخواست‌های مکرر جامعه جهانی مبنی بر اعمال نکردن محدودیت بر آزادی‌های شهروندان و تشکیل حکومت فراگیر اعتنایی نکرده‌اند. طالبان محدودیت‌های شدیدی علیه زنان وضع کردند، بخش زیادی از زنان را خانه‌نشین و اعتراض‌های آنان را نیز با زور اسلحه سرکوب کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حکومت طالبان اغلب مسندهای مهم در دست طالبان پشتون‌تبار‌ است و اقوام دیگر سهم فعالی ندارند و به باور برخی‌ها، نقش اقوام دیگر «نمادین و تشریفاتی» است.

همچنین گفته می‌شود که طالبان در حال حذف نیروهای تاجیک و ازبک در این گروه است.

با تسلط طالبان بر افغانستان، بیشتر چهره‌های مطرح سیاسی و نظامی دولت پیشین از ترس حملات انتقام‌جویانه احتمالی و وضع محدودیت به خارج از کشور سفر کردند و برخی از این افراد در کشورهای اروپایی و آمریکایی درخواست پناهندگی دادند.

روز گذشته کای آیدی، نماینده پیشین سازمان ملل متحد در افغانستان در توییتر نوشت که هر گونه گفت‌وگوی معنادار در افغانستان غیرممکن است.

او در توییتی نوشت: «پیگیری اخبار افغانستان تمرین غم‌انگیزی است. من همیشه طرفدار گفت‌و‌گو بوده‌ام. ۵۰ سال است که این یک غریزه اساسی در من بوده است، اما با اخبار بدی که تقریبا همه روزه از کابل می‌رسد، به این نتیجه می‌رسم که هرگونه گفت‌وگوی معنادار غیرممکن است.»

کای آیدی به‌عنوان نخستین نماینده سازمان ملل متحد در افغانستان در سال ۲۰۱۰ در شهر دبی، امارات متحده عربی با طالبان دیدار کرد. او خواستار تعامل کشورهای غربی با طالبان بود.

در تازه‌ترین مورد ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، روز گذشته در نشست سران سازمان پیمان امنیت جمعی در ایروان، پایتخت ارمنستان گفت که اولویت کنونی تشکیل یک دولت فراگیر در افغانستان، با حضور همه نمایندگان اقوام است.

او در مورد احتمال نفوذ تروریست‌های بین‌المللی از خاک افغانستان به کشورهای آسیای میانه هشدار داد.

در چهارمین دور از نشست‌های «فرمت مسکو» که چهارشنبه گذشته، ۱۴ نوامبر (۲۵ آبان) برگزار شد. شرکت‌کنندکان این نشست خواستار تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان شدند. مسکو طالبان را به این نشست دعوت نکرده بود.

بیشتر از جهان