ملا یعقوب: ملت آمریکا به دولت‌ خود فشار بیاورد تا طالبان را به رسمیت بشناسد

وزیر دفاع طالبان گفت به رسمیت شناختن طالبان، به نفع ایالات متحده است

ملا یعقوب:«من فکر می‌کنم که به رسمیت شناختن یک گام مثبت به سوی یک تغییر بزرگ‌تر است»-عکس:خبرگزاری باختر

ملا محمد یعقوب مجاهد، وزیر دفاع طالبان در مصاحبه با رادیو عمومی ملی آمریکا (NPR) که روز جمعه ۱۴ مرداد (۵ اوت) منتشر شد، گفت شنیده است که مقام‌های آمریکایی به رسمیت شناختن طالبان را ازنظر سیاسی ممکن نمی‌دانند، زیرا مردم آمریکا با آن مخالف خواهند بود.

او گفت: «اگر این درست باشد، از ملت آمریکا می‌خواهم که دولتشان را [برای به رسمیت شناختن طالبان] تحت فشار بگذارند. اگر این کار را نکنند، پس ادعای دوستی با مردم افغانستان، بیشتر دروغین است تا صادقانه.»

مصاحبه خبرنگاران رادیو عمومی ملی آمریکا با ملأ یعقوب، روز یکشنبه ۳۱ ژوئیه،  چند ساعت پس از حمله پهپادی آمریکا به خانه رهبر القاعده در کابل صورت گرفت. در گزارش رادیو عمومی ملی آمریکا آمده است که وقتی از ملا یعقوب در مورد انفجار در کابل پرسیده شد، او گفت یک حادثه رخ داده است، اما جدی نیست. جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا ۲۴ساعت بعد و در روز دوشنبه اعلام کرد که نیروهای آمریکایی، رهبر القاعده را در کابل هدف قرار داده‌اند و او در این حمله کشته شده است.

به دلیل اینکه ماهیت حمله در چند ساعت نخست مشخص نبود، در مصاحبه وزیر دفاع طالبان هیچ نکته‌ای در این مورد نیامده است.

ملا یعقوب در این مصاحبه همچنین گفت به رسمیت شناختن حکومت طالبان به نفع آمریکا است، چون حکومت دیگری در افغانستان نیست که بتوان با آن تعامل کرد.

ملا یعقوب افزود: «بسیاری از کشورها هستند که بیشتر از ما با آمریکا مخالف‌اند، اما آمریکا آن‌ها را به رسمیت می‌شناسد. کشورهای زیادی در جهان وجود دارند که خطر بیشتری نسبت به افغانستان برای آمریکا دارند، اما آمریکا آن‌ها را به رسمیت شناخته است. من فکر می‌کنم که به رسمیت شناختن یک گام مثبت به سوی یک تغییر بزرگتر است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حالی‌که یک هفته پیش ملا هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان در پیامی که سخنگویان این گروه منتشر کردند‌، گفت هیچ قانونی به جز شریعت در افغانستان قابل اجرا نیست، اما ملا یعقوب در این مصاحبه گفت: «داشتن قانون اساسی یک ضرورت است.»

ملا محمد یعقوب، فرزند ملا عمر، بنیانگذار و رهبر پیشین طالبان است که در سال ۲۰۱۳ در اثر بیماری درگذشت. ملا یعقوب در سال ۲۰۱۶  معاون ملا اختر منصور (جانشین ملا عمر) بود و مسئولیت فرماندهی جنگ در ۱۶ استان از ۳۴ استان افغانستان را بر عهده داشت. او اکنون در راس جنگجویان طالبان که به جناح قندهار وفادارند قرار دارد. هرچند عنوان رسمی او «سرپرست وزارت دفاع امارت اسلامی» است، اما حوزه نفوذش بیشتر در جنوب افغانستان و به‌ویژه قندهار است که پایگاه سنتی طالبان محسوب می‌شود.

ملا یعقوب هرچند برخلاف ملا هیبت‌الله، رهبر این گروه، خواهان داشتن قانون اساسی در افغانستان است، اما در مورد تعطیلی مدارس دخترانه، محروم شدن زنان از حق کار و فعالیت در اجتماع، سرکوب مخالفان و منتقدان، کشتار نظامیان و کارکنان دولت پیشین و انحصاری بودن حکومت طالبان صحبت نکرد. وقتی از او در مورد تعطیلی مدارس دخترانه سوال شد، گفت این موضوع برای طالبان مهم است و روی آن کار می‌کنند.

در نزدیک به یک سالی که از حاکمیت طالبان بر افغانستان می‌گذرد، تنها موردی که گفته می‌شود طالبان با پافشاری فراوان در آن موفق بوده‌اند، جمع‌آوری مالیات سنگین از مردم است، در حالی که نرخ فقر و بیکاری در سراسر افغانستان در حال افزایش است و هر روز به شمار افرادی که به دریافت کمک‌های فوری نیاز دارند افزوده می‌شود.

ملا یعقوب همچنین در این مصاحبه ادعا کرد که امنیت در افغانستان «صد درصد تامین شده است» و هیچ‌گونه نگرانی در این باره وجود ندارد. او در حالی این ادعا را مطرح کرد که چند ساعت قبل از انجام مصاحبه‌اش، پهپادهای آمریکایی ایمن الظواهری را در ناحیه مرفه‌نشین شهر کابل و در چند قدمی محل کار نخست‌وزیر این گروه هدف قرار دادند و کشتند.

خبرنگاران رادیو عمومی ملی آمریکا، با ملا یعقوب در قرارگاه نظامی‌اش در شهر قندهار دیدار کردند. در گزارشی که از این دیدار در سایت این رسانه منتشر شده، آمده است که افراد ملا یعقوب پیش از مصاحبه، مکان و زمان دقیق دیدار را به آنان نگفتند. هنگامی که خبرنگاران این رسانه از کابل به قندهار رسیدند، یک خودرو آنان را به محل اقامت او منتقل کردند. این روش قدیمی طالبان برای در امان ماندن از حمله‌های هوایی است. ملا یعقوب از تامین امنیت صحبت می‌کند، اما به دلیل ترس از حمله‌های احتمالی، به خبرنگاران رادیو عمومی ملی آمریکا اجازه نداد که از قرارگاه نظامی‌اش که تا یک سال پیش محل فعالیت نظامیان دولت پیشین افغانستان و نیروهای خارجی بود دیدن کنند.

 

بیشتر از جهان