فرستاده ویژه اتحادیه اروپا در امور افغانستان: طالبان را به رسمیت نمی‌شناسیم

امرالله صالح: شکست و سرافکندگی طالبان در کنفرانس تاشکند مبارک

 نیکولاس: اروپا و شرکت‌کنندگان در نشست تاشکند، رژیم طالبان را نه «دولت خودخوانده و نه دولت» خطاب کردند  -  arezoonews

توماس نیکولاس، فرستاده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان، در توییتی نوشت که اتحادیه اروپا طالبان را به عنوان «حکومت افغانستان» به رسمیت نمی‌شناسد.

پس از آنکه محمد جلال، یکی از چهره‌های رسانه‌ای و از سخنگویان غیررسمی طالبان، در توییتر نوشت که در نشست تاشکند، تمامی کشورها از جمله ایالات متحده آمریکا اصطلاح «حکومت افغانستان» را به کار بردند و رژیم فعلی افغانستان «یک حقیقت است که هیچ کسی نمی‌تواند آن را نادیده بگیرد»، توماس نیکولاس، فرستاده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان، در پاسخ نوشت که این گفته‌ها بی‌اساس‌اند و اتحادیه اروپا در نشست تاشکند کاملا روشن و صریح اعلام کرد که افغانستان هیچ دولت رسمی ندارد.

این مقام بلندپایه اتحادیه اروپا خطاب به این عضو گروه طالبان نوشت که اتحادیه اروپا و تمامی کشورهای شرکت‌کننده در نشست تاشکند، رژیم طالبان را نه «دولت خودخوانده و نه دولت» خطاب کردند.

محمد جلال، از افراد نزدیک به خانواده حقانی، در توییتر ادعا کرد که نخستین اقدام برای به رسمیت شناختن طالبان آغاز شده است.

امرالله صالح، معاون اول اشرف غنی، رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان، در فیس‌بوک، نتیجه حضور طالبان در نشست تاشکند را ناکام توصیف کرد و نوشت که در این نشست، طالبان با روایت‌های دروغینشان نتوانستند کسی را به اینکه آنان را به عنوان «حکومت» بپذیرد، ترغیب کنند. او تاکید کرد که طالبان سرافکنده شدند و شکست خوردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امرالله صالح طالبان را «جنایت‌پیشه» خطاب کرد و گفت که توماس نیکولاس به سخنگوی طالبان نوشته است: «دروغ نگویید و مهارت گوش کردن را یاد بگیرید.»

هیئتی از طالبان روز سه‌شنبه، چهارم مرداد، در نشستی با شرکت نمایندگانی از ۲۰ کشور و سازمان جهانی در تاشکند حضور یافت. در این نشست، نمایندگانی از آمریکا، روسیه، چین، ایران، پاکستان و هند نیز حضور داشتند.

وزارت خارجه ازبکستان که میزبان این نشست است، تاکید کرد که دعوت از طالبان و میزبانی از آنان به معنای به رسمیت شناختن این گروه نیست.

طالبان که پس از یک معامله، توانستند در پانزدهم اوت ۲۰۲۱ بر افغانستان مسلط شوند، در تلاش‌اند تا جامعه جهانی آنان را به رسمیت بشناسند. این گروه به نقض حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و کودکان، بازداشت، شکنجه و قتل نظامیان و غیرنظامیان پیشین و حمایت از گروه‌های تروریستی متهم‌اند و تلاش‌هایشان برای پذیرش رسمی در جهان تاکنون ناکام مانده است.

حکومت نخست طالبان در سال‌های ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۰ نیز نتوانست موافقت جامعه جهانی را برای به رسمیت شناخته شدن به دست آورد.

بیشتر از جهان