تلاش ستارگان برای جلوگیری از اجرای یک حکم اعدام

اطلاعاتی به دست آمده که شاید بی‌گناهی رادنی رید را ثابت کند

Getty/AP/ریانا، کاس مک‌کامز، پوشاتی، کوئست‌لاو، بیانسه و میک میل درخواست عمومی توقف اعدام رادنی رید را امضا کرده‌اند

ستارگان محبوبی از جمله ریانا، کاس مک‌کامز، پوشاتی، کوئست‌لاو، بیانسه و میک میل درخواست عمومی توقف اعدام رادنی رید را امضا کرده‌اند. درخواست توقف اعدام این مرد که در زندان تگزاس در بند است در فضای مجازی دست به دست می‌چرخد.

این مرد ۵۱ ساله قرار است روز ۲۰ نوامبر به جرم قتل استیسی استایتس اعدام شود. قتل در سال ۱۹۹۶ در شهر بستروپ رخ داده است. اما اخیراً اطلاعات جدیدی به دست آمده که ممکن است باعث تبرئه رید شود. یک هیئت منصفه که همه اعضای آن سفیدپوست بوده‌اند در سال ۱۹۹۸ آقای رید را گناه‌کار شناخته‌اند (آقای رید سیاه‌پوست است).

این درخواست عمومی خواستار لغو حکم اعدام و برگزاری مجدد دادگاهی برای او است.

بیانسه در بیانیه‌ای در تارنمایش از فرماندار ایالت تگزاس گرگ ابوت خواسته مدارکی را که به بی‌گناهی رید اشاره دارد «دقیق بررسی» کند.

او نوشت «صادق و درست باش. انصاف داشته باش و زندگی را به او بازگردان.»

ریانا نیز این درخواست را هم‌رسانی کرده و از دنبال‌کنندگانش خواسته آن را امضا کنند. او در صفحه توییتر خود نوشت: «کلیک کنید! اگر معتقدید دولت نباید مردی بی‌گناه را بکشد این درخواست را امضا کنید!»

رادنی رید/Texas Department of Criminal Justice / AFP

 

نیویورک تایمز در مقاله‌ای نوشته دست کم سه نفر پا پیش گذاشته‌اند و در مورد نامزد خانم استایتس، جیمی فِنِل، طور دیگری شهادت داده‌اند. آقای فنل قبلاً مأمور پلیس بوده و در سال ۲۰۱۸ از زندان آزاد شده است. ده سال پیش او را به جرم ربودن زنی که در حین خدمت با او آشنا شده بود گناه‌کار شناخته بودند. آن زن ادعا کرده بود آقای فنل به او تجاوز هم کرده است.  

هم‌بند آقای فنل در زندان در دادگاه قسم یاد کرده که شنیده آقای فنل به قتل خانم استایتس اقرار کرده و به گمانش آقای فنل داشته لاف کشتن او را می‌زده چون با مرد سیاه‌پوستی روی هم ریخته و به او خیانت کرده بوده. وکیل آقای فنل گفت او قتل خانم استایتس را انکار می‌کند.

وکیل آقای رید می‌گوید همان موقع شاهدانی به وجود رابطه میان او و خانم استایتس شهادت داده‌اند.

وکلای او در تلاش هستند فرماندار ابوت را راضی کنند حکم اعدام را ۳۰ روز به تعویق بیاندازد و دستور بررسی امکان تغییر حکم را به هیئت عفو و آزادی‌های مشروط تگزاس بدهد.

© The Independent

بیشتر از فرهنگ و هنر