رئیس سازمان انرژی اتمی: جایی که بازرسان آژانس می‌خواهند ببینند «گاو داری» است

به گفته محمد اسلامی، دبیرکل آژانس اگر بخواهد می‌تواند به ایران بیاید اما ما هیچ مرکز اتمی اعلام‌نشده‌ای نداریم

چرایی یافت شدن رد ذرات اورانیوم در سه مرکز اعلام نشده هسته‌ای، از جمله در انبار تورقوزآباد، از پرسش‌‌های محوری آژانس است -JOE KLAMAR / AFP 

یک روز بعد از ابراز نگرانی شدید سه‌ کشور اروپایی و آمریکا از توسعه برنامه اتمی حکومت ایران، محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی، بار دیگر مدعی شد ایران هیچ مرکز اتمی اعلام نشده‌ای ندارد. به‌گفته اسلامی، «جایی که گاوداری است و در آن آهن‌قراضه می‌فروشند، چطور می‌تواند سایت هسته‌ای باشد؟»

خبرگزاری‌های داخلی ایران روز چهارشنبه دوم آذرماه به‌نقل از رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نوشتند: «رافائل گروسی، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی، اگر می‌خواهد می‌تواند به ایران بیاید، اما این که گفته شود آژانس از پاسخ‌های ایران قانع نشده درست نیست.»

به‌گفته محمد اسلامی، «این مسائل» در سال ۲۰۱۵ مطرح شد و ایران همان موقع هم پاسخ دادیم.

چرایی یافت شدن رد ذرات اورانیوم غنی‌نشده، در سه مرکز اعلام نشده هسته‌ای، از جمله در انبار تورقوزآباد، از جمله پرسش‌‌های محوری آژانس است که هنوز حکومت ایران پاسخ شفاف و قانع‌ کننده‌ای ارائه نداده است.

انبار تورقوزآباد، در جنوب غربی تهران، که پیشتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر سابق اسرائیل، به آن اشاره کرد بود، یکی از مراکز اعلام نشده‌ای که در آن رد اورانیوم غنی‌نشده یافت شده است. مقام‌های جمهوری اسلامی و رسانه‌های دولتی ایران، انبار تورقوزآباد را یک قالی‌شویی ساده معرف کرده‌اند.

در خردادماه امسال، خبرگزاری بلومبرگ برای نخستین بار، به‌نقل از منابع خود در آژانس، نوشت: رد ذرت اورانیوم در مراکز اعلام‌نشده ایران به همکاری‌ حکومت ایران با شبکه قاچاق هسته‌ای عبدالقدیر خان، پدر برنامه تسلیحات اتمی پاکستان، بر می‌گردد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

واقعیت این است که بررسی چگونگی روابط حکومت ایران با شبکه عبدالقدیر خان، برای مدت ۱۲ سال موضوع تحقیق بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی بود. این تحقیقات تنها زمانی پایان یافت که توافق هسته‌ای برجام، در سال ۲۰۱۵  امضا شد.

حکومت ایران مدعی است درباره این موضوع پیشتر توضیح‌های کاملی داده است و مسائل «پادمانی» مرتبط با فعالیت‌های گذشته هسته‌ای در ایران باید از دستورکار فعلی آژانس و مذاکرات هسته‌ای کشورهای غربی کنار گذاشته شود.

روز گذشته، سازمان انرژی اتمی ایران از شروع غنی‌سازی ۶۰درصدی در مرکز اتمی فردو خبر داد. به‌گفته محمد اسلامی، شروع غنی‌سازی ۶۰درصدی پاسخ و واکنش حکومت ایران به تصویب قطعنامه اخیر در شورای حکام آژانس است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم روز گذشته با صدور بیانیه‌ای تایید کرد حکومت ایران تولید اورانیوم ۶۰درصدی را با استفاده از دو آبشار سانتریفیوژ آی‌آر-۶ در مرکز غنی‌سازی فردو شروع کرده است.

حکومت ایران پیش از این نیز اورانیوم با غنای ۶۰درصد تولید کرده است. رویترز در گزارش اختصاصی که ماه گذشته منتشر شد، بر پایه محتوای یک سند داخلی آژانس نوشت: در حال حاضر، ذخایر اورانیوم ۶۰درصد غنی‌شده حکومت ایران به بیش از ۶۲ کیلوگرم رسیده است. به‌نوشته رویترز، این میزان از اورانیوم غنی‌شده، به اندازه‌ای است که بعد از رساندن به غنای۹۰ درصدی، برای ساخت یک بمب اتمی کافی است.