بیانیه آمریکا و سه‌کشور اروپایی درباره برنامه هسته‌ای ایران: در وضعیت بسیار خطرناکی قرار داریم

ظرف کمتر از سه ماه، ذخایر اورانیوم با غنای ۶۰ درصد در ایران ۱۲درصد بیشتر شده است

ذخایر اورانیوم غنی‌شده با خلوص ۵، ۲۰ و ۶۰ درصد، در مجموع به ۱۸ برابر محدودیت‌های پذیرفته‌شده در  برجام رسیده است-JOE KLAMAR / AFP

آمریکا و سه کشور اروپایی طرف برجام، در بیانیه مشترکی خطاب به ۳۵ عضو شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، وضعیت کنونی در برابر حکومت ایران را «بسیار خطرناک» توصیف کردند. این کشورها خواهان اقدامات فوری حکومت ایران در همکاری با آژانس، شفافیت و پاسخ‌گویی به پرسش‌های باقی‌مانده شدند.

در بیانیه مشترک روز چهارشنبه سه‌ کشور اروپایی و آمریکا، به‌طور مفصل به فعالیت‌های کنونی حکومت ایران در نصب و راه‌انداری سانتریفیوژهای پیشرفته در نطنز و ادامه روند غنی‌سازی اورانیوم در درصدهای بالا، اشاره شده است.

در بیانیه مشترک آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان که روز چهارشنبه ۱۶ نوامبر (۲۵ آبان‌ماه) در اختیار شورای حکام آژانس قرار گرفت از این نهاد بین‌المللی سازمان ملل خواسته شد نسبت به رعایت نشدن تعهدات پذیرفته شده حکومت ایران اقدام کند.

بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به‌عنوان «نهاد ناظر» اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) معرفی شده است.

همزمان رافائل گروسی، مدیرکل آژانس انرژی اتمی، روز چهارشنبه در بیانیه‌ اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران به تعهدات هسته‌ای خود پایبندی نداشته است.

در بخشی از بیانیه مشترک سه‌ کشور اروپایی و آمریکا، حکومت ایران متهم شده است که با ادامه روند غنی‌سازی اورانیوم، در غلظت‌های بالا، از تعهدات پذیرفته‌شده خود برابر برجام شانه خالی کرده است.

بر اساس متن این بیانیه، در حال حاضر ذخایر اورانیوم غنی‌شده حکومت ایران، با غلظت‌های ۵، ۲۰ و ۶۰ درصد، در مجموع به ۱۸ برابر محدودیت‌های پذیرفته‌شده در برجام رسیده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس داده‌های آژانس و سه‌کشور اروپایی و آمریکا، از زمان آخرین گزارش مدیرکل آژانس، در سپتامبر امسال تاکنون، ظرف کم‌تر از سه ماه، ذخایر اورانیوم با غنای ۶۰ درصد حکومت ایران ۱۲درصد بیشتر شده است.

بر اساس بیانیه مشترک سه کشور اروپایی و آمریکا، بیش از نیمی از سانتریفیوژهای پیشرفته حکومت ایران که در مرکز اتمی نطنز به‌کار رفته‌اند از ابتدای سال جاری میلادی نصب شده‌اند.

در بخش دیگری از بیانیه مشترک آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان، خطاب به شورای حکام آژانس آمده که فعالیت‌های هسته‌ای حکومت ایران به‌روشنی بیانگر این مسئله است که فعالیت‌های هسته‌ای حکومت ایران به‌طور «بی‌سابقه‌ای» تشدید شده است.

آمریکا و سه‌کشور اروپایی در بخش آخر بیانیه مشترک روز چهارشنبه خود، وضعیت کنونی در برابر حکومت ایران را «بسیار خطرناک» توصیف کرده‌اند و از حکومت ایران خواسته‌اند فورا به توسعه برنامه‌‌های اتمی خود پایان دهد.

پیشتر خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشته بود، متن پیشنهادی قطعنامه سه‌کشور اروپایی و آمریکا در اختیار ۳۵ عضو شورای حکام قرار گرفته است.

در صورت تصویب این قطعنامه در نشست کنونی شورای حکام آژانس در وین، حکومت ایران باید فورا مجموعه‌ای از اقدامات را در دستور کار کار دهد که مشخصا درباره مسائل «پادمانی» و فعایت‌های گذشته هسته‌ای در ایران است.

از جمله این اقدامات این است که حکومت ایران باید امکان دسترسی کارشناسان به برخی از مکان‌ها، مواد و در صورت لزوم نمونه‌برداری را فراهم کند.

بیشتر از جهان