کشورهای خاورمیانه، جدیدترین شرکای خانواده ترامپ

دولت عمان شریک قراردادی است که به‌تازگی میان شرکت ترامپ و یک شرکت املاک و مستغلات سعودی امضا شده است

شرکت سعودی دار الارکان در نظر دارد یک هتل با نام تجاری ترامپ، تعدادی ویلا و یک زمین گلف در عمان بسازد ـ AFP

وقتی دونالد ترامپ، ٰرئیس‌جمهوری سابق آمریکا، هفته گذشته به دفتر کارش در برج ترامپ در نیویورک رفت، پسرش اریک ترامپ، و مدیرعامل ارشد یک شرکت املاک و مستغلات سعودی، به او پیوستند تا قراردادی امضا کنند؛ قراردادی که شاید با کارزار ترامپ برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ در تعارض باشد.

به گزارش نیویورک تایمز، بر اساس این قرارداد، شرکت سعودی دار الارکان در نظر دارد در چارچوب یک پروژه چهار میلیارد دلاری، یک هتل با نام تجاری ترامپ، تعدادی ویلا و یک زمین گلف در عمان بسازد. این توافق ادامه همان روند تجاری خانواده ترامپ تا زمان ورودش به کاخ سفید در سال ۲۰۱۷ است‌ــ فروش حق استفاده از نام تجاری ترامپ به پروژه‌های خارج از کشور.

نیویورک تایمز در ادامه می‌نویسد اما آنچه پروژه جدید را متفاوت می‌کند و زیر سوال می‌برد این است که ترامپ از طریق همکاری با شرکت سعودی، وارد پروژه‌ای می‌شود که تحت حمایت دولت عمان است.

این قرارداد رئیس‌جمهوری سابق آمریکا را، که امیدوار است بار دیگر وارد کاخ سفید شود، وارد شراکت با دولتی خارجی می‌کند که روابط پیچیده‌ای با آمریکا دارد، از جمله نقش این کشور در تلاش برای پایان جنگ یمن و سایر موارد مهم در سیاست خارجی واشنگتن.

این دومین قرارداد ترامپ و خانواده‌اش است که با یک دولت خاورمیانه ارتباط مالی مستقیم دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان ترامپ در باشگاه‌های گلف خانواده ترامپ در نیوجرسی و فلوریدا میزبان تورنمنت‌های گلف لیو (LIV) بوده است، تورنمنتی که با حمایت دولت عربستان سعودی برگزار می‌شود. دولت سعودی از محل صندوق سرمایه‌ عمومی ۶۲۰ میلیارد دلاری این کشور، در تورنمنت گلف لیو سرمایه‌گذاری کرده است، که هزینه مکان‌های برگزاری می‌شود و در سال جاری نصیب ترامپ باشگاه‌های گلف ترامپ در میامی و نیوجرسی شد.

ترامپ پیش از تکیه بر کرسی ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۱۷، قراردادهایی برای اعطای مجوز استفاده از نام ترامپ در پروژه‌هایی در اندونزی، ترکیه، فیلیپین، دبی، هند، پاناما و کانادا امضا کرده بود. خانواده ترامپ پس از انتخاب او به ریاست‌جمهوری، قراردادهای بین‌المللی جدیدی امضا نکردند.

در دوره ریاست‌جمهوری ترامپ، هتل بین‌المللی ترامپ در واشنگتن مقصد مقام‌های دولتی خارجی، از جمله هیئت‌هایی بود که برای دیدار با ترامپ می‌آمدند. بر اساس اسناد و مدارکی که شرکت حسابداری سابق ترامپ به کنگره ارائه داد، دولت‌های مالزی، عربستان سعودی، قطر، امارات متحده عربی، ترکیه و چین در این هتل هزینه کرده‌اند. برآورد می‌شود در فاصله سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰، مبلغ دریافتی این هتل از دولت‌های خارجی بیش از ۳.۷۵ میلیون دلار بوده است.

بنا بر اعلام سازمان ترامپ، تمام سود حاصل از این اقامت‌ها در هتل ترامپ به حساب وزارت خزانه‌داری آمریکا واریز شده است.

اما این قرارداد جدید‌ــ که به‌موجب آن، سازمان ترامپ از زمین یا سرمایه دولت‌های خارجی منتفع می‌شود‌ــ احتمال تعارض منافع ترامپ در جایگاه مدیرعامل و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری را تشدید می‌کند.

کتلین کلارک، استاد حقوق دانشگاه واشنگتن در سنت لوییس، می‌گوید: «این نمونه دیگری از منفعت مالی ترامپ در ازای قدرت سیاسی گذشته یا آینده است. شاید سعودی‌ها و دولت عمان بر این باورند در صورتی که ترامپ دوباره به ریاست‌جمهوری برسد، این قرارداد به نفعشان خواهد بود. این قرارداد می‌تواند راهی باشد تا مطمئن شوند مورد لطف ترامپ خواهند بود.»

به گزارش نیویورک تایمز، پروژه «عایده» بخشی از «چشم‌انداز ۲۰۴۰» دولت عمان است تا با احداث هتل‌ها و زمین‌های گلف جدید و سایر جاذبه‌های توریستی، اقتصاد این کشور کوچک را تنوع ببخشد. در این پروژه قرار است در حاشیه مسقط، در تپه‌های مشرف به دریای عرب، در زمین متعلق به شرکت دولتی «توسعه و گردشگری»، ۳۵۰۰ ویلای لوکس، دو هتل با مجموع ۴۵۰ اتاق، یک زمین گلف، و شماری رستوران و فروشگاه ساخته شود.

روابط آمریکا و عمان در دوره ریاست‌جمهوری ترامپ به گرمی رابطه آمریکا با عربستان سعودی نبود؛ و عمان از امضای توافق ابراهیم، برای عادی‌سازی روابط میان کشورهای خاورمیانه و اسرائیل، امتناع کرد.

زیاد الشعار، مدیرعامل شرکت دار الارکان‌ــ که پیش‌تر در املاک داماک، شریک خانواده ترامپ در دبی، کار می‌کرد‌ــ روز یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای، گفت: «ما اطمینان داریم که رابطه با ترامپ زیبایی پروژه عایده را دوچندان خواهد کرد و سرمایه‌گذارانی را که می‌خواهند بخشی از این پروژه استثنایی باشند از سراسر جهان جذب می‌کند.»

اریک ترامپ در بیانیه‌ای اعلام کرد که شرکت خانوادگی ترامپ گمان نمی‌کند این قرارداد جدید تعارضی ایجاد کند و از زمانی که پدرش در کاخ سفید بود، شرکت همواره تلاش کرده است از چنین تعارض‌هایی اجتناب کند.

قرارداد با عمان درست زمانی اعلام شد که ترامپ سومین کارزارش برای ورود به کاخ سفید را اعلام کرد. این در حالی است که مجموعه‌ای از تحقیق‌های مدنی و قضایی در مورد رئیس‌جمهوری سابق آمریکا و خانواده‌اش، به اتهام‌هایی مانند تقلب مالیاتی سازمان ترامپ، در جریان است.

اگر شرکت ترامپ مجرم شناخته شود، با جریمه و لغو همکاری وام‌دهندگان و شرکای تجاری مواجه می‌شود. چنین محکومیتی می‌تواند چالش سیاسی جدیدی برای ترامپ باشد. اما بالاترین جریمه احتمالی پرونده تقلب مالیاتی ۱.۶۲ میلیون دلار است، که برای شرکت ترامپ رقم کوچکی است. ترامپ در جدیدترین گزارش مالی‌اش که در اوایل سال ۲۰۲۱ و هنگام خروجش از کاخ سفید تنظیم شد، ارزش دارایی‌هایش را دست‌کم ۱.۳ میلیارد دلار اعلام کرد.

بیشتر از جهان