اعلام نامزدی ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴؛ «بازگشت آمریکا از همین حالا آغاز شد»

رئیس‌جمهور سابق گفت دموکرات‌های «چپ و رادیکال» دارند آمریکا را «از درون نابود می‌کنند»

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، سه‌شنبه شب رسما وارد گود شد و برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ اعلام نامزدی کرد. ترامپ در سخنانی از اقامتگاه خود در مارآلاگو در ایالت فلوریدا گفت: «برای این‌که آمریکا دوباره به عظمت و افتخار برسد من امشب نامزدی خود را برای ریاست‌جمهوری آمریکا اعلام می‌کنم.»

به این ترتیب ترامپ می‌خواهد دومین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا باشد که دو دوره ریاست‌جمهوری غیرمتوالی دارد. اولین گام برای او پیروزی در انتخابات مقدماتی حزب جمهوری‌خواه است که حدود یک سال دیگر آغاز می‌شود. ترامپ گفت آمریکا دیگر «عظیم» نیست و به اسباب خنده سایر کشورها تبدیل شده و او می‌خواهد این اوضاع را عوض کند. 

رئیس‌جمهور سابق آمریکا عملکرد دولت قبلی خودش را ستود و به دولت بایدن حمله کرد و گفت «دموکرات‌های رادیکال و چپ دارند آمریکا را از درون نابود می‌کنند.» ترامپ به مسائل مختلف داخلی و خارجی پرداخت و از جمله گفت سیاستش نسبت به ایران، کره شمالی و روسیه باعث می‌شده این کشورها مجبور باشند به آمریکا احترام بگذارند. او در ضمن از عملکرد دولتش در سایر زمینه‌ها مثل کرونا،‌ انرژی، جرم و جنایت و مهاجرت نیز تعریف کرد. او گفت از نظر سیاسی در بین رای‌دهندگان لاتین‌تبار و اسپانیایی‌زبان موفق بوده و بر خلاف هشدارها، این رای‌دهندگان، سیاست‌های مهاجرتی او و خواستش برای ساخت دیوار روی مرز آمریکا و مکزیک را دوست دشته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ترامپ در حالی وارد گود شد که حزبش در انتخابات میان‌دوره‌ای هفته پیش به اندازه‌ای که انتظار می‌رفت موفقیت چشمگیری و قاطعی نداشت. اکثریت مجلس سنا همچنان در دست دموکرات‌ها باقی ماند و اکثریت مجلس نمایندگان در حالی به جمهوری‌خواه‌ها می‌رسد که آن «موج قرمز» که انتظارش را داشتند از راه نرسید. ترامپ در سخنان خود به این مساله پرداخت و گفت: «انتقادهای بسیاری در مورد این واقعیت مطرح شده که حزب جمهوری‌خواه می‌بایست خیلی بهتر عمل می‌کرد و راستش این حرف حقیقت بسیاری دارد. اما شهروندان کشور ما هنوز متوجه شدت و گستره کامل دردی که کشورمان از سر می‌گذراند و اثر کامل درد و رنجی که تازه دارد جا می‌افتد نشده‌اند. هنوز به این احساس نرسیده‌اند. اما به زودی می‌رسند.»

رئیس‌جمهور سابق پیش‌بینی کرد: «شکی ندارم که تا سال ۲۰۲۴ متاسفانه اوضاع بسیار بدتر می‌شود و مردم بسیار روشن‌تر می‌بینند که بر سر کشورمان چه آمده و وضع رای‌گیری خیلی تفاوت خواهد کرد.»

ترامپ وعده‌های متعددی برای بازگشت خود به کاخ سفید نیز داد. او گفت اگر او بازگردد آمریکا فضانوردانی بر کره مریخ فرود خواهد آورد، سیاست‌های پیشین را برای جلوگیری از ورود خیل مهاجران از مکزیک به آمریکا اعمال می‌کند و  با دار و دسته‌های جنایی مثل «ام‌اس ۱۳» و کارتل‌های مواد مخدر مقابله می‌کند.

ترامپ از اعدام قاچاقچیان مواد مخدر سخن گفت و در این زمینه به سیاست مشابه سنگاپور (اعدام قاچاقچی‌های مواد مخدر) اشاره کرد.

ترامپ به بایدن حمله کرد که «ایدئولوژی چپ افراطی» را وارد ارتش کرده است و گفت تمام افرادی که به دلیل عدم رعایت مقررات مربوط به ویروس کرونا از ارتش اخراج شده‌اند باز می‌گرداند؛ آن هم با معذرت‌خواهی و احقاق حقوق قبلی.

در زمینه سیاست خارجی، ترامپ در مورد خطر ورود آمریکا به جنگ جهانی سوم هشدار داد و گفت او با بازگشت به دولت جلوی ورود واشنگتن به «جنگ‌های خارجی ابلهانه و غیرلازم» را خواهد گرفت و سیاست «صلح از طریق قدرت» را دنبال می‌کند. این می‌تواند به معنی تغییر سیاست آمریکا مبنی بر حمایت گسترده از اوکراین در مقابل اشغال روسیه باشد. برخی جمهوری‌خواهان از «چک سفید» واشنگتن به کی‌یف که تا کنون شامل حدود ۶۰ میلیارد دلار کمک شده است انتقاد کرده‌اند. 

ترامپ گفت در روز اول بازگشت به دولت‌ «جنگ جو بایدن علیه منابع انرژی آمریکایی» را پایان می‌دهد و قیمت بنزین را پایین می‌آورد و این به کاهش تورم هم کمک خواهد کرد. او گفت «طرح سبز نو» که «فاجعه سوسیالیستی» است «بلافاصله خاتمه» می‌یابد. ترامپ گلایه کرد که آمریکا اکنون باید «گدایی نفت» کند در حالی که خودش از بقیه بیشتر نفت دارد. در زمان دولت ترامپ استخراج بی‌سابقه نفت در آمریکا آغاز شد و طعنه ترامپ به تلاش بایدن برای راضی کردن کشورهای عضو اوپک از جمله عربستان سعودی برای کنترل قیمت نفت است. رئیس‌جمهور سابق بایدن را «چهره ناکامی چپ‌گرایان و فساد واشنگتن» خواند. 

ترامپ اگر دوباره در انتخابات ریاست‌جمهوری پیروز شود، دومین رئیس‌جمهوری خواهد بود که پس از شکست به کاخ سفید بازگشته است. مورد قبلی گروور کلیولند بود که پس از شکست در انتخابات ۱۸۸۸ موفق شد در انتخابات ۱۸۹۲ پیروز شود و بار دیگر رئیس‌جمهور شود. ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ شکست خورد اما ادعای تقلب کرد. او در سخنان روز سه‌شنبه اشاره‌ای به مساله رای‌گیری داشت و گفت شمارش آرا باید جوری انجام شود که در همان شب انتخابات تمام شود. این در حالی است که با گذشت یک هفته شمارش آرا در انتخابات میان‌دوره‌ای همچنان ادامه دارد. طبق آخرین تخمین‌ها حزب جمهوری‌خواه اکنون تنها یک کرسی با رسیدن به اکثریت در مجلس نمایندگان فاصله دارد. 

دونالد ترامپ با اعلام نامزدی زودهنگام خود نشان داد که عزمی جدی دارد و به زودی باید با بقیه جمهوری‌خواهان مقابله کند؛ به‌خصوص ران د‌سانتیس، فرماندار ایالت فلوریدا، که تا کنون جدی‌ترین رقیب احتمالی او محسوب می‌شود. ترامپ انتقادهای متعددی از دسانتیس داشته است اما این فرماندار هنوز اعلام نکرده که اصلا قصد کاندیداتوری دارد یا خیر.

کارشناسان می‌گویند، ترامپ بین هواداران خود بسیار محبوب است و از شانس‌های جدی پیروزی در انتخابات مقدماتی حزب جمهوری‌خواه است. چهره‌های مخالف ترامپ در این حزب کار دشواری برای توقف او خواهند داشت. یکی از این چهره‌ها مایک پنس،‌ معاون ترامپ در زمان ریاست‌جمهوری است که به‌خاطر همراهی نکردن با اعتراض ترامپ به نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ مورد غضب او قرار گرفت. پنس کتاب جدیدی به نام «تا خداوند مرا یاری کند» نوشته است و روز سه‌شنبه هنگام تبلیغ این کتاب در نیویورک به ترامپ نیز پرداخت و گفت حزب جمهوری‌خواه «گزینه‌های بهتری» برای ریاست‌جمهوری خواهد داشت. 

با این همه تکلیف را نه پنس و نه کارشناسان که رای‌دهندگان معلوم خواهند کرد. بیش از یک سال تا آغاز انتخابات مقدماتی حزب جمهوری‌خواه برای ریاست‌جمهوری مانده است و ترامپ فعلا اولین نامزد است. رقابت طولانی برای انتخاب قوی‌ترین فرد جهان رسما آغاز شده است.

بیشتر از جهان