واکنش تهران به قطعنامه شورای حکام: آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصد در فردو

سومین قطعنامه شورای حکام علیه تهران، جمهوری اسلامی را خشمگین کرده است

مقام‌های جمهوری اسلامی حاضر نیستند درباره منشا اورانیوم یافت‌شده در تاسیسات اعلام‌نشده خود، به‌روشنی توضیح دهند- AFP

سازمان انرژی اتمی ایران در واکنش به قطعنامه شورای حکام آژانس از آغاز تولید اورانیوم تا غنای ۶۰ درصد در سایت فردو خبر داد و نوشت این چرخه تولید به «مرحله پایداری» رسیده است.

خبرگزاری ایسنا سه‌شنبه اول آذر، با اعلام این خبر نوشت: «به نظر می‌رسد سازمان انرژی اتمی به دنبال آن است تا از امکانات سایت فردو برای تجهیز و تولید، حداکثر استفاده را ببرد.»

آن‌طور که این خبرگزاری نوشته، جمهوری اسلامی در دومین واکنش خود به قطعنامه مذکور، دو آبشار دیگر آی‌آر-۲ام (IR-2m) و آی‌آر-۴ (IR-4) در سایت نطنز را بازبینی و گازدهی کرد و دو آبشار دیگر از این ماشین‌ها هم برای گازدهی آماده شده‌اند.

خبرگزاری دولتی ایرنا هم گزارش داد که اقدام‌های صورت‌گرفته در فردو شامل تولید محصول اورانیوم یواف۶ (UF6) با غنای ۶۰ درصد است که برای نخستین بار در این مجتمع انجام می‌شود و غنی‌سازی ۶۰ درصدی در مجتمع شهید احمدی‌روشن (نطنز) نیز همچنان ادامه دارد.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، روز یکشنبه این خبر را اعلام کرده بود. به گفته او، تهران در پاسخ به تصویب این قطعنامه، چند اقدام را که بنا است در مجتمع‌های غنی‌سازی نطنز و فردو انجام شوند، در دستور کار سازمان انرژی اتمی قرار می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی پنجشنبه گذشته در نشست فصلی خود، قطعنامه‌ای علیه برنامه هسته‌ای تهران تصویب کرد که خشم مقام‌های جمهوری اسلامی را به دنبال داشت.

به نوشته ایسنا، این سومین قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه جمهوری اسلامی پس از اجرایی شدن برجام است. سه کشور اروپایی عضو برجام ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ و ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ هم قطعنامه‌های مشابهی ارائه کرده بودند که تصویب هم شدند؛ اما قطعنامه سوم نسبت به دو قطعنامه قبلی، لحن تاکیدی و تندتری دارد.

در قطعنامه مزبور که آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان تهیه کرده‌اند، از جمهوری اسلامی خواسته شده است فورا درباره منشا بقایای اورانیوم یافت‌‌شده در سه سایت هسته‌ای اعلام‌نشده خود توضیح دهد. ۲۶ کشور به این قطعنامه رای مثبت و پنج کشور هم رای ممتنع دادند. چین و روسیه تنها مخالفان این قطعنامه بودند.

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، پیش‌تر در واکنش به تهیه پیش‌نویس این قطعنامه گفته بود که در صورت تصویب نهایی، «معلوم نیست سفر هیئت آژانس انرژی اتمی به ایران نتیجه‌ای داشته و مفید باشد».

در ماه‌های اخیر، خودداری جمهوری اسلامی از ارائه توضیحات واضح و روشن درباره منشا اورانیوم یافت‌شده در سه تاسیسات اعلام‌نشده‌اش به توقف مذاکرات هسته‌ای و مرگ قریب‌الوقوع برجام منجر شده است. مقام‌های جمهوری اسلامی می‌گویند در این‌ باره به اندازه کافی توضیح داده‌اند و این پرونده باید بسته شود؛ اما مقام‌‌های غربی و آژانس این توضیحات را کافی نمی‌دانند.