«مجلس انقلابی» طرح ممنوع‌الخروجی دانشجویان معترض را کلید زد

تاکنون بیش از ۱۴۰ مرکز دانشگاهی در ایران به خیزش سراسری پیوسته‌اند

در ادامه تلاش‌های حکومت برای خاموش کردن اعتراض‌های دانشجویی، خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، از تدوین طرحی در «مجلس انقلابی» خبر داد که به موجب آن، دانشجویان در صورت «هنجارشکنی، ارتکاب جرائمی همچون ایجاد آشوب و بلوا، تخریب اموال و فحاشی و توهین به مقدسات» به مدت ۱۰ سال ممنوع‌الخروج می‌شوند. همچنین ضمن صدور احکام انضباطی، این دانشجویان به پرداخت کل‌ هزینه‌های تحصیل در آن مقطع آموزشی محکوم خواهند شد. 

بر اساس گزارش فارس، در صورتی که دانشجویان از «اقدام‌های هنجارشکنانه» ابراز پشیمانی کنند، مجازات آنان تخفیف می‌یابد یا بخشیده می‌شود.

این خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران به نقل از یکی از طراحان این طرح ادعا کرد: «برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی برای ایجاد فضای باز گفت‌وگو موردتاکید مسئولان است؛ اما در روزهای اخیر، هنجارشکنان علی‌رغم دعوت تشکل‌های دانشجویی، از حضور در این جلسات خودداری کرده‌اند.»

این طرح آن‌طور که خبرگزاری فارس ادعا کرده، هم‌اکنون در مرحله جمع‌آوری امضا است. پیش از این بیانیه نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای درخواست اعدام معترضان، واکنش‌های زیادی را برانگیخته بود.

این در حالی است که اعتراض‌ها و اعتصاب‌های دانشجویی در دانشگاه‌های مختلف ایران روز دوشنبه ۳۰ آبان، در شصت‌وهفتمین روز از خیزش سراسری ایرانیان، همچنان ادامه داشت و نیروهای سرکوبگر شمار دیگری از دانشجویان را بازداشت کردند.

ماموران جمهوری اسلامی روز دوشنبه ۳۰ آبان، سها مرتضایی، فعال دانشجویی و دبیر سابق شورای صنفی دانشگاه تهران، را هنگامی‌ که قصد داشت به محل کارش برود، با ضرب‌وشتم شدید بازداشت کردند. به گزارش شوراهای صنفی دانشجویان کشور، سها مرتضایی در اثر ضربات پی‌درپی از ناحیه سر، دست، پا و همچنین باسن و ناحیه‌ تناسلی به‌شدت زخمی شده است. او را پس از بازداشت ابتدا به زندان اوین و سپس به بیمارستان شهدای تجریش منتقل کردند اما در نهایت، در ساعت پایانی دوشنبه به زندان اوین بازگرداندند.

سها مرتضایی که پیش‌ از این نیز چندین بار بازداشت شده و با وجود کسب رتبه ۱۰ در آزمون دکترا، ستاره‌دار و از ادامه تحصیل محروم است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علی اسداللهی، دانشجوی ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران و شاعر و منشی کانون نویسندگان ایران، نیز روز دوشنبه دستگیر شد. بر اساس گزارش کانون نویسندگان ایران، ماموران امنیتی به خانه اسداللهی یورش بردند و پس از تهدید سرایدار، با اسلحه به آپارتمان او ریختند و او را بازداشت کردند.

دانشجویان دانشگاه سمیه در نجف‌آباد با وجود جو شدید امنیتی، یاد کیان پیرفلک، کودک جان‌باخته اهل ایذه، را گرامی داشتند. دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان هم با سر دادن شعارهایی مانند «کرد و بلوچ و آذری، آزادی و برابری» تفکیک جنسیتی در غذاخوری را زیر پا گذاشتند.

دانشجویان دانشکده دندانپزشکی همدان نیز تجمع اعتراضی برگزار کردند. دانشجویان دانشکده ادبیات علامه طباطبایی هم تفکیک جنسیتی را شکستند و در غذاخوری سرود «خون ارغوان‌ها» را همخوانی کردند.

دانشجویان دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران آزادی ماهان گچپزان، فعال دانشجویی دربند، را خواستار شدند و دانشجویان ممنوع‌الورود دانشگاه خواجه‌نصیرالدین طوسی نیز از پشت درهای دانشگاه با تجمع اعتراضی دوستانشان در داخل دانشگاه همراهی کردند.

دانشجویان دانشگاه‌های هنر دامغان، الزهرا، هنر شیراز، فیزیک تهران و مازندران نیز به یاد کیان پیرفلک و دیگر جان‌باختگان خیزش سراسری پرفورمنس‌هایی اجرا کردند.

اعتراض‌های دانشجویی شامگاه دوشنبه نیز با اعتراض شبانه جمعی از دانشجویان خوابگاه دخترانه چمران دانشگاه تهران در همراهی با تجمع اعتراضی اهالی محل ادامه یافت.

انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود روز دوشنبه در بیانیه‌ای، ضمن اعتراض به تعطیلی دانشگاه به بهانه تماشای مسابقه فوتبال تیم ملی ایران، اعلام کرد که به دنبال کردن نتایج این تیم هیچ علاقه‌ای ندارد و پیروزی را فقط برای مردم ایران می‌خواهد.

جمعی از دانشجویان دانشگاه علم و صنعت نیز در بیانیه‌ای، از مسئولان جمهوری اسلامی خواستند به اعتصاب‌ها ملحق می‌شوند و هشدار دادند تا زمانی که در احکام صادره کمیته انضباطی برای دانشجویان تجدیدنظر نشود، دانشجویان زندانی آزاد نشوند و با عوامل تهدید دانشجویان برخورد قانونی صورت نگیرد، به اعتصابشان ادامه می‌دهند.

جنبش دانشجویی ایران که پس از جنبش سبز در سال ۱۳۸۸ به‌شدت سرکوب و خاموش شده بود، در خیزش سراسری ایرانیان در سال ۱۴۰۱، بار دیگر احیا شد و اکنون دانشجویان در اعتراض‌ها بسیار موثرند و با روش‌های خلاقانه در جریان‌سازی اعتراض‌ها نقش دارند.