محکومیت هستی امیری، فعال دانشجویی، به یک سال حبس تعزیری 

به‌رغم تلاش‌های نظام، میزان آگاهی به حقوق خود در میان زنان ایران افزایش یافته است

هستی امیری، فعال دانشجویی- توییتر

در حالی که هر روز در گوشه‌ای از کشور اعتصاب، تظاهرات، و تحصن برای پیگیری مطالبات صنفی، معیشتی، و اجتماعی برقرار است، حکومت هر گونه اعتراضی را به نحوی در تعارض با موجودیت خود می‌بیند. در همین راستا، هستی امیری، دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی، به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک سال حبس تعزیری محکوم شده است.

به گزارش هرانا، پایگاه خبری امتداد به نقل از امیر رئیسیان، وکیل دادگستری، از این حکم خبر داد. علاوه بر این حکم، او به ضبط شدن تلفن همراه، منع عضویت در گروه‌ها و دسته‌جات سیاسی و اجتماعی در فضای مجازی و خارج از آن، و نیز منع حضور در گردهمایی‌های دانشجویی (غیر از کلاس‌های موظف درسی) به مدت دو سال محکوم شده است. با این حال، گفته می‌شود که خانم امیری از اتهام «اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت» تبرئه شده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امیر رئیسیان در این باره گفت: «روز ۱۳ دی ماه سال جاری، پلیس امنیت عمومی به قصد بازداشت هستی امیری وارد منزل این دانشجو می‌شود و در آخر به دلیل عدم حضور ایشان در منزل، به خانواده‌ وی شفاها اعلام می‌گردد که باید در تاریخ ۱۸ دی ماه ایشان به شعبه ۲ بازپرسی دادسرای اوین مراجعه کند. در ادامه و پس از تفهیم دو اتهام «اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت» و همچنین «فعالیت تبلیغی علیه نظام»، برای هستی امیری قرار وثیقه‌ پانصد میلیون تومانی صادر می‌شود و تا انجام فرایندهای آن، این‌ فعال دانشجویی یک روز در بازداشت می‌ماند.»

طی سال‌های اخیر فشار حکومت جمهوری اسلامی ایران بر زنان افزایش یافته است. از زمانی که مطالبات اجتماعی و برابری‌خواهانه زنان در ایران بیش از گذشته در رسانه ها منتشر می‌شود، نظام حاکم بر کشور نگران است که این موضوع به یک مطالبه عمومی تبدیل شود. از این رو، سعی دارد تا با دستگیری، ایجاد خفقان و وحشت و تفکیک گروه‌های اجتماعی، خواسته‌های این قشر سرکوب شده را نادیده بگیرد. 

با این حال، افزایش شمار کنشگران زن زندانی در جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد که برخلاف خواسته نظام، میزان آگاهی به حقوق خود و فعالیت برای به‌دست آوردن آن، در میان زنان ایران افزایش یافته است.