انفجار در شهر تالقان استان تخار افغانستان

شامگاه دوشنبه نیز یک انفجار در منطقه «پروان سه» شهر کابل رخ داد

خالد زدران، سخنگوی فرماندهی پلیس طالبان در کابل گفته است که در این حادثه دو نفر جان خود را از دست دادند- Wakil KOHSAR / AFP

منابع خبری محلی در استان تخار گفتند که روز دوشنبه، ۲۹ آبان (۲۱ نوامبر)، انفجاری در نزدیک ساختمان دادگاه استیناف طالبان رخ داده است. 

این منابع افزوند که انفجار نسبتا «نیرومند» بوده است و طالبان راه‌های منتهی به محل حادثه را در جاده‌ سوم «گدام شهر» تالقان، مرکز استان تخار، مسدود کرده‌اند.

هنوز نوع انفجار و میزان تلفات ناشی از آن مشخص نیست، و طالبان در مورد آن اظهارنظر نکرده‌اند.

مسئولیت این حادثه تروریستی را هنوز هیچ فرد و یا گروهی بر عهده نگرفته است.

طالبان دسترسی خبرنگاران و رسانه‌ها را به محل رویدادهای انفجاری و درگیری‌های مسلحانه محدود کرده‌اند و گذشته از آن، به خبرنگاران و رسانه‌ها اجازه نمی‌دهند که در چنین مواردی با کسی مصاحبه کنند. 

روز چهارشنبه، ۲۵ آبان (۱۶ نوامبر)، نیز یک خودرو نظامی طالبان در شهر تالقان هدف انفجار قرار گرفت. 

در خبری دیگر، یک خودرو نوع «کرولا» در منطقه «پروان سه» شهر کابل هدف انفجار قرار گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خالد زدران، سخنگوی فرماندهی پلیس طالبان در کابل گفته است که در این حادثه دو نفر جان خود را از دست دادند.

او افزود که هیاتی از طالبان برای بررسی به محل حادثه رفته‌اند.

او جزییات بیشتری در مورد این انفجار ارائه نکرده است.

یک منبع محلی به ایندپیندنت فارسی گفت که این انفجار حوالی ساعت ۷:۴۵ دقیقه شامگاه دوشنبه رخ داده است.

حملات به افراد و نهادهای طالبان در افغانستان، طی ماه‌های اخیر افزایش یافته است. بخش زیادی از نیروهای نظامی طالبان آموزش‌های نظامی را سپری نکرده‌اند و در مقابله با حملات مسلحانه در شهرها «ناتوان» عمل می‌کنند.

برخی از کاشناسان نظامی معتقدند که نیروهای طالبان در دو دهه اخیر، بیشتر در جنگ چریکی، حملات انفجاری و انتحاری و مین‌گذاری مهارت یافته‌اند و حالا که قدرت را در افغانستان در اختیار دارند، با دشواری تامین امنیت و مقابله با حوادث انفجاری و انتحاری مواجه شده‌اند.

گروه‌های تروریستی در افغانستان، از جمله داعش، از روش‌های جنگی طالبان مقابل خودشان استفاده می‌کنند و ادعای طالبان را مبنی بر تامین امنیت سرتاسری، عملا با چالش جدی مواجه کرده‌اند.

طالبان با توسل به گزینه نظامی توانستند حکومت افغانستان را در ۱۵ اوت ۲۰۲۱ سرنگون کنند. آنان در ماه‌های نخست حکومت خود در افغانستان، مدعی بودند که امنیت را در سراسر کشور تامین کرده‌اند. اما پس از گذشت چند ماه، دوباره حمله‌های انفجاری، انتحاری و مسلحانه در بخش‌هایی از افغانستان از سر گرفته شد. 

مسئولیت بخشی از انفجارها و حمله‌های مسلحانه به شهروندان غیرنظامی و نیروهای طالبان را در این مدت، گروه داعش بر عهده گرفته است.