خیزش مردم ایران در نگاه رسانه‌های جهان؛ «صبر داخلی و بین‌المللی تمام شده است»

رسانه‌های جهان از کشتار‌ها در استان کردستان برای مخاطبان خود نوشتند

وال استریت ژورنال:نیروهای امنیتی در کردستان از گلوله‌های واقعی برای سرکوب معترضان استفاده می‌کنند. شبکه حقوق بشر کردستان

اخبار مربوط به خیزش سراسری مردم ایران که هر روز ابعاد تازه‌تری به خود می‌گیرد، همچنان به خبرگزاری‌های مهم و معتبر بین‌المللی راه پیدا می‌کند. بازداشت بازیگران زن ایرانی که با حجاب اجباری و سیاست‌های حکومت به مخالفت برخاسته‌اند، واکنش‌های اعتراض‌آمیز به رفتار فوتبالیست‌های ایرانی در آستانه جام جهانی، تعداد روبه‌افزایش بازداشتی‌ها، صدور حکم اعدام برای معترضان، سرکوب‌های خشن و حمله به شهرهای کردنشین ایران از جمله مواردی‌اند که خبرگزاری‌های خارجی به آن‌ها پرداخته‌اند.

وال استریت ژورنال: شلیک گلوله‌های واقعی به معترضان

نشریه معتبر وال‌استریت ژورنال حمله به مناطق کردنشین ایران را محور گزارش تازه خود درباره ایران قرار داد. در بخشی از گزارش این رسانه می‌خوانیم: «نیروهای امنیتی ایران جنبش اعتراضی در کردستان را سرکوب می‌کنند. نیروهای ایرانی در تلاش برای سرکوب جنبش اعتراضی دو ماهه گلوله‌های واقعی به معترضان شلیک و در جست‌وجوی مخالفان، به خانه مردم حمله می‌کنند.»

این گزارش ادامه می‌دهد: «به گفته شاهدان، معترضان در مهاباد و مناطق اطراف آن روز شنبه خیابان‌های شهر را پر کردند. بر اساس تصاویر منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی، معترضان در خیابان‌ها حضوری گسترده‌ای داشتند و یک شریان کلیدی در مهاباد را با بلوک‌های خاکستری و درهای چوبی مسدود کردند. در همین حال، نیروهای امنیتی ایران با هلی‌کوپترها و خودروهای زرهی و شلیک گلوله‌های واقعی و یورش به خانه‌ها در جست‌وجوی مخالفان، تلاش می‌کنند این اعتراض‌های گسترده را سرکوب کنند.»

فاکس‌نیوز: حمله به معترضان کرد

فاکس‌نیوز نیز به حمله نیروهای امنیتی ایران به شهرهای کردنشین ایران پرداخت. در گزارش این رسانه آمده است: «جمهوری اسلامی ایرانی‌های بی‌گناه در شهر کردنشین مهاباد را به وحشت انداخته و برق و اینترنت آن‌ها را نیز قطع کرده است. ویدیوهای منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی خیابان‌های مهاباد را نشان می‌دهد که مملو از خودروهای نظامی‌اند. آن‌ها به روی جمعیت تیراندازی کرده‌اند. تعداد تلفات هنوز مشخص نیست.»

فاکس نیوز می‌افزاید: «در طول خیزش سراسری مردم ایران که اکنون بیش از دو ماه است ادامه دارد، رژیم از هر فرصتی برای سرکوب خشونت‌آمیز معترضان استفاده کرده است. در این میان، اقلیت کرد ایران به عنوان یک هدف طبیعی برای عقب راندن تظاهرات در نظر گرفته شده‌اند و رژیم به طور ویژه بر کشتار کردها در داخل و خارج از مرزهای خود تمرکز کرده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لوموند: کیان ۹ ساله؛ تازه‌ترین نماد سرکوب رژیم

روزنامه لوموند، چاپ فرانسه، در مطلب خود به گسترش دامنه خشم و اعتراض‌های مردم ایران پس از مرگ کیان پیرفلک، کودک ۹ ساله ایذه‌ای، اشاره کرد و نوشت: «کیان تازه‌ترین نماد سرکوب قیامی است که در ایران شکل گرفته است و شتاب می‌گیرد. مرگ او به انتقادهایی دامن می‌زند که اکنون حتی از نزدیکان حلقه قدرت جمهوری اسلامی هم شنیده می‌شود. حالا حتی برخی از مذهبیون ایران هم خشونت‌های فزاینده رژیم را محکوم می‌کنند.»

در ادامه این گزارش می‌خوانیم: «رژیم سعی کرد به نظریه‌ای اعتبار دهد که این کودک را «تروریست‌های مسلح» کشته‌اند اما موفق نشد. به گفته مقام‌ها، سه تروریست در ارتباط با قتل این کودک دستگیر شده‌اند اما در مورد وابستگی و سابقه آن‌ها جزئیاتی ارائه نشده است. با این حال، روایت مادر کیان از مرگ او در میان پرشورترین حامیان رژیم نیز تردید ایجاد کرده است. حتی یکی از روزنامه‌نگاران محافظه‌کار ایرانی نیز در توییتر خود نوشت: مادر کیان می‌گوید که ماموران لباس‌شخصی به فرزندش تیراندازی کرده‌اند، آن‌ها چه کسانی‌اند؟»

فایننشال تایمز: اعتصاب در کنار اعتراض

فایننشال تایمز در گزارش خود درباره تحولات ایران، به گسترش اعتصاب‌ها در همراهی با معترضان، آن هم در شرایط دشوار اقتصادی ایران، اشاره کرد. در گزارش این رسانه آمده است: «جمهوری اسلامی پس از مرگ مهسا امینی با یکی از بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین تظاهرات تاریخ خود دست‌وپنجه نرم می‌کند. هم‌زمان با ادامه اعتراض‌های دموکراسی‌خواهانه در ایران، کارگران هم با تظاهرات‌کنندگان همدردی می‌کنند؛ این در شرایطی است که بسیاری از آن‌ها می‌ترسند ممر درآمد خود را از دست بدهند. برخی فروشگاه‌ها هم با اینکه فعالیت خود را از سر گرفته‌اند، حساب اینستاگرام خود را با استوری‌های مربوط به اعتراض‌ها پر می‌کنند و از انتشار پست‌هایی برای تبلیغ کالاهای خود دست برداشته‌اند. در چنین شرایطی، مقام‌های ایرانی به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای خاموش کردن مخالفان، دستمزدها را افزایش داده‌اند و حقوق کارمندان دولت، سربازان و بازنشستگان را برای نیمه دوم سال جاری ایران تا ۲۰ درصد بالا برده‌اند.»

اورشلیم پست: بن‌بست‌های داخلی و بین‌المللی

اورشلیم پست به هم‌زمانی چالش‌های داخلی و بین‌المللی ایران اشاره کرد. در گزارش منتشرشده در وب‌سایت این رسانه آمده است: «ایران که در هر زمینه‌ای موضعی سازش‌ناپذیر دارد، بیش از سال‌های گذشته، هم در مورد مسئله هسته‌ای و هم در مقابله با اعتراض‌های داخلی، به سدی محکم خورده است.»

در ادامه گزارش این رسانه اسرائیلی آمده است: «جمهوری اسلامی معمولا سعی می‌کند با دست آهنین بر مشکلات خارجی و داخلی خود غلبه کند و آن‌هایی را که در مقابلش قرار دارند، به عقب‌نشینی وادارد. با این حال، آنچه در حال حاضر اتفاق افتاده، این است که تهران در برابر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و معترضان داخلی قرار گرفته و به نظر می‌رسد آن‌ها می‌توانند پایه‌های رژیم را متزلزل کنند. این بار به نظر می‌رسد که صبر مخالفان ایران به پایان رسیده است.»

اورشلیم پست با اشاره به مشکلاتی که جمهوری اسلامی در سطح داخلی و بین‌المللی با آن‌ها مواجه شده و تاکنون از حل آن‌ها عاجز بوده است، می‌افزاید: «رژیم صرفا در هر دو جبهه موضع سخت‌تری ارائه کرده است؛ اما اینکه آیا هم‌افزایی این دو بحران باعث می‌شود جمهوری اسلامی به سطوح جدیدی از تهاجم متوسل شود یا به نحوی عقب‌نشینی کند– کاری که هرگز انجام نداده– هنوز مشخص نیست.»