ادامه خیزش سراسری ایرانیان علیه جمهوری اسلامی؛ از بناب تا قم و دشتی

مردم شهر بناب در آذربایجان شرقی نیز یکشنبه‌شب به خیابان‌ها آمدند و شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند

خیزش سراسری ایرانیان علیه رژیم جمهوری اسلامی روز یکشنبه، ۲۹ آبان (۲۰ نوامبر)، علاوه بر شهرهای کردنشین که همچنان شاهد گسترده‌ترین اعتراضات است، در مناطق دیگر کشور هم ادامه داشت. 

روز یکشنبه معترضان در منطقه عبدل‌آباد تهران تجمع کردند و شعارهای ضد‌حکومتی سردادند، و دانش‌آموزان و مردم معترض با نیروهای سرکوب درگیر شدند.

جوانان مشهد نیز یکشنبه‌شب در خیابان‌های این شهر تجمع کردند و با نیروهای سرکوبگر درگیر شدند. در ارومیه نیز جمعی از مردم با روشن کردن آتش، اعتراضات خود را ادامه دادند. 

در جنوب ایران نیز در شهر دشتی در شهرستان پارسیان استان هرمزگان نیز، جمعی از معترضان با شعار «از دشتی تا کردستان جانم فدای ایران» به اعتراض شبانه دست زدند. 

در بناب در آذربایجان شرقی نیز یکشنبه‌شب مردم معترض به خیابان‌ها آمدند و شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند. 

در شهر قم نیز گروهی از مردم با روشن کردن آتش در خیابان کشاورز جنوبی، از مبارزات مردم در مهاباد حمایت کردند.  

همچنین، در جریان مراسم «سوم» حمید‌رضا روحی، از کشته‌شدگان اعتراضات سراسری، گروهی از معترضان در بهشت‌‌زهرای تهران بنر تبلیغاتی علی خامنه‌ای را آتش زدند. 

ادامه اعتراضات در مدارس

اعتراض به نظام جمهوری اسلامی و سرکوب مردم در خیابان، در مدارس کشور نیز همچنان ادامه دارد. روز یکشنبه در مدرسه برقعی قم،  نیروهای حکومتی که برای سخنرانی آمده بودند، با دانش‌آموزان درگیر شدند و گفته می‌شود که چند دانش‌آموز را کتک زده‌اند. این برخورد باعث تجمع والدین دانش‌آموزان در برابر مدرسه و اعتراض به مسئولان آن شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین، در دبیرستان طلوع در شاهین‌شهر اصفهان نیز اعتراض و تحصن دانش‌آموزان با برخورد مدیر و مسئولان مدرسه روبرو شد که به نیروهای امنیتی اطلاع دادند، و میان دانش‌آموزان و نیروهای امنیتی درگیری رخ داد. گفته می‌شود که یک دانش‌آموز هم دستگیر شده است. دانش‌آموزان این دبیرستان همزمان با تعطیلی این مدرسه در خیابان شعار سر دادند و تظاهرات کردند. 

در عبدل‌آباد در جنوب تهران نیز دانش‌آموزان در خیابان دست به اعتراض زدند. 

ادامه اعتراضات در دانشگاه‌ها: «این همه خون و سرکوب مانع درس خواندن ما شده است»

دانشگاه‌های مختلف در ایران روز یکشنبه صحنه اعتراضات و تحصن دانشجویان بود که به سرکوب گسترده مردم در خیابان، و نیز به تعلیق و سرکوب همکلاسی‌های خود اعتراض داشتند. 

دانشجویان پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران روز یکشنبه با اجرای یک طرح مفهومی از «خون»، اعتراض خود را با این جمله بیان کردند: «این همه خون و سرکوب مانع درس خواندن ما شده است.»

روز یکشنبه، ۲۹ آبان، دانشجویان دانشگاه خواجه‌نصیر با برگزاری تجمع به سر دادن شعارهای اعتراضی پرداختند. دانشجویان دانشگاه ساری نیز با شعار«دانشجوی باغیرت، حمایت، حمایت» دست به تجمع زدند. 

دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل نیز روز یکشنبه با شعار «سپاهی، بسیجی، داعش ما شمایید» تجمع اعتراضی‌ برگزار کردند. 

همچنین، در ویدیو‌های منتشر‌شده از دانشجویان دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، دیده می‌شود که دانشجویان با همخوانی سرود «زن» و شعارهای «از کردستان تا تبریز، فقر و فساد و تبعیض»، «به دست چند تا مزدور، کشته شده خدانور»، «ما حرف حقو گفتیم، صدای تیر شنفتیم»، به بازداشت و سرکوب فراگیر دانشجویان و مردم اعتراض می‌کنند. 

دانشجویان دانشکده هنر دانشگاه دامغان نیز به یاد کیان پیرفلک، کودک ۹ ساله‌‌ای که به دست نیروهای جمهوری اسلامی ایران کشته شد، یک «پرفرمانس» برگزار کردند.

دانشجویان دانشکده هنر دانشگاه مازندران هم در حرکتی نمادین، به یاد کیان پیرفلک، کودک کشته‌شده در ایذه، قایق‌هایی کاغذی در حوض دانشکده قرار دادند که با برخورد مسئولان و تخلیه آب حوض همراه شد. در ادامه، دانشجویان در لابی طبقه اول دانشکده هنر روی نقشه دانشگاه، به حرکت اعتراضی نمادین خود ادامه دادند.

در دانشکده برق دانشگاه خواجه‌نصیر نیز دانشجویان با در دست داشتن پلاکاردی که روی آن نوشته شده بود «این عوعو سگان شما نیز بگذرد»،  شعار «آزادی، آزادی، آزادی» سر دادند.

دانشجویان دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران نیز به یاد کیان پیرفلک، عکس‌ها و نوشته‌هایی در مورد او بر دیوارهای دانشگاه چسباندند. آن‌ها همچنین به یاد این کودک کشته‌شده، قایق‎‌هایی را از درخت‌های محوطه دانشگاه آویزان کردند.

بر اساس گزارش‌ها، دانشجویان دانشگاه‌های علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، خوارزمی، علوم پزشکی کردستان، یزد، علم‌وصنعت، تهران، علامه طباطبایی، آزاد سوهانک، امیرکبیر، صنعتی کرمانشاه، رازی کرمانشاه، علم‌وفرهنگ، آزاد مرودشت، بهشتی، نجف‌آباد، فنی دخترانه کرج، آزاد ساری، مازندران، آزادشهر قدس، هنر شیراز، علوم پزشکی اردبیل، آزاد تهران شمال، و فردوسی مشهد با تحریم کلاس‌های درسی خود، با خیزش سراسری مردم ایران همراهی کردند.

از سوی دیگر، دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران با انتشار بیانیه‌ای، خواستار آزادی بی‌قید‌و‌شرط تمام دانشجویان زندانی دانشگاه تهران و رفع تمامی ممنوع‌الورودی‌ها و ممنوع‌التحصیلی‌های غیرقانونی شدند.

پیش از این، «شبکه دانشجویان انقلابی ایران آزاد» با انتشار فراخوانی برای حضور میلیونی در تجمع پایان آبان، از مردم ایران خواست تا روز دوشنبه، ۳۰ آبان، ساعت ۷ شب، پس از پایان بازی تیم ملی فوتبال ایران و انگلستان، به صورت میلیونی به خیابان‌ها بیایند و در میدان‌ها و خیابان‌های اصلی شهرهای کشور تجمع کنند.