استاندار سابق جوزجان از زندان ایران آزاد شد

هاشم رئیس از اعضای بلندپایه حزب جنبش ملی افغانستان و از نزدیکان عبدالرشید دوستم، رهبر این حزب، است

او اسفند ‍۱۴۰۰ از ترکیه به ایران آمده بود تا با مهاجران افغان دیدار کند که نیروهای سپاه پاسداران او را بازداشت کردند‌ـ سلام وطن‌دار

دو منبع نزدیک به مارشال عبدالرشید دوستم به ایندیپندنت گفتند که هاشم رئیس، والی استان جوزجان در دولت پیشین افغانستان که در ایران زندانی بود، روز شنبه ۲۸ آبان (۱۹ نوامبر) از حبس آزاد شده است.

این منابع که نخواستند نامشان فاش شود، افزودند که هاشم رئیس هم اکنون در تهران است و اتهام وارده به او مبنی بر سربازگیری از مهاجران افغان برای جنگ اوکراین ثابت نشده است.

او اسفند ‍۱۴۰۰ از ترکیه به ایران آمده بود تا با مهاجران افغان دیدار کند که نیروهای سپاه پاسداران او را بازداشت کردند.

هاشم رئیس، از اعضای بلندپایه حزب جنبش ملی افغانستان و از نزدیکان عبدالرشید دوستم، رهبر این حزب و معاون اول دولت پیشین افغانستان، است. او با حمایت ژنرال دوستم، استاندار جوزجان شد و پس از سقوط جوزجان به‌دست طالبان، افغانستان را ترک کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وب‌سایت مشرق‌نیوز گزارش داد که نهادهای امنیتی ایران هاشم رئیس را به اتهام سربازگیری از مهاجران و اعزامشان به اوکراین با حدود ۳۰۰ هزار دلار بازداشت کرده‌اند. این وب‌سایت مدعی شد که رئیس به سربازگیری اعتراف کرده است.

حزب جنبش ملی افغانستان این اتهام را بی‌اساس خوانده بود. این حزب در اردیبهشت ۱۴۰۱، با انتشار بیانیه‌ای، شایعات در مورد برقراری ارتباط میان گروه تروریستی داعش و عبدالرشید دوستم و ناامنی در شمال افغانستان را رد کرد. در بیانیه این حزب آمده بود که هر گونه اتهام بستن به رهبری و اعضای این حزب در مورد ارتباط با جریان‌های تروریستی تبلیغ به نفع «دشمنان مردم افغانستان» است.

دوستم که میان اوزبک‌تباران در شمال افغانستان نفوذ بالایی دارد، پس از قدرت گرفتن دوباره طالبان در ترکیه ساکن شده است.

 برخی از رسانه‌های ایران، از جمله تسنیم، فارس، مشرق نیوز، آوا و چند خبرگزاری دیگر، گزارشی را با عنوان «همکاری مارشال دوستم در طرح ۲۵۰ میلیون دلاری انگلستان برای ناامنی شمال افغانستان»، منتشر کردند.

با تسلط طالبان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱ بر افغانستان، تعداد زیادی از کارمندان نظامی و غیرنظامی حکومت سابق این کشور از ترس انتقام‌جویی و بازداشت به ایران پناه برده‌اند.