منابع: عالیه عزیزی مدیر زندان زنانه هرات به دست طالبان کشته شده است

عالیه عزیزی در اکتبر ۲۰۲۱ به دست طالبان بازداشت و ناپدید شد

یک مقام طالبان به شوهر عالیه عزیزی گفت: «یک فاتحه برایش بخوان و در رسانه‌ها هم زیاد سرو صدا راه نینداز»-ایندیپندینت فارسی

منابعی از کشته شدن عالیه عزیزی، مسئول زندان زنان در هرات در حکومت پیشین، به دست طالبان خبر می‌دهند. منابع خبری روز چهارشنبه، ۲۵ آبان (۱۶ نوامبر)، به ایندیپندنت فارسی گفتند که طالبان پس از بازداشت عالیه، او را کشته‌اند.

به گفته این منابع، طالبان به همسر عالیه عزیزی که در مورد او پرس‌وجو می‌کرد، گفتند که «یک فاتحه برایش بخوان و در رسانه‌ها هم زیاد سرو صدا راه نینداز». به گفته آنان، اینک خانواده عالیه عزیزی از ترس طالبان نمی‌خواهند در این مورد صحبت کنند.

عالیه عزیزی در اکتبر ۲۰۲۱، پس از دریافت تماس تلفنی از یک مقام طالبان در استان هرات، از دفتر کار خود بیرون رفت و دیگر هرگز به خانه برنگشت.

منابع خبری پیش‌تر به ایندیپندنت فارسی گفته بودند که عالیه عزیزی پس از تماس تلفنی مولوی ظریف حسینی، فرمانده طالبان و رئیس بازداشتگاه هرات، دفتر خود را ترک کرد و با گذشت بیش از یک سال از این رویداد، هیچ اطلاعی از او در دست نیست.

عالیه عزیزی ۱۹ سال در وزارت کشور دولت‌های پیشین افغانستان کار کرد. هنگامی که طالبان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱ بر افغانستان تسلط یافتند، او خانه‌نشین شد، اما طالبان چند بار با او تماس گرفتند و از او خواستند که کارش را در اداره پلیس هرات از سر گیرد.

به گفته مادر عالیه عزیزی، او به کار برگشت و ۲۵ روز با طالبان کار کرد. خانواده عالیه عزیزی می‌گویند که طالبان به او «امان‌نامه» داده بودند و گفته بودند که «عفو» شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از ناپدید شدن عالیه عزیزی در پی تماس تلفنی رئیس بازداشتگاه هرات، شماری از فعالان حقوق بشر چندین بار کارزار‌های عدالت‌خواهی برای او راه انداختند، اما طالبان حاضر نشدند در مورد بازداشت احتمالی یا وضعیت او پاسخی بدهند. 

به گفته جنبش زنان معترض، طالبان در دو هفته گذشته چهار زن را به نام‌های ظریفه یعقوبی، فرحت پوپلزی، حمیرا یوسف و پروین سادات، بازداشت کرده‌اند. 

طالبان تنها بازداشت ظریفه یعقوبی را تایید کرده‌اند و هنگام بازداشت، گفته بودند که او را پس از یک روز آزاد می‌‌کنند. هنوز اطلاعات دقیقی از وضعیت این بازداشت‌شدگان در دست نیست.

سازمان عفو بین‌الملل و یونما از بازداشت این زنان ابراز نگرانی کرده‌اند. عفو بین‌الملل می‌گوید که طالبان باید درمورد اقدامات ماموران خود و نقض حقوق بشر، پاسخگو باشند.