در رقابت قوی‌ترین گذرنامه‌ها، کشورهای آسیای شرقی از اروپایی‌ها پیشی گرفتند

گذرنامه ایران با دسترسی آسان به ۴۳ کشور، در جایگاه ۱۰۲ و پایین‌تر از کشورهایی چون لبنان، هائیتی و جمهوری کنگو قرار می‌گیرد

با گذرنامه ژاپنی می‌توان بدون دردسر به ۱۹۳ کشور وارد شد، و کشورهای سنگاپور و کره جنوبی با یک کشور کمتر، در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند-CANVA

پس از همه‌گیری کرونا و در روزهایی که جهان همچنان در تلاش برای بهبودی از وضعیت ناشی‌از کووید-۱۹ است، کشورهای اروپایی از رقابت برای در اختیار داشتن قوی‌ترین پاسپورت‌های جهان عقب افتادند و اینک رتبه‌های برتر از آن ژاپن، سنگاپور و کره جنوبی است. 

براساس آخرین فهرستی که گروه مشاوره مهاجرت هنلی و شرکا منتشر کرده است، با گذرنامه ژاپنی می‌توان بدون دردسر به ۱۹۳ کشور وارد شد، و کشورهای سنگاپور و کره جنوبی با یک کشور کمتر، در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند. آلمان و اسپانیا با امکان دسترسی به ۱۹۰ کشور و فنلاند، ایتالیا و لوکزامبورگ نیز با امکان دسترسی به ۱۸۹ کشور در این فهرست، در صدر جدول قرار دارند. 

طبق این رتبه‌بندی، گذرنامه بریتانیا با امکان دسترسی به ۱۸۷ کشور، در جایگاه ششم قرار دارد، و ایالات متحده آمریکا با امتیاز ۱۸۶ در رتبه هفتم می‌ایستد. همچنین اسناد مسافرتی روسیه در رتبه ۵۰ قرار دارد و دارندگان گذرنامه این کشور به ۱۱۹ کشور به‌آسانی دسترسی دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گذرنامه چینی با فراهم‌کردن دسترسی به ۸۰ کشور، در رتبه‌ ۶۹ قرار دارد و گذرنامه هندی‌ها با امکان دسترسی به ۶۰ کشور، در جایگاه ۸۷ قرار دارد.

اما در انتهای جدول، گذرنامه افغانستان با امکان دسترسی آسان به ۲۷ کشور، در رتبه ۱۱۲ قرار می‌گیرد، درحالی‌که عراق با امکان دسترسی به دو کشور بیشتر و سوریه با امکان دسترسی به سه کشور بیشتر از افغانستان، دو کشور دیگر انتهای فهرست محسوب می‌شوند.

در فهرستی که هنلی و شرکا منتشر کرده‌ است، گذرنامه ایران با دسترسی آسان به ۴۳ کشور، در جایگاه ۱۰۲ و پایین‌تر از کشورهایی چون لبنان، هائیتی و جمهوری کنگو قرار می‌گیرد. 

گروه مشاوره مهاجرت هنلی و شرکا با ارزیابی و رتبه‌بندی سالانه این شاخص که با استفاده از داده‌های ۱۷ ساله خود انجام می‌دهد، به افراد و دولت‌های ثروتمند کمک می‌کند تا براساس میزان دسترسی گذرنامه هر کشور، ارزش شهروندی کشورها را در سراسر جهان ارزیابی کنند. البته با توجه به اینکه هنوز محدودیت‌های کووید در سفرهای جهانی به‌طور کامل ازبین نرفته‌اند، این شاخص تصویری کلی از وضعیت جهان در شرایط فعلی را نشان می‌دهد. 

بیشتر از جهان