رئیس فیفا: برویم در ایران یک تورنمنت برگزار کنیم، شاید وضعیت این کشور بهتر شد

رئیس فدراسیون فوتبال آلمان از رئیس فیفا به دلیل عدم حمایت از خیزش انقلابی مردم و زنان شجاع ایران انتقاد کرد

او در واکنش به ممنوعیت نوشیدن مشروبات الکلی در استادیوم‌ها، گفت هواداران فوتبال می‌توانند روزی سه ساعت بدون آبجو زنده بمانند‌ـ FABRICE COFFRINI / AFP

جیانی  اینفانتینو، رئیس فیفا، روز شنبه، ۲۸ آبان، در پاسخ به سوالی در مورد عدم حذف تیم جمهوری اسلامی از جام جهانی به دلیل سرکوب گسترده مردم ایران گفت:« ما باید بتوانیم با فوتبال همه را گرد هم بیاوریم.»

او گفت: «آیا همه در ایران هیولا هستند؟ اگر می‌توانیم برویم و یک تورنمنت در ایران برگزار کنیم، بیایید برویم؛ زیرا شاید این اتفاق چیزهایی را در ایران تغییر داد و وضعیت بهتر شد»

با این حال، موضع‌گیری‌هایی از این دست با انتقادهای فراوانی روبه رو شده است.

برند نویندورف، رئیس فدراسیون فوتبال آلمان از رئیس فیفا به دلیل عدم حمایت از خیزش انقلابی مردم و زنان شجاع ایران انتقاد کرد.

نویندورف گفت که فیفا به جای ممنوع کردن تی‌شرت‌های تیم دانمارک که روی آن نوشته شده بود «حقوق بشر برای همه»، باید نقض حقوق بشر در ایران را محکوم می‌کرد.

جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا، همچنین در واکنش به ممنوعیت فروش مشروبات الکلی در اطراف و مصرف آن در استادیوم‌ها، گفت که هواداران فوتبال می‌توانند روزی سه ساعت بدون آبجو زنده بمانند.

او در اولین کنفرانس مطبوعاتی خود در دوحه گفت: «من فکر می‌کنم اگر برای سه ساعت در روز آبجو نخورید، زنده خواهید ماند. نه تنها در قطر بلکه این واقعیت در فرانسه، اسپانیا، اسکاتلند نیز صدق می کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)



مسئولان قطری برگزاری جام جهانی روز جمعه و ۴۸ ساعت پیش از شروع جام جهانی و در خبری شوکه‌کننده اعلام کردند که فروش آبجو در اطراف ورزشگاه‌ها و مصرف آبجو برای تماشاگران در زمان بازی ممنوع است زیرا این کار با فرهنگ مردم قطر سازگار نیست.  این تصمیم موجی از خشمی در بین طرفداران فوتبال ایجاد کرد.

فدراسیون جهانی فوتبال اعلام کرد پس از گفت‌وگو با میزبانان تصمیم گرفتیم که آبجو در نزدیکی هیچ یک از هشت ورزشگاه مختص به برگزاری بازی‌های جام‌ جهانی فروخته نشود.

در این بیانیه آمده است که فروش آبجو در  مناطق خاص هواداران و مکان‌های دارای مجوز ممکن خواهد بود و برگزارکنندگان «محل‌های اختصاص‌یافته به فروش آبجو را از محیط ورزشگاه جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر حذف می‌کند».

هیچ دلیلی برای این تصمیم غافلگیرکننده ارائه نشده است اما رسانه‌های می گویند که خانواده حاکم قطر مداخله کرده‌اند تا این تصمیم گرفته و اعلام شود.

جام‌ جهانی ۲۰۲۲ قطر در حالی فردا آغاز خواهد شد که از ماه‌ها پیش قطر به نقض حقوق بشر و استثمار کارگران خارجی برای ساختن ورزشگاه‌ها متهم و خبرهای زیادی از کشته شدن این کارگران به دلیل فشار کاری زیادی و غیرقانونی منتشر شده است. بسیاری از طرفداران فوتبال به برگزاری بزرگ‌ترین رویداد فوتبالی در جهان در کشوری که سابقه‌ای طولانی در نقض حقوق بشر دارد و در آن قوانین اسلامی جاری است، از فیفا به تندی انتقاد کرده‌اند.

فدراسیون جهانی فوتبال متهم به زدوبند برای اختصاص میزبانی به قطر است و حتی در اقدامی بی‌سابقه و به دلیل شرایط آب‌وهوایی این کشور، جام جهانی را خلاف دوره‌های گذشته در پاییز برگزار می‌کند. ردپای فیفا و مقامات ارشد پیشین آن در پرونده‌های فساد مختلفی دیده شده و برخی از آنها در دادگاه‌های بین‌المللی محکوم شده‌اند.

اتحادیه اروپا دیروز اعلام کرد که هیچ یک از مقامات ارشد اروپایی در جام‌ جهانی قطر حاضر نخواهند شد.

بیشتر از فوتبال