درخواست رسمی اوکراین از فیفا:‌ تیم ایران را از حضور در جام جهانی محروم کنید

سرکوب معترضان می‌تواند «اصول و هنجارهای منشور فیفا را نقض کند»

بیست و دومین دور جام جهانی فوتبال از ۲۰ نوامبر تا ۱۸ دسامبر سال جاری میلادی در قطر برگزار می‌شود- ATTA KENARE / AFP

فدراسیون فوتبال اوکراین روز دوشنبه، ۳۱ اکتبر (۹ آبان)، از فیفا درخواست کرد که تیم ملی فوتبال ایران را از حضور در جام جهانی قطر محروم کند. 
کمیته اجرایی فدراسیون فوتبال اوکراین بعدازظهر دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای، با تاکید بر سه نکته، خواستار حذف تیم ملی فوتبال ایران از رقابت‌های جام جهانی فوتبال شد.

فدراسیون فوتبال اوکراین در این بیانیه نخست با اشاره به «نقض سیستماتیک حقوق بشر» در ارتباط با سرکوب تظاهرات مردم ایران علیه نظام جمهوری اسلامی، می‌گوید که سرکوب معترضان می‌تواند «اصول و هنجارهای منشور فیفا را نقض کند»، و سپس با اشاره به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد اعمال تحریم علیه ایران و دخالت ایران در تجاوز نظامی روسیه به اوکراین با فراهم کردن پهپاد، از فیفا درخواست می‌کند که حذف تیم ملی فوتبال ایران را مورد بررسی قرار دهد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، ابراهیم رئیسی، رئیس ‌جمهوری اسلامی ایران، در جلسه روز یکشنبه هیات دولت با اشاره به نزدیک شدن به برگزاری مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، وزارت خارجه را مامور کرد که در تعامل با مسئولان قطری، «زمینه را برای پیش‌بینی و پیشگیری بروز مشکلات احتمالی فراهم کند».

کاربرد عبارت «مشکلات احتمالی» در سخنان ابراهیم رئیسی، به کارزاری اشاره دارد که خواستار محروم کردن تیم ملی فوتبال ایران از رقابت های ۲۰۲۲ قطر است.

پیش از این، جمعی از شخصیت‌های ورزشی در اسپانیا با ارسال درخواستی به فیفا، خواستار تعلیق فدراسیون فوتبال ایران و در نتیجه، محروم شدن تیم فوتبال ایران از شرکت در بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر شده‌ بودند. فیفا تاکنون به این درخواست‌ها واکنشی نشان نداده است.

بیست و دومین دور جام جهانی فوتبال از ۲۰ نوامبر تا ۱۸ دسامبر سال جاری میلادی در قطر برگزار می‌شود. تیم ملی فوتبال ایران با تیم‌های انگلستان، آمریکا، و ولز هم‌گروه است، و قرار است سه هفته دیگر نخستین بازی خود را مقابل انگلستان در قطر انجام دهد.