اینفانتینو، پادشاه بی‌رقیب فوتبال جهان

مدیر سوئیسی برای سومین دوره متوالی رئیس فیفا شد

REUTERS/John Sibley

جانی اینفانتینو بدون شرکت در انتخابات برای سومین دوره متوالی به ریاست فیفا انتخاب شد. انتخابات بعدی ریاست فیفا ماه مارس در رواندا برگزار می‌شود، ولی این مدیر سوئیسی تنها نامزد این پست و خیالش از حالا برای حفظ صندلی‌اش راحت است.

چهارشنبه آخرین مهلت ثبت‌نام برای این پست بود و اینفانتینو که حمایت پررنگ کنفدراسیون‌های قاره‌ای و فدراسیون‌های ملی را دارد، طبق اعلام فیفا تنها نامزدی است که ثبت‌نام کرده است. اینفانتینوی ۵۲ ساله در ماه گذشته تلاش زیادی برای جلب حمایت فدراسیون‌ها داشت و توانست نظر نهادهای فوتبال برای حفظ جایگاهش را به دست آورد.

او در سال ۲۰۱۶ با شکست دادن شیخ سلمان، رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا، برای یک دوره سه ساله جانشین سپ بلاتر شد و در سال ۲۰۱۹، برای دومین دوره به این مقام رسید. مدیر سوئیسی از حدود ۲۰۰ فدراسیونی که از ریاست مجدد او حمایت کرده‌اند تشکر کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بیانیه او آمده است: «می‌خواستم از بیش از ۲۰۰ فدراسیون و شش کنفدراسیونی که از من حمایت کردند، تشکر کنم. از اینکه می‌توانم در چهار سال آینده به خانواده فوتبال خدمت کنم، احساس غرور و فروتنی دارم.»

اینفانتیو که پیش از این دبیر کل یوفا بود، نشستن روی صندلی ریاست فیفا را مدیون مجموعه‌ای از اتفاق‌ها است. میشل پلاتینی، رئیس یوفا، نامزد منتخب اروپایی‌ها بود، ولی همراه بلاتر به‌دلیل رعایت نکردن ضوابط اخلاقی محروم شدند. محرومیت آن‌ها صحنه را برای اینفانتینو خالی کرد تا به‌راحتی به ریاست فیفا برسد. با این حال، دادگاهی در سوئیس در سال جاری پلاتینی و بلاتر را از اتهام‌های قبلی تبرئه کرد.

پلاتینی معتقد است که این اتهام‌ها توطئه اینفانتینو بود و بعد از تبرئه شدن اعلام کرد که از مرد سوئیسی شکایت خواهد کرد. کاپیتان اسبق تیم ملی فرانسه در همین حال تاکید کرد که بعد از این اتفاق‌ها دیگر تمایلی برای بازگشت به صحنه مدیریت فوتبال ندارد و حتی برای انتخابات ریاست فدراسیون کشورش هم نامزد نخواهد شد.

یکی از تصمیم‌های مهم اینفانتینو در دوره ریاستش، افزایش تعداد تیم‌های حاضر در جام جهانی است و جام جهانی قطر آخرین دوره است که با حضور ۳۲ تیم برگزار می‌شود. جام جهانی ۲۰۲۶ به میزبانی سه کشور آمریکا، کانادا و مکزیک و با شرکت ۴۸ تیم خواهد بود.

بیشتر از فوتبال