سلطه طالبان بر افغانستان، باعث گسترش تروریسم در جنوب آسیا شده است

وزیرکشور هند: تامین مالی تروریسم بدتر از خود تروریسم است

لشکر طیبه و جیش محمد دو گروه تروریستی تاسیس‌شده در پاکستان‌اند که از دشمنان هند به شمار می‌روند-Elise BLANCHARD / AFP

آمیت شاه، وزیر کشور (داخله) هند، روز جمعه ۲۷ آبان، در نشستی در دهلی گفت سلطه طالبان بر افغانستان به افزایش نفوذ القاعده و داعش در جنوب آسیا انجامیده است. وزیر کشور هند گفت گسترش فعالیت شبکه‌های تروریستی، چالش مهمی برای منطقه است و این تهدید، وضعیت را تغییر داده است.

وزیر کشور هند با اشاره به سلطه دوباره طالبان بر افغانستان و پیامدهای آن برای کشورهای منطقه گفت: «سه دهه پیش، کل جهان مجبور شد عواقب جدی تغییر رژیم [در افغانستان] را متحمل شود. نتیجه این تغییر را در حمله ۱۱ سپتامبر دیدیم.»

آمیت شاه افزود که تغییر جدید در افغانستان و تامین مالی تروریسم، مشکل را در منطقه بیشتر کرده است.

آمیت شاه در ادامه افزود: «همراه با القاعده، سازمان‌هایی مانند لشکر طیبه و جیش محمد، به گسترش فعالیت تروریستی در جنوب آسیا ادامه می‌دهند.»

لشکر طیبه و جیش محمد، دو گروه تروریستی تاسیس‌شده در پاکستان‌اند که از دشمنان هند به شمار می‌روند. براساس گزارش ناظران شورای امنیت سازمان ملل متحد که در اوایل ژوییه سال جاری منتشر شد، اعضای این دو گروه در افغانستان حضور دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز چهارشنبه ۱۶ نوامبر (۲۵ آبان)، نماینده روسیه نیز در نشست «فرمت مسکو» که برای بحث در مورد افغانستان برگزار شد، با ابراز نگرانی از حضور تروریست‌های خارجی در افغانستان گفت لشکر طیبه و جیش محمد که علیه هند می‌جنگند در افغانستان حضور دارند.

وزیر کشور هند بدون نام بردن از پاکستان به‌عنوان یکی از کشورهایی که میزبان شماری از گروه‌های تروریستی است، گفت: «ما دیده‌ایم که برخی کشورها از تروریست‌ها محافظت می‌کنند و به آن‌ها پناه می‌دهند. حفاظت از یک تروریست، برابر با ترویج تروریسم است. این مسئولیت جمعی ما است که چنین عناصری هرگز در نیات خود موفق نشوند.»

آمیت شاه تصریح کرد که تامین مالی تروریسم، بدتر از خود تروریسم است چون وسایل و نیازهای تروریست‌ها از چنین بودجه‌هایی تامین می‌شود.

حضور تروریست‌های خارجی در افغانستان، باعث نگرانی عمده کشورهای منطقه و جهان شده است. نمایندگان ۱۰ کشور منطقه از جمله روسیه، چین، ازبکستان، ایران، پاکستان، تاجیکستان، قزاقستان، قرقیزستان و هند روز چهارشنبه در مسکو گرد هم آمدند و در مورد اوضاع افغانستان صحبت کردند. تمامی شرکت‌کنندگان در این نشست، از ناکامی طالبان در عملی کردن وعده‌هایشان به جامعه جهانی انتقاد کردند و گفتند حضور تروریست‌های خارجی و افزایش قاچاق مواد مخدر در مرزهای افغانستان، نگرانی از بی‌ثباتی در منطقه را افزایش داده است.

هند به‌دلیل درگیر بودن در یک تنش طولانی‌مدت در کشمیر، نگران تقویت گروه‌های تروریستی اسلام‌گرای مستقر در پاکستان است. در ماه‌های نخست سلطه طالبان بر افغانستان، مقام‌های امنیتی کشمیر تحت اداره هند، به رسانه‌ها گفتند سلاح‌هایی را نزد اعضای گروه‌های تروریستی فعال در کشمیر کشف کرده‌اند که نشان می‌دهد  از افغانستان به این منطقه وارد شده است. ایالات متحده آمریکا با خروج از افغانستان، سلاح‌های پیشرفته به ارزش بیش از ۷ میلیارد دلار را در افغانستان به‌جا گذاشت که همه این سلاح‌ها به دست طالبان افتادند. گروه‌های تروریستی متحد طالبان از جمله تحریک طالبان پاکستان، بخشی از این سلاح‌ها را برای استفاده در عملیات نظامی خود علیه دولت پاکستان، به بخش‌هایی از آن کشور منتقل کردند. همچنین، گروه‌هایی که از خرید‌وفروش اسلحه و کار در بازار غیرقانونی تجهیزات نظامی کسب درآمد می‌کنند، به افغانستان به‌عنوان یکی از ذخایر تسلیحات پیشرفته نگاه می‌کنند.

در آخرین مورد، تحریک طالبان پاکستان هفته گذشته، در عملیاتی که در ایالت خیبرپختون‌خواه انجام دادند، از سلاح‌های آمریکایی به‌جا‌مانده در افغانستان استفاده کردند.