خانه‌های تخلیه شده در پنجشیر و بغلان به تروریست‌های خارجی واگذار می‌شوند

تا کنون ۲۰ خانواده از تروریست‌های خارجی در روستای تنخو و ۵۰ خانواده در دره عبدالله خیل پنجشیر مستقر شده‌اند

تروریست‌های خارجی مجهز به سلاح‌های سبک و سنگین‌اند-alfaruq23/Twitter@

ده‌ها تروریست خارجی که بیشتر آنها شهروندان چین، ازبکستان، تاجیکستان و قیرقیزستان‌اند، در روزهای اخیر در پنجشیر، بغلان و فاریاب مستقر شدند. منابع مطلع در پنجشیر، فاریاب و بغلان در گفت‌و‌گو با ایندیپندنت فارسی تایید کردند که این تروریست‌ها که مجهز به اسلحه‌اند، همراه با اعضای خانواده‌، در خانه‌هایی که در یک‌سال گذشته به دستور طالبان تخلیه شدند ساکن شده‌اند.

در بیشتر از یک‌سال گذشته، صدها تن از شهروندان پنجشیر و بغلان، به دستور طالبان خانه‌های خود را تخلیه کردند و به دیگر بخش‌های افغانستان کوچ کردند. شماری از این خانواده‌ها به ایران، پاکستان و دیگر کشورها پناه بردند. این خانواده‌ها به اتهام همکاری با جبهه مقاومت ملی، فعالیت علیه طالبان و یا تعلق به برخی از فرماندهان جبهه مقاومت ملی، از خانه‌ها به اجبار کوچانده شدند.

یکی از ساکنان روستای عبدالله‌خیل در شهرستان دره استان پنجشیر، با تایید مستقر شدن تروریست‌های خارجی در پنجشیر گفت: «تا کنون ۲۰ خانواده از تروریست‌های خارجی در روستای تنخو و ۵۰ خانواده در دره عبدالله خیل مستقر شده‌اند. بیشتر خانه‌ها در این دو روستا خالی‌اند و قرار است همه از تروریست‌های خارجی پر شوند.»

به گفته این منبع، بیشتر تروریست‌های خارجی زبان مردم محل را نمی‌دانند و به ندرت با ساکنان بومی پنجشیر حرف می‌زنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته این منبع، تروریست‌های خارجی که در پنجشیر ساکن شدند، پیش از این در کابل و در مهمان‌خانه‌های زیر نظارت نهادهای امنیتی طالبان زندگی می‌کردند. تا کنون هیچ عکس و ویدیویی که حضور تروریست‌های خارجی را در پنجشیر تایید کند به دست نیامده است. به گفته ساکنان پنجشیر، تروریست‌های خارجی تحت تدابیر شدید امنیتی زندگی می‌کنند و به ندرت در مکان‌های عمومی ظاهر می‌شوند.

در همین حال، یک منبع در شهر پلخمری در مرکز بغلان  با شرط محفوظ ماندن نامش گفت، گروهی از اعضای حرکت اسلامی ازبکستان، به تازگی در مرکز شهر پلخمری ساکن شدند. به گفته این منبع، ۳۰ تن از اعضای حرکت اسلامی ازبکستان که پیش از این در شهرستان بغلان مرکزی زندگی می‌کردند، حدود یک ماه پیش به آپارتمان‌های «متجمع رهایشی نفت و گاز» مستقر شدند. این منبع گفت که در آپارتمان‌های مجتمع نفت و گاز بغلان، در دوران حاکمیت دولت پیشین، مقام‌های محلی از جمله رئیس محکمه بغلان زندگی می‌کردند و با بازگشت طالبان به قدرت همه ساکنان آن خانه‌ها را ترک کردند.

بخشی از این مجتمع مسکونی به مهمان‌خانه‌های فرماندهی امنیه پلیس اختصاص داشت که آن بخش نیز اکنون در اختیار اعضای حرکت اسلامی ازبکستان قرار دارد. این مجتمع مسکونی تحت نظارت شدید امنیتی قرار دارد و به روی رفت و آمد عمومی مسدود است.

در همین حال، یک منبع مطلع در فاریاب گفت، در یک ماه گذشته، حدود ۴۰ تن از تروریست‌های خارجی که شهروندان تاجیکستان، ازبکستان و مصرند، در منطقه خواجه موسی در شهرستان پشتون‌کوت و منطقه شاخ در شهرستان قیصار مستقر شدند.

به گفته این منبع، این تروریست‌ها مجهز به سلاح‌های سبک و سنگین‌اند و در حال آماده‌سازی مراکز آموزش نظامی‌اند. این منبع گفت که این تروریست‌ها اعضای حرکت اسلامی ازبکستان و تحریک اسلامی ترکستان شرقی‌اند و از حمایت همه جانبه طالبان برخوردارند.

پیش از این ناظران شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز حضور تروریست‌های خارجی را در بخش‌هایی از افغانستان، به ویژه شهرهای شمال این کشور تایید کرده‌اند. مجله «لانگ وار ژورنال» که فعالیت گروه‌های جهادی و ستیزه‌جو را دنبال می‌کند در اواخر ژوئن در گزارشی نوشت که عبدالحق ترکستانی، رهبر حرکت اسلامی ترکستان شرقی و عضو شورای رهبری القاعده در شمال افغانستان حضور دارد. این مجله عکسی از عبدالحق ترکستانی منتشر کرد که او را در میان اعضای حرکت اسلامی ترکستان شرقی نشان می‌دهد.

براساس گزارش‌های ناظران شورای امنیت سازمان ملل متحد، از زمان به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، حیطه فعالیت تروریست‌های خارجی از جمله اعضای القاعده در این کشور گسترش یافته است.

هرچند طالبان همواره حضور ترویست‌های خارجی را در افغانستان رد می‌کنند، اما کشته شدن ایمن الظواهری در  ۳۱ ژوئیه در کابل، تمامی ادعاهای طالبان را در مورد قطع روابط با سازمان‌های تروریستی خارجی باطل کرد. پس از کشته شدن رهبر پیشین القاعده در کابل، انتقاد ها از طالبان در زمینه دوام همکاری میان این گروه و سازمان‌های تروریستی افزایش یافت.

در ماه‌های اخیر رهبران شماری از کشورها از جمله روسیه و تاجیکستان با ابراز نگرانی از حضور تروریست‌های خارجی در افغانستان، هشدار دادند که بی توجهی به وضعیت افغانستان و دوام حضور ترویست‌های خارجی از جمله القاعده و داعش در مرزهای افغانستان با آسیای میانه، امنیت همسایه‌‎های افغانستان را به خطر می‌اندازد. گفته می‌شود این نگرانی پس از آن افزایش یافت که اعضای گروه تروریستی جماعت انصارالله در شهرستان‌های تخار و بدخشان و در مرز میان افغانستان با تاجیکستان مستقر شدند. همچنین افزایش اعضای داعش خراسان و حمله راکتی این گروه از خاک افغانستان به تاجیکستان و ازبکستان، به این نگرانی‌ها دامن زده است.

بیشتر از جهان