فوتبال‌دوستانی که از هواداری این تیم ملی منصرف شدند

سازمان هواپیمایی کشوری: ایرانیان از پروازهای جام جهانی قطر استقبال نکرده‌اند

همراهی نکردن اعضای تیم ملی با خیزش سراسری بسیاری از علاقه‌مندان فوتبال را از هواداری این تیم منصرف کرد. AFP

درحالی‌که مسئولان وزارت ورزش و جوانان اعلام کرده‌اند برای هریک از بازی‌های ایران در مرحله گروهی جام جهانی قطر، حدود ۲۲ هزار بلیت فروش رفته است، شواهد نشان می‌دهد که بسیاری از خریداران بلیت بازی‌ها از سفر به قطر منصرف شده‌اند و برای خرید بلیت هواپیما اقدام نکرده‌اند.

در یکی از آخرین خبرها، حسام قربانعلی، سخنگوی شرکت هواپیمایی ایران‌ایر (هما)‌، به خبرگزاری ایلنا گفت که ۱۰ هزار صندلی برای پروازهای جام جهانی در نظر گرفته شده است، اما سامانه فروش بلیت نشان می‌دهد که مردم از بلیت‌های قطر برای جام جهانی استقبال نکرده‌اند. به گفته او، ارزان‌ترین بهای بلیت یک ‌طرفه به قطر ۱۰ میلیون تومان است. همچنین نرخ پروازهای در مسیر رفت از مقصد کیش به دوحه نیز حداقل هشت میلیون تومان است و بهای مسیر برگشت نیز حدود سه میلیون تومان تمام می‌شود.

علاقه‌مندان فوتبال بلیت‌ بازی‌های مسابقات ایران در جام جهانی قطر را یا مستقیم از سایت فیفا، یا از فدراسیون فوتبال در ایران خریده‌اند. بهای بالاترین قیمت از سایت فیفا ۸۰۰ ریال قطری است و بالاترین قیمت بلیت‌ها در سایت فدراسیون فوتبال نیز حدود هشت میلیون تومان بود.

امیرمهدی علوی، مدیر روابط‌ عمومی فدراسیون فوتبال، پیش از اعزام تیم ملی به قطر در مصاحبه با ورزش سه، استقبال هواداران از تیم ملی را «خوب» توصیف کرد و گفت که برای هریک از بازی‌های ایران ۲۲ هزار بلیت فروش رفته است.

حمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان نیز ادعای استقبال ایرانیان از جام جهانی را مطرح کرد و به خبرگزاری فارس گفت: «طبق آماری که ما داریم تاکنون ۲۲ هزار نفر از ایرانیان داخل کشور، ۹ هزار نفر از ایرانیان ساکن قطر و پنج هزار نفر از ایرانیان ساکن خارج کشور، بلیت بازی‌های تیم ایران در مرحله گروهی را خریداری کرده‌اند.»

حمیدرضا دهقانی، سفیر جمهوری اسلامی در دوحه، بهمن‌ماه ۱۴۰۰ پیش‌بینی کرده بود که نزدیک به نیم میلیون ایرانی در جام جهانی قطر حضور خواهند داشت تا بازی‌های تیم ملی ایران را از نزدیک ببینند، اما اکنون مسئولان وزارت ورزش از فروش ۲۲ هزار بلیت خبر داده‌اند و مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری می‌گویند که حتی همین ۲۲ هزار نفر هم برای خرید بلیت هواپیما اقدام نکرده‌اند؛ به‌عبارت‌دیگر از سفر به قطر منصرف شده‌اند.

با جست‌وجوی کوتاهی در گروه‌های فضای مجازی و پلتفرم‌های خریدوفروش آنلاین، به شمار زیادی از آگهی‌های فروش بلیت بازی‌های ایران در جام جهانی فوتبال برمی‌خوریم. برخی فروشندگان در آگهی‌های خود ذکر کرده‌اند که حاضرند بلیت را نصف قیمت خرید از فدراسیون فوتبال واگذار کنند. در سامانه خریدوفروش آنلاین فیفا نیز درحالی‌که بلیت بسیاری از بازی‌ها نایاب است، همچنان بلیت بازی‌های ایران یافت می‌شود.

فیفا در سامانه فروش مجدد (resale) امکانی را فراهم کرده است تا کسانی که قبلا بلیت تهیه کرده‌اند و منصرف شده‌اند، بتوانند بلیتشان را به فرد دیگری بفروشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بیشتر افرادی که از سایت فیفا و فدراسیون فوتبال بلیت بازی‌های ایران را خریده‌اند، پیش از شروع خیزش سراسری مردم برای خرید بلیت اقدام کرده بودند. بسیاری از آنان می‌گویند با اتفاق‌هایی که در دو ماه اخیر افتاد دیگر شوقی برای رفتن به جام جهانی ندارند.

گزینش سیاسی تیم ملی فوتبال، همراهی نکردن اعضای تیم ملی با خیزش سراسری و دیدار آنان با ابراهیم رئیسی، بسیاری از علاقه‌مندان فوتبال را از هواداری این تیم منصرف کرد. پس از اینکه ستاره‌های پیشین فوتبال مانند علی دایی و علی کریمی، دعوت فیفا را برای حضور در جام جهانی رد کردند، میزان این انصراف‌ها بیشتر هم شد.

انتشار عکس‌هایی از بازیکنان تیم ملی ایران در قطر، هم‌زمان با ۲۵ آبان که با اعتصاب‌های سراسری در ایران و سرکوب شدید معترضان همراه بود‌، بسیاری از مردم را خشمگین کرد.

طبق اعلام سازمان هواپیمایی کشوری، ابتدا قرار بود ۲۸۲ پرواز از ایران به مقصد قطر برای جام جهانی انجام شود، اما مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی می‌گوید اگر تقاضا نباشد پروازی هم به قطر انجام نمی‌شود. او نیز در گفت‌وگو با ایسنا تایید کرد که از پروازهای ایران به جام جهانی قطر استقبال نشده است. در خبری دیگر سازمان هواپیمایی کشوری نیز اعلام کرد که پروازهای جام جهانی هست، اما تقاضا نیست.

مقام‌های دولت ابراهیم رئیسی از پاییز و زمستان سال گذشته به تناوب ادعاهایی مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی از فرصت برگزاری جام جهانی در قطر بهره اقتصادی می‌برد مطرح کردند، اما اکنون کمتر از یک هفته به نخستین بازی تیم ملی ایران، حتی از اعزام هواداران ایرانی به قطر نیز درمانده‌اند.

از سوی دیگر، دلهره‌ حضور همین تعداد از هواداران ایرانی در جام جهانی را دارند. به تازگی روزنامه هم‌میهن در گزارشی افشا کرد که مسئولان فدراسیون فوتبال به اجبار علی کریمی، بازیکن فوتبال را به دلیل همنام بودن با ستاره پیشین فوتبال به تیم ملی دعوت کرده‌اند که چنانچه هواداران نام علی کریمی را در ورزشگاه فریاد زدند، این شائبه پیش بیاید که او را تشویق می‌کنند.

با شروع خیزش سراسری مردم علیه حکومت، بسیاری از نهادها و فعالان حقوق بشری از فیفا خواستند تیم ملی ایران را حذف کند. برخی نیز از اعضای تیم ملی خواستند در حمایت از خیزش مردمی، از حضور در تیم ملی کناره‌گیری کنند یا دست‌کم سرود جمهوری اسلامی را در جام‌ جهانی همخوانی نکنند. علیرضا جهانبخش، عضو تیم ملی فوتبال ایران، روز پنجشنبه ۲۶ آبان، در یک نشست خبری گفت که تمرکز تیم روی مسابقه‌ها است و نه مسائل سیاسی. او همچنین گفت که نخواندن سرود جمهوری اسلامی یک تصمیم شخصی است.

تیم ملی فوتبال ایران در مرحله گروهی جام جهانی قطر به مصاف تیم‌های انگلیس، ولز و آمریکا می‌رود. نخستین مسابقه تیم‌های ایران و انگلیس، روز دوشنبه ۳۰ آبان، در ورزشگاه الخلیفه برگزار می‌شود.

تیم‌های ملی ایران و ولز، چهارم آذرماه، در ورزشگاه احمد بن علی به مصاف هم می‌روند و هشتم آذرماه نیز مسابقه تیم‌های ایران و آمریکا در ورزشگاه الثمامه برگزار می‌شود.

بیشتر از فوتبال