درگیری در کردستان، اعتصاب در ایران و مقاومت در دانشگاه‌ها

اعتصاب‌های سراسری پنجشنبه را کسبه و بازاریان دست‌کم ۲۸ شهر آغاز کردند

مراسم خاکسپاری سه جان‌باخته اعتراضات روز چهارشنبه در بوکان، با مداخله نیروهای سرکوبگر به خشونت کشیده شد. 

با ادامه اعتراضات، مردم بوکان ساختمان شهرداری و نیز فروشگاه افق کوروش، متعلق به سپاه پاسداران را تسخیر کردند.

در سنندج نیز در مراسم چلهم جان‌باختگان این شهر، راهپیمایی بزرگی به راه افتاد.

هم‌زمان اعتصاب سراسری کسبه و بازاریان شهرهای مختلف ایران برای سومین روز پیاپی ادامه دارد. برای برگزاری تجمع‌های اعتراضی و اعتصاب‌های سراسری در روزهای ۲۴، ۲۵ و ۲۶ آبان ۱۴۰۲ از پیش فراخوان داده شده بود.

بر اساس ویدیوهای منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی، از صبح پنجشنبه ۲۶ آبان، بازار و کسبه در شهرهای مبارکه، مرودشت، شهرکرد، کرمانشاه، تبریز، سمیرم، اصفهان، یزد، اراک، بوکان، ایلام، نجف‌آباد، سرپل‌ذهاب، جوانرود، سنندج، دهگلان، بانه، سقز، کامیاران، مریوان، مهاباد، پیرانشهر، بوکان، اشنویه، گرگان، بابل، صومعه‌سرا و... در اعتصاب به سر می‌برند و تا ظهر پنجشنبه، اعتصاب سراسری در ۲۸ شهر ایران قابل‌تایید است.

در شهر تهران نیز تصاویری از اعتصاب در بازار زرگرها، بازار آهن شادآباد، بازار بزرگ تهران و بازار کفاش‌ها منتشر شده است.

کسبه بازار سمیرم که در سومین روز از اعتصاب سراسری به سر می‌برند، روز چهارشنبه با برخورد شدید نیروهای امنیتی مواجه شدند. شنیده‌ها حاکی از تیراندازی مستقیم نیروهای امنیتی به معترضان در میدان ماندگار و مرکز این شهر است. بازار آهن و پاساژ ۱۱۰ در این منطقه نیز روز پنجشنبه صحنه برخوردهای شدید نیروهای لباس شخصی و نیروی انتظامی بودند و معترضان در بازار آهن و نیروهای سرکوبگر در این منطقه چند ساعتی با هم درگیر شدند. گفته می‌شود بسیاری از معترضان هدف اصابت گلوله قرار گرفته‌ یا ضرب‌وشتم شده‌اند.

دانشگاه کماکان بیدار است

دانشجویان نیز با وجود بازداشت‌ها و برخوردهای امنیتی هم‌زمان با مردم به اعتراض‌های خود در دانشگاه‌ها ادامه می‌دهند. کانال شوراهای صنفی دانشجویان ظهر پنجشنبه از ورود یگان ویژه به کتابخانه خوارزمی دانشگاه شیراز خبر داد. این کانال اعلام کرد که نیروهای یگان ویژه با ورود به دانشگاه شیراز، در  جست‌وجوی یکی از دانشجویان این دانشگاه که به کتابخانه پناه آورده بود، به کتابخانه دانشگاه رفتند و این دانشجو را به همراه وسایل شخصی‌اش بازداشت کردند.

دانشگاه آزاد شهر شیراز هم از صبح پنجشنبه اعتراض‌های دانشجویان را شاهد بود. دانشجویان در این دانشگاه با شعار «توپ، تانک، فشفشه آخوند باید گم بشه» از اعتراض‌های سراسری مردم ایران حمایت کردند. بسیاری از دانشگاه‌های ایران به طور معمول در روزهای پنجشنبه تعطیل یا نیمه تعطیل‌اند و در این روز معمولا  تجمعی در دانشگاه‌ها برگزار نمی‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، مسئولان دانشگاه تهران ۲۴ آبان، پس از برخوردهای خشن حراست با دانشجویان پردیس مرکزی و دانشکده مدیریت و ضرب‌وشتم عجیب دانشجویان با باتوم و کلاه کاسکت، به منظور سرکوب و پایان بخشیدن به اعتراض‌ها دانشجویی در حرکتی عجیب و غیرقانونی، برای ساکنان خوابگاه عمید واقع در کوی دانشگاه پیامک تهدید‌آمیز ارسال کردند. آنان دانشجویان را تهدید کردند در صورت شرکت در اعتراض‌های دانشجویی، باید خوابگاه را ترک کنند. خوابگاه عمید یکی از خوابگاه‌های کوی دانشگاه تهران و مختص دانشجویان استعداددرخشان در مقطع کارشناسی است.

بسیاری از دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه نیز در دو شب گذشته بازداشت شده‌اند. گفته می‌شود ۷۸ نفر از آن‌ها مقیم خوابگاه شهید اشرفی این دانشگاه‌اند.

اعتراض دانشجویان کوی‌ دانشگاه تهران که تا بامداد پنجشنبه ادامه یافت، با حضور معاونت دانشگاه در این تجمع و تهدید و تمسخر دانشجویان و گفتن این جمله که «خسته نشدید؟» به چالش کشیده شد. دانشجویان خواستار خروج وجهی، معاون دانشجویی دانشگاه تهران، از این خوابگاه شدند و شعار «دشمن ما وحشیه، یکیش همین وجهیه» سر دادند.

در ادامه برخوردهای امنیتی با دانشجویان، محمدعلی کامفیروزی،‌ وکیل دادگستری، از انتقال ملیکا قراگوزلو،‌ دانشجوی زندانی، به بیمارستان روانپزشکی امین‌آباد در جنوب تهران خبر داد و نوشت: «در بی‌خبری ما و خانواده، موکلم، ملیکا قراگوزلو، را به بیمارستان روانپزشکی امین‌آباد منتقل کردند. پیش‌تر چندین روانشناس و روانپزشک گواهی داده بودند که موکل من تحمل حبس ندارد.»