اس‌بی‌اس: ایران واقعا سفیر استرالیا را احضار کرده بود؟

یک منبع مطلع دولتی به اس‌بی‌اس گفت که سفیر استرالیا در تهران احضار نشده است

لیندال ساکس، نفر اول سمت چپ در حرم حضرت معصومه-فرارو

دو روز پس از اینکه رسانه‌های داخلی ایران از احضار سفیر استرالیا به وزارت خارجه جمهوری اسلامی خبر دادند، اس‌بی‌اس به نقل از یک مقام آگاه دولت استرالیا گزارش داد که سفیر استرالیا چنین درخواستی را دریافت نکرده است.

روز پنجشنبه، آنتونی آلبانیزی، نخست‌وزیر استرالیا در واکنش به خبر احضار سفیر گفته بود که از مواضع خود درباره محکوم کردن نقض حقوق بشر در ایران دفاع می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جمهوری اسلامی مدعی است که به دلیل آنچه که استانداردهای دوگانه استرالیا در برابر حقوق بشر خوانده شده، سفیر استرالیا را احضار کرده است.

یک مقام رسمی دولتی به شرط فاش نشدن نام خود به اس‌بی‌اس گفت که لیندال ساکس، سفیر استرالیا در ایران در هفته‌های اخیر درخواستی برای حضور در وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران دریافت نکرده است.

آلبانیزی نیز گزارش‌ها درباره احضار سفیر را تایید یا تکذیب نکرده است، اما می‌گوید که روی حرف خود که نقض حقوق بشر در ایران محکوم است، می‌ایستد.

وزیر امور خارجه استرالیا نیز پیش‌تر سرکوب خشونت‌آمیز خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی را محکوم کرده بود.

با این حال استرالیا از جمله کشورهایی است که در مقایسه با اروپا و آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران و سرکوب خیزش سراسری موضع محتاطانه‌تری اتخاذ کرده است.

استرالیا همچنین از همراهی با موج جدید تحریم‌های غرب علیه جمهوری اسلامی خودداری کرده است.

خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی وارد سومین ماه خود شده است و در این صدها نفر کشته و هزاران نفر دیگر بازداشت و زخمی شده‌اند.

باوجود تهدید‌ها و سرکوب شدید، این خیزش همچنان در سراسر ایران ادامه دارد.

سرنگونی جمهوری اسلامی یکی از اصلی‌ترین خواسته‌های معترضان است.

بیشتر از جهان