اسرائیل از آزمایش موفق گنبد آهنین دریایی خبر داد

این سامانه دفاع هوایی-دریایی، شناورها را در برابر حملات راکتی، موشکی یا پهپادهای انتحاری حفاظت می‌‌کند

کشورهای مختلف منطقه می‌کوشند توان دفاع هوایی در برابر حمله موشکی و پهپادی حکومت ایران را افزایش دهند - JACK GUEZ / AFP

نیروی دریایی ارتش اسرائیل از آزمایش موفقیت‌آمیز یک سامانه دفاع هوایی جدید برای حفاظت ویژه از کشتی‌ها و شناورها خبر داد؛ نسخه دریایی گنبد آهنین.

خبر آزمایش این سامانه دفاع هوایی که گفته می‌شود مدل جدید، اما مشابه سامانه دفاع هوایی «گنبد آهنین» در دریا است، تنها چند روز بعد از آن منتشر شد که مقام‌های آمریکایی تایید کردند یک پهپاد ساخت حکومت ایران، یک نفتکش را در سواحل عمان هدف قرار داد. مالکیت این نفتکش که با پرچم لیبریا حرکت می‌کرد، در اصل متعلق به یک تاجر اسرائیلی است.

بر اساس گزارش‌های منتشرشده روز سه‌شنبه یک فروند پهپاد انتحاری شاهد-۱۳۶ این نفتکش را در آب‌های عمان هدف قرار داد که آسیب‌ جزئی به بدنه آن وارد شد.

سامانه دفاع هوایی «سی-دام» ( C-Dome) مشخصا برای حفاظت از کشتی‌ها طراحی شده است. این سامانه دفاع هوایی-دریایی، شناورها را در برابر حملات راکتی، موشکی یا پهپادهای انتحاری حفاظت می‌‌کند.

وزارت دفاع اسرائیل روز پنجشنبه ۱۷ نوامبر (۲۵ آبان‌ماه) در بیانیه‌ای اعلام کرد این سامانه دفاع هوایی روی یک ناوچه نصب و راه‌انداری شد و با شبیه‌سازی یک تهدید واقعی، توانست مراحل شناسایی و ره‌گیری را موفقیت‌آمیز طی کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌گفته موشه پاتل، از مقام‌های دفاع موشکی ارتش اسرائیل، این سامانه دفاع هوایی جدید، بخشی از شبکه دفاع هوایی اسرائیل، از جمله گنبد آهنین، پیکان-۲ و پیکان-۳ به‌شمار می‌رود.

آزمایش این سامانه دفاع هوایی-دریایی، تنها دو روز بعد از سفر اریک کوریلا، رئیس ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا به اسرائیل و عربستان سعودی انجام شد.

آویو کوخاوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، در جریان دیدار با اریک کوریلا بار دیگر تاکید کرد واشنگتن و تل‌آویو به‌سرعت در حال تقویت قابلیت‌های نظامی مشترک، برای مقابله با تهدیدهای حکومت ایران هستند.

ظرف سال‌های گذشته، کشورهای مختلف منطقه سعی کرده‌اند توان دفاع هوایی خود را در برابر حمله‌های موشکی و پهپادی حکومت ایران و گروه‌های نیابتی وابسته به جمهوری اسلامی، در دریا و خشکی، افزایش دهند.

بیشتر از جهان