آلمان، بریتانیا و فرانسه: برای فعالیت‌های هسته‌ای اخیر ایران، هیچ توجیه غیرنظامی وجود ندارد

گروسی: من با جلسه‌ای یک دقیقه‌ای با مذاکره‌کنندگان ایرانی می‌توانم بگویم آیا این تلاش‌ها نتیجه خواهد داشت یا خیر

بریتانیا، آلمان و فرانسه روز چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای مشترک، خواهان شفافیت جمهوری اسلامی در برنامه هسته‌ای خود شدند. این بیانیه خطاب به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و به منظور رسیدگی به اجرای تعهدات هسته‌ای ایران تحت برجام ارائه شد.

در این بیانیه که دفتر وزارت خارجه بریتانیا آن را منتشر کرد، آمده است: «مدیرکل [آژانس بین‌المللی انرژی اتمی] به‌وضوح گزارش می‌دهد که ایران بیش از پیش از تعهدات خود که در سال ۲۰۱۵ بر آن‌ها توافق شد، دور می‎‌‌شود. امروز، کل ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران از محدودیت‌های برجام ۱۸ برابر فراتر رفته و به مقدار بسیارنگران‌کننده‌ای اورانیوم غنی‌شده تا پنج، ۲۰ و ۶۰ درصد رسیده است.»

این بیانیه اعلام می‌کند که از زمان آخرین گزارش آژانس در سپتامبر ۲۰۲۲، ایران ذخایر اورانیوم ۲۰ درصد غنی‌شده خود را تا ۱۶ درصد و ذخایر اورانیوم ۶۰ درصدش را تا ۱۲ درصد افزایش داده است. در همین راستا، قدرت‌های جهانی تاکید کرده‌اند که برای این فعالیت‌ها که با تعهدات برجامی ایران در خصوص سطوح غنی‌سازی و مقدار مواد غنی‌شده مغایرت دارند، هیچ توجیه غیرنظامی معتبری وجود ندارد.

سه قدرت اروپایی در این بیانیه مشترک آورده‌اند: «این وضعیت در آینده‌ای نزدیک و زمانی بدتر خواهد شد که ایران تصمیم بگیرد به پایبندی کامل به تعهدات خود ذیل برجام بازنگردد. ایران تولید اورانیوم غنی‌شده تا پنج درصد را هم به‌شدت افزایش داده است که این امکان را به ایران می‌دهد در آینده حتی اچ‌ئی‌یو [HEU/اورانیوم با غلظت ۶۰ درصد] بیشتری تولید کند. مدیر کل در گزارش خود خاطرنشان می‌کند که ایران از طریق آزمایش و نصب سانتریفیوژهای اضافی آی‌آر۱ و همچنین سانتریفیوژهای پیشرفته، به‌سرعت توانایی‌های غنی‌سازی خود را افزایش داده است.»

این سه کشور به اقدام جمهوری اسلامی برای حذف تجهیزات نظارتی آژانس هم اشاره کردند و نوشتند: «همان‌طور که مدیرکل می‌گوید، این کار برای توانایی آژانس در ارائه تضمین درباره ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران پیامدهای زیانباری دارد.»

این کشورها شرایط کنونی را بسیار خطرناک توصیف کردند و از جمهوری اسلامی خواستند فورا تشدید تنش هسته‌ای خود را متوقف کند و با «بازگشت به همکاری کامل و اعمال مجدد پروتکل الحاقی»، در جهت کاهش این تنش‌ها گام بردارد.

بریتانیا، فرانسه و آلمان در ادامه یادآور شدند که بر اساس موافقتنامه جامع پادمان‌ها، ایران قانونا موظف است کد اصلاح‌شده ۳.۱ را اجرا کند و طبق قوانین بین‌المللی، نمی‌تواند درخواست خود را تغییر دهد یا به طور یک‌جانبه از آن خارج شود.

این سه کشور اروپایی در پایان این بیانیه نوشتند: «ما در کنار شرکای بین‌المللی خود به رایزنی‌ در مورد بهترین روش برای مقابله با تشدید بی‌وقفه و خطرناک فعالیت‌های هسته‌ای ایران ادامه خواهیم داد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، در واکنش به این بیانیه اعلام کرد: «جمهوری اسلامی ایران اقدام آمریکا و سه کشور اروپایی انگلستان، فرانسه و آلمان در پیشنهاد قطعنامه ضدایرانی به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را محکوم می‌کند و آن را غیرقابل قبول و مردود می‌داند.»

پیش از این عنوان شده بود که آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان پیش‌نویس قطعنامه‌‌ای را آماده‌ کرده‌اند که از جمهوری اسلامی می‌خواهد «فورا» مجموعه‌ای از اقدام‌ها را در دستور کار قرار دهد.

کنعانی افزود: «هیچ تردیدی نیست که آمریکا، انگلستان، فرانسه و آلمان به عنوان بانیان اصلی این قطعنامه ضدایرانی با سوءاستفاده از شرایط اخیر و صرفا با انگیزه و هدف اعمال فشار سیاسی بر ایران، این قطعنامه را به شورای حکام پیشنهاد داده‌اند.»

کنعانی درباره احتمال تصویب قطعنامه علیه ایران با درخواست از دیگر کشورهای عضو آژانس، گفت: «انتظار داریم آن دسته از کشورهای مستقل و متعهد عضو شورای حکام که بی‌طرفی، استقلال و حفظ اعتبار آژانس به عنوان یک نهاد فنی برای آن‌ها اهمیت دارد، با این قطعنامه همراهی نکنند و موضع خود را صریحا اعلام کنند.»

در آستانه برگزاری نشست‌های دوره‌ای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، رافائل گروسی، مدیرکل این آژانس، هم بار دیگر خواهان پاسخگویی و شفافیت حکومت ایران به پرسش‌های آژانس شد. پرسش‌های بی‌پاسخ آژانس عمدتا درباره فعالیت‌های هسته‌ای گذشته ایران و به‌طور مشخص درباره چرایی وجود رد ذرات اورانیوم غنی‌نشده در سه مرکز هسته‌ای اعلام‌‌نشده است.

به گزارش رویترز، رافائل گروسی روز چهارشنبه گفت که امیدوار است اواخر ماه جاری امکان دیدار با ایران برای پایان دادن به بن‌بست در مورد آثار اورانیوم یافت‌شده در سایت‌های اعلام‌نشده، محقق شود. گروسی معتقد است لغو سفر به تهران اوضاع را وخیم‌تر می‌کند. این در حالی است که محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، روز چهارشنبه اعلام کرد سفر هیچ هیئتی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران فعلا در دستور کار نیست.

گروسی در واکنش به این اظهارنظر عنوان کرد که از سوی ایران در جریان لغو سفر این پیش‌بینی‌شده قرار نگرفته است. گروسی چهارشنبه ۲۵ آبان، در حساب توییتر خود درباره مذاکره با ایران نوشت: «امیدوارم دیدار فنی ازپیش‌تعیین‌شده با ایران انجام شود.»

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در یک نشست خبری که در حاشیه نشست شورای حکام برگزار شد، جلسات با همتایان ایرانی را بی‌فایده توصیف کرد. او گفت: «من با جلسه‌ای یک دقیقه‌ای با مذاکره‌کنندگان ایرانی می‌توانم بگویم که آیا این تلاش‌ها نتیجه خواهد داشت یا خیر.»