گروه‌های تروریستی در خیبرپختونخواه، از سلاح‌های آمریکایی استفاده می‌کنند

دو افسر پلیس پاکستان در دره اسماعیل‌خان با سلاح حرارتی مجهز به دوربین دیددرشب، کشته شدند

نیروهای تحریک طالبان پاکستان حین بازرسی با سلاح آمریکایی- @Almansurmedia/twitter

رسانه پاکستانی «مینیت میرور» روز چهارشنبه ۲۵ آبان، به نقل از یک مقام ارشد امنیتی در ایالت خیبرپختونخواه پاکستان، خبر داد که گروه‌های تروریستی در این ایالت به سلاح‌های پیشرفته آمریکایی دست یافته‌اند.

این ادعا پس از آن اعلام شد که دو افسر پلیس این منطقه شب‌هنگام، با استفاده از سلاح‌های مجهز به دوربین‌ دیددرشب، کشته شدند.

در روزهای اخیر، چندین حمله مستقیم به پلیس پاکستان در ایالت خیبرپختوانخواه، گزارش شده است. در یکی از این موارد، دو افسر پلیس در یک ایست‌بازرسی واقع در دره اسماعیل خان، شب‌هنگام هدف شلیک گلوله قرار گرفتند. پلیس خیبرپختوانخواه پس از این حادثه، اعلام کرد بررسی‌هایی که در این مورد انجام داده است، نشان می‌دهد این افراد با استفاده از اسلحه حرارتی مجهز به دوربین دیددرشب، هدف گرفته شده‌اند.

یکی از مقام‌های ارشد امنیتی این ایالت به رسانه‌های پاکستانی گفت: «اسلحه حرارتی استفاده‌شده در این حمله همان اسلحه‌ای است که ارتش آمریکا در افغانستان استفاده می‌کرد.» او اضافه کرد که این سلاح‌ها اکنون در حملات به گروه‌های قومی و پلیس در خیبر پختونخواه استفاده می‌شوند.

در همین حال، پلیس خیبر پختونخواه نیز مشخصا در خصوص استفاده تروریست‌ها از سلاح‌های آمریکایی با هدف حمله به ایست‌‌بازرسی‌های پلیس پاکستان در مناطق حساس و ناامن هشدار داد.

در یک سال گذشته، استفاده از سلاح‌های به‌جامانده از نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان، به دردسری برای نیروهای امنیتی پاکستان و حتی هند تبدیل شده است. یک گزارش وزارت دفاع آمریکا در اوایل بازگشت طالبان به قدرت، افشا کرد که با خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، اسلحه و تجهیزات نظامی به ارزش دست‌کم هفت میلیارد دلار در این کشور باقی مانده‌اند.

پیش از این، پلیس هند هم از وجود سلاح‌های آمریکایی نزد گروه‌های شبه‌نظامی پاکستانی در کشمیر تحت تسلط پاکستان خبر داده بود. از بازارآزاد فروش و قاچاق سلاح‌ها و تجهیزات آمریکایی در مرزهای افغانستان و پاکستان نیز گزارش‌های متعددی در رسانه‌ها منتشر شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نظر می‌رسد تحریک طالبان پاکستان که پس از تسلط طالبان بر افغانستان، برای گسترش فعالیت‌هایشان با استفاده از خاک افغانستان، فراغ بال بیشتری یافته‌اند، یکی از کاربران سلاح‌های جامانده آمریکا و در واقع از مهم‌ترین خریداران این تجهیزات‌اند. این گروه که در مرزهای میان افغانستان و پاکستان مستقر است، در یک سال گذشته، با بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان، حملات علیه دولت پاکستان را چندبرابر افزایش داده‌ است و هرچند دولت پاکستان به کمک طالبان افغانستان، مذاکراتی با این گروه انجام داد، نتیجه آن تنها برقراری چند آتش‌بس بود که هر دو طرف بارها آن‌ها را نقض کردند.

در آخرین مورد، تحریک طالبان پاکستان روز چهارشنبه ۲۵ آبان، مسئولیت کشتن شش نیروی پلیس پاکستان در یک ایست‌بازرسی در منطقه لکی مروات در شمال غرب پاکستان را به عهده گرفت. این پلیس‌ها در حال گشت‌زنی بودند که هدف حمله موتورسواران مسلح قرار گرفتند.

بیشتر از جهان