ابراز تعجب قوه قضاییه از سخنرانی روحانی در یزد

ایرنا: شعارها علیه رئیس‌جمهور سازمان‌دهی شده بود

سخنرانی روز گذشته (یکشنبه) رئیس جمهوری ایران واکنش‌های زیادی به دنبال داشت که البته سرعت واکنش در یک مورد از آن‌ها، تقریبا بی‌سابقه بود؛ تقریبا چند ساعت پس از مخابره سخنرانی حسن روحانی در شهر یزد، سخنگوی قوه قضاییه، غلامحسین اسماعیلی، از اینکه حسن روحانی با «تحصیلات حقوقی» به جای اینکه موضوعی را که باید به همراه «اسناد و مدارک» به مراجع قضایی اعلام و منعکس کند در یک « سخنرانی عمومی با ادعای لزوم شفافیت و پاسخگویی» مطرح کرده، «مایه تعجب» خواند. 

واکنش سخنگوی قوه قضاییه به حرف‌های رئیس جمهوری از آن‌جهت سریع و بلافاصله بود که روحانی در سخنرانی دیروز خود مشخصا قوه قضاییه را هدف انتقادات خود گرفت و تلویحا لشکرکشی قوه قضاییه برای مبارزه با فساد را «نمایشی» خواند. استناد حسن روحانی بیشتر از هر پرونده‌ای به ماجرای پیچیده «بابک زنجانی» بود. کسی که به دنبال اعمال تحریم‌های نفتی علیه ایران مبالغ هنگفتی از پول فروش نفت به دست آورد و او که روزگاری خود را یک «بسیجی اقتصادی» معرفی می‌کرد، محکوم به اعدام شد. هرچند که مقامات دولت حسن روحانی و در راس آن‌ها وزیر نفت همواره معتقد بودند که «اعدام» پول‌های به یغما رفته نفت کشور را برنمی‌گرداند و باید راهکاری برای برگشت این سرمایه کلان پیدا کرد. 

بیشتر توضیحات سخنگوی قوه قضاییه نیز درباره همین اشاره روحانی به پرونده بابک زنجانی بود. اسماعیلی با اشاره به اینکه رقمی نزدیک به  دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون یورو مجموعه بدهی‌ها و مراودات مالی بابک زنجانی با وزارت نفت و همچنین بانک مرکزی ‌ست، گفت: «در این پرونده از افراد متعددی تحقیقات قضایی انجام شد، از جمله از برخی از وزرا و مدیران دولت قبل تحقیقات لازم متناسب با نقش آن‌ها در این حوزه صورت گرفت و برای برخی از مدیران و معاونین وزارت نفت، کیفرخواست صادر شده که متاسفانه برخی از این افراد در دولت جدید ارتقای سمت هم پیدا کردند».

بنا به ادعای این مقام مسئول برای قوه قضاییه «فرقی نمی‌کند که پرونده مربوط به دلارهای ادعایی گم شده باشد یا پرونده ارزها و سکه‌هایی که در سال ٩٦ و ٩٧ بانک مرکزی با سیاست‌های مورد بحث، خزانه ارزی و طلای کشور را در اختیار افراد سودجو و فرصت طلب قرار داد».

اشاره اسماعیلی به آن بخش از حرف‌های روحانی‌ست که گفته بود: «یک عده از آدم‌هایی که بی‌اخلاق هستند در طول ماه‌های گذشته در برخی از روزنامه‌ها نوشتند که در این دولت در سال گذشته یعنی سال ۹۷، ۱۸ میلیارد دلار ارز گم شده است».

اسماعیلی تاکید داشت طرح این سخنان در یک فضای عمومی توسط رئیس قوه مجریه موجب «یاس و ناامیدی» مردم شده است. به گفته سخنگوی قوه قضاییه « افتخار» این قوه «اطلاع رسانی عملکردها و نتیجه اقدامات دستگاه قضایی بوده  نه «شعارها و وعده‌هایی که مبنای آن معلوم نیست انتخاباتی است یا اراده دیگری در پشت آن نهفته است».

به گفته غلام‌حسین اسماعیلی قوه قضاییه مصمم است با فساد مبارزه کند و« با شعار و سخنرانی و دو قطبی سازی بی جهت میدان مبارزه با فساد را خالی نمی‌کند و اراده قوه قضاییه و ریاست این قوه بر برخورد جدی با تمامی مصادیق و مظاهر فساد بدون ملاحظه این و آن است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری تسنیم در واکنش به سخنرانی روحانی در مطلبی و با اشاره به محکومیت برادر رئیس جمهور ایران نوشت: «اگرچه رئیس‌جمهور در جریان مراحل رسیدگی به پرونده وابستگان دولتش ورود علنی نداشت اما موضع‌گیری‌ روزهای گذشته‌اش علیه دستگاه قضایی نشان می‌دهد احتمالاً از احکام صادرشده دلخور بوده و انتظار چنین برخوردی را نداشته است».

روزنامه کیهان، رسانه نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی ایران در یادداشتی اختصاصی و به بهانه این سخنرانی دولت حسن روحانی را مسئول «بربادرفتن» سرمایه‌های مملکت و ساختن بهشتی برای «جاسوسان» معرفی کرد. به نوشته این روزنامه مساله تنها گم شدن ۱۸ میلیارد نیست بلکه به واسطه این دولت بسیاری چیزها هم‌چون «عزت پاسپورت ایرانی» نیز بربادرفته است. 

فارغ از سخنان روحانی در این مراسم، حاشیه‌های آن نیز خبرساز بود؛ در حین سخنرانی حسن روحانی در یزد گروهی از حاضران شعارهایی از جمله «روحانی حیا کن، آمریکا را رها کن»، «تورم، گرانی، جواب بده روحانی» و «دروغگو، دروغگو» سر دادند که همین موجب شد تا استانداری یزد و از زبان یک «منبع آگاه» اعلام کند که «شعارهای عده‌ای در مراسم سخنرانی حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران در این استان سازماندهی شده بود».

خبرگزاری ایرنا به نقل از این مقام مسئول در استانداری نوشت که «استانداری به خوبی مطلع است این عده اندک از کجا سازماندهی شده‌اند و در صورت لزوم در مورد این جریان و افراد سازمان‌دهنده شفاف‌سازی خواهد کرد».

به گفته استانداری یزد سردادن شعارها علیه حسن روحانی در یزد «سازمان‌دهی» شده بوده است

هرچند که سخنرانی حسن روحانی همچون بسیاری از دیگر سخنرانی‌های مقامات جمهوری اسلامی در «لفافه» بود و نام نبردن از بخش‌ها و افراد و جریان‌های در حاکمیت که مورد اشاره اصلی روحانی در سخنرانی‌اش بودند، باعث می‌شد که گمانه‌ها و حدس‌ها جای بیشتری تا واقعیت‌ها داشته باشند اما می‌توان از فضای به وجود آمده پس از این سخنرانی چنان دریافت که اختلاف‌نظرها در باب مهم‌ترین مساله سیاست داخلی یعنی «فساد سازمان یافته» در حاکمیت  بسیار زیاد است و فعلا بیش از آنکه کسی به فکر درمان این بیماری باشد همه در حال محکوم کردن دیگری و مبرا کردن خویش‌اند. 

بیشتر از