سایه دستگیری بر سر «خودی»‌های نظام

هشدار رئیس قوه ‌قضاییه به مفسدان و مروجان فساد

عکس از سایت الف

ابراهیم رئیسی، ریاست قوه قضائیه گفت: «مسئولان دستگاه قضایی اجازه نمی‌دهند ‌فساد در هیچ جای ‌نظام لانه کند و باید به بهترین نحو شناسایی این افراد در دستور کار قرار گیرد».

رییسی هم‌چنین مفسدان و مروجان فساد در جامعه را خطاب قرار داد و گفت: «هرکجا که در نظام اداری، قضایی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی بخواهد آلوده به فساد شود، برخورد می‌کنیم و اصلاً قابل پذیرش نیست. این افراد بدانند که پایان عمر آن‌ها فرا رسیده و به آن‌ها اجازه هیچ‌گونه اقدامی داده نمی‌شود و این قاطعیت و جدیت یک امر مقطعی نیست بلکه امواجی است که همه فساد را از بین می‌برد».

موج دستگیری مقام‌های حکومتی به دلیل فساد اقتصادی درهفته‌های گذشته خروشان‌تر از هر دوره دیگری در تاریخ چهل‌ساله جمهوری اسلامی آغاز شده است. در تازه‌ترین مورد به نوشته خبرگزاری تسنیم وحید رشیدی شهردار خرم‌آباد -مرکز استان لرستان- شب گذشته توسط ماموران وزارت اطلاعات دستگیر شد.

درهفته‌های گذشته نیز احمد مرادپور معاون عمرانی استاندار لرستان، سیاوش سپهوند مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری لرستان، سجاد امیری، صمد امیری، حمید رشیدی و علی بهرامی از اعضای شورای شهر الشتر به اتهام فساد مالی دستگیر شدند. دو عضو شورای شهر بروجرد و شهردار سابق ازنا نیز به‌ اتهام تخلفات مالی و اقتصادی بازداشت شدند. چندی پیش حبیب نصیری شهردار الشتر هنگامی که قصد ترک استان را داشت در محل فرودگاه خرم آباد توسط نیروهای اطلاعات سپاه دستگیر شد. روز گذشته نیز میرعلی اشرف عبدالله پوری حسینی رئیس سابق سازمان خصوصی سازی کمی بعد از تسلیم استعفای خود به وزیر اقتصاد دستگیر شد.

پرونده فساد مدیران بانک مرکزی در روزهای گذشته نیز با مطرح شدن نام سالار آقاخانی متهم ردیف اول این پرونده بیش از پیش مطرح شد. غیبت سالار آقاخانی به همراه سه نفر دیگر از متهمان این پرونده در دادگاه و هم‌چنین اخبار مربوط به خروج این افراد از ایران سرنوشت این پرونده فساد اقتصادی را پیچیده‌تر کرده است. هرچند که وکیل سالار آقاخانی در گفتگو با خبرآنلاین مدعی شده که موکل وی از ایران فرار نکرده است. هم‌چنین به گفته وکیل دیگر وی، این متهم مشغول همکاری با برخی نهادهای خاص است. وب‌سایت خبرآنلاین پیش از این نیز نوشته بود که «این متهم» تمام اموالش در ایران را فروخته و سپس از کشور خارج شده است.

ازسوی دیگر درماه‌های اخیر موج مبارزه با فساد اقتصادی به لایه‌های دیگر نظام نیز رسیده است. لایه‌هایی که در اصطلاح به هسته اصلی قدرت نزدیک‌ترند. اگر تا پیش از این بیشتر فسادهای اقتصادی به نهادهای شبه دولتی و یا نهایتا بخش‌هایی از دولت ربط داده می‌شد، حالا انگار برای رسانه‌ای کردن فساد در نهادهای انتصابی رهبری نیز ابایی وجود ندارد. درتازه‌ترین اظهارنظر علی عبداللهی رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه  با اشاره به مطالبات علی خامنه‌ای از رئیس این قوه گفته است: «اکنون طبق فرمایش ایشان پاکسازی از درون قوه قضاییه در حال انجام است».

پس از انتصاب ابراهیم ريیسی به ریاست قوه قضاییه روند برخورد با نیروهای متهم به فساد اقتصادی شدت گرفت.  رفتاری کم‌سابقه در برخورد با مجموعه‌ای که همیشه به عنوان پایگاه «خودی»‌های نظام از آن نام برده می‌شود. رئیس حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه ایران هم‌چنین گفته است: «این عملیات از درون دستگاه قضایی آغاز شده و در پاکسازی بیرونی هم هیچ وقت توقفی در کار نخواهد بود».

رسانه‌ای شدن بازداشت اکبر طبری، معاون اجرایی حوزه ریاست قوه ‌قضاییه، و هم‌چنین دستگیری تعداد دیگری از افراد که به گفته سخنگوی قوه‌ قضائیه برخی کارمندان سابق و برخی بیرون از قوه قضاییه بودند، پرده‌ای جدید از داستان مبارزه و برخورد با نیروهای نزدیک به رهبر را برانداخت. خبر دستگیری حسن میرکاظمی معروف به حسن رعیت از نزدیکان سعید مرتضوی و بابک زنجانی نیز در راستای برخورد با نزدیکان نظام قابل تعبیر است. کسی که در جریان جنبش سبز در صف اول برخورد با مردم بود و به گفته «سعید مرتضوی»، از نیروهای ارزشی و قابل اعتماد نظام بوده است. روند بازداشت‌ها حتی شایعه دستگیری عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان قبلی تهران و مهاجرت صادق لاریجانی رییس پیشین قوه‌ قضاییه به نجف را بر سرزبان‌ها انداخت، شایعاتی که البته تکذیب شد.

بحث ۶۳ حساب‌ بانکی قوه قضاییه و فساد اقتصادی این قوه در دوره ریاست آملی لاریجانی پیش از این به عنوان بخشی از عملکرد غیرشفاف این نهاد توسط محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس مطرح شده بود که به نتیجه‌ای نرسید. صادق لاریجانی، پس از ترک ریاست قوه‌قضاییه با حکم علی خامنه‌ای، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام شد.