جمعیت جهان به هشت‌میلیارد نفر رسید

سازمان ملل پیش‌بینی می‌کند که جمعیت جهان در سال ۲۰۵۰ به ۹.۷ میلیارد نفر و در ۲۰۸۰ به حدود ۱۰.۴ میلیارد نفر برسد

سازمان ملل متحد: نوزادی که روز سه‌شنبه در جایی از جهان به دنیا آمد، هشت میلیاردمین فرد جهان بودـ ALFREDO ESTRELLA / AFP

بنابه اعلام سازمان ملل متحد، نوزادی که روز سه‌شنبه در جایی از جهان به دنیا آمد، هشت میلیاردمین فرد جهان بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این نقطه‌عطف، فرصتی برای جشن‌گرفتن تنوع و پیشرفت‌های بشری و همچنین درنظرگرفتن مسئولیت مشترک همه ما در قبال کره زمین است.»

سازمان ملل متحد این رشد جمعیت را به توسعه انسانی نسبت می‌دهد و تاکید می‌کند مردم به لطف بهبود در بهداشت عمومی، تغذیه، بهداشت شخصی و پزشکی، عمر طولانی‌تری دارند. افزایش جمعیت کره زمین درعین‌حال، نتیجه نرخ باروری بالاتر، به‌ویژه در فقیرترین کشورهای جهان است، کشورهایی که اغلب در جنوب صحرای آفریقا قرار دارند و با بیشترشدن شهروندانشان اهداف توسعه آن‌ها به‌خطر می‌افتد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رشد جمعیت همچنین اثرات زیست‌محیطی توسعه اقتصادی را تشدید کرده است؛ با این حال، در شرایطی که برخی نگران‌اند که هشت میلیارد انسان برای سیاره زمین بسیار زیاد باشد، بیشتر کارشناسان می‌گویند مشکل بزرگ‌تر، مصرف بیش‌ازحد منابع ازسوی ثروتمندترین افراد است. ناتالیا کانم، رئیس صندوق جمعیت سازمان ملل متحد، در این زمینه گفت: «برخی ابراز نگرانی می‌کنند که جهان ما پرجمعیت است. من به‌صراحت می‌گویم که تعداد زیاد انسان‌ها دلیلی برای ترس نیست.»

جوئل کوهن، متخصص جمعیت‌شناسی از دانشگاه راکفلر نیز تاکید کرد: «این سوال که زمین می‌تواند پذیرای چند نفر باشد، دو جنبه دارد: محدودیت‌های طبیعی و انتخاب‌های انسانی. این انتخاب‌های ما است که منجربه مصرف به‌اندازه یا زیاد منابع طبیعی مانند جنگل‌ها و زمین می‌شود. این انتخاب ما است که با مصرف بیش‌ازحد سوخت‌های فسیلی باعث انتشار بیشتر دی‌اکسیدکربن و گرمایش جهانی شویم. ما نادانیم و آینده‌نگری نداریم. ما حریصیم. ما از اطلاعاتی که در اختیار داریم، استفاده نمی‌کنیم. مشکل اینجاست.»

جمعیت فعلی جهان بیش از سه‌برابر ۲.۵ میلیارد نفری است که در سال ۱۹۵۰ روی زمین وجود داشت. راشل اسنو از صندوق جمعیت سازمان ملل متحد درباره این میزان رشد جمعیت گفت: «پس از اوج‌گیری در اوایل دهه ۱۹۶۰، نرخ رشد جمعیت جهان به‌طور چشمگیری کاهش یافت. رشد سالانه از ۲.۱ درصد بین سال‌های ۱۹۶۲ و ۱۹۶۵ به زیر یک‌درصد در سال ۲۰۲۰ کاهش یافته است. طبق پیش‌بینی‌های سازمان ملل متحد، ممکن است تا سال ۲۰۵۰ میزان رشد جمعیت به‌دلیل کاهش مداوم نرخ باروری به حدود ۰.۵درصد برسد.»

سازمان ملل متحد پیش‌بینی می‌کند که جمعیت در سال ۲۰۳۰ به ۸.۵ میلیارد نفر، در سال ۲۰۵۰ به ۹.۷ میلیارد نفر و در دهه ۲۰۸۰ به حدود ۱۰.۴ میلیارد نفر برسد. با این حال، گروه‌های دیگر ارقام متفاوتی را محاسبه کرده‌اند. موسسه سنجش و ارزیابی سلامت مستقر در ایالات متحده (IHME) طی مطالعه‌ای در سال ۲۰۲۰ تخمین زد که جمعیت جهان تا سال ۲۰۶۴ به بیشترین میزان خود خواهد رسید که رقمی کمتر از ۱۰ میلیارد نفر است. بنابر پیش‌بینی‌ آن‌ها، تعداد افراد کره زمین تا سال ۲۱۰۰ حدود ۸.۸ میلیارد نفر خواهد بود.

بیشتر از جهان