مالک تسلا: اگر فرزند نیاورید، تمدن فرومی‌پاشد

ایلان ماسک با این نظریه که کنترل جمعیت در سراسر جهان ضروری است، موافق نیست

ایلان ماسک، مدیر عامل تسلا - Britta Pedersen / AFP

ایلان ماسک از مردم خواسته است که فرزندان بیشتری بیاورند، زیرا او می‌گوید روی زمین «جمعیت کافی» وجود ندارد.

در مصاحبه مجازی با وال استریت ژورنال در روز سه‌شنبه ۷ دسامبر، این بنیان‌گذار میلیاردر با این ادعا که کنترل جمعیت در سراسر جهان ضروری است، مخالفت کرد.

ماسک در اجلاس مدیرعامل‌های وال استریت ژورنال، درباره آخرین نوآوری خود، تسلا بات، گفت که این ربات انسان‌نما پتانسیل آن را دارد که جایگزین نیروی کار انسانی شود.

او گفت: «به قدر کافی آدم نداریم. هر اندازه روی این موضوع که به اندازه کافی جمعیت نداریم تاکید کنم، باز کم است.»

«با این حال، بسیاری از مردم، از جمله آدم‌های باهوش، فکر می‌کنند که جمعیت در جهان زیاده از حد است و فکر می‌کنند که جمعیت در حال رشد خارج از کنترل است. کاملا برعکس این است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در سال ۲۰۱۷، مطالعه‌ای که محققان دانشگاه لوند در سوئد انجام دادند، نشان داد کودکی که در کشورهای توسعه‌یافته متولد می‌شود، در هر سال از زندگی خود معادل ۵۸.۶ تن  ردپای کربنی  بر جای می‌گذارد.

در آن زمان، نویسندگان توصیه کردند یکی از راه‌هایی که مردم می‌توانند انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را کاهش دهند، داشتن فرزندان کمتر است.

افزون بر این، در اوایل سال جاری، دوک و دوشس ساسکس به دلیل تصمیم خود مبنی بر داشتن حداکثر دو فرزند، جایزه‌ای را از موسسه خیریه «پاپیولیشن مترز» (Population Matters) دریافت کردند.

این موسسه خیریه در ماه ژوئیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «داشتن خانواده کوچک‌تر تاثیر ما بر زمین را کاهش می‌دهد و فرصت بهتری را برای همه فرزندان ما، فرزندان آن‌ها و نسل‌های آینده برای شکوفایی در یک سیاره سالم فراهم می‌کند.»

ماسک در مقابله با ادعاهای طرفداران محیط زیست گفت: «من فکر می‌کنم یکی از بزرگ‌ترین خطرات برای تمدن، نرخ پایین زادوولد و نرخ به‌سرعت رو به کاهش زاد و ولد است.»

«اگر مردم فرزندان بیشتری نیاورند، تمدن فرومی‌پاشد. حرف‌های مرا ثبت کنید.»

وقتی وال استریت ژورنال از او پرسید که آیا به همین دلیل است که او بچه‌های زیادی دارد، ماسک به شوخی گفت: «سعی می‌کنم الگوی خوبی باشم. باید آنچه را که موعظه می‌کنم، خود اجرا کنم.»

ماسک شش فرزند دارد. خاویر و گریفین، دوقلوهای ۱۷ ساله، سه‌قلوهای کای، ساکسون و دیمی‌ین، ۱۵ ساله، و X Æ A-Xii، یک ساله.

© The Independent

بیشتر از جهان