بحران غذا؛ سفیر روسیه جلسه شورای امنیت را ترک کرد

رئیس شورای اتحادیه اروپا: روسیه مسئول بحران مواد غذایی در جهان است

واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل با عصبانیت جلسه شورای امنیت را ترک کرد _@RusEmbPeru

رئیس شورای اتحادیه اروپا در جلسه روز دوشنبه شورای امنیت سازمان ملل، روسیه را مسئول بحران مواد غذایی در جهان خواند و اقدام کرملین در حوزه غذا را «موشکی پنهان» علیه کشورهای درحال توسعه دانست. این اظهارات شارل میشل، موجب شد سفیر روسیه در سازمان ملل، جلسه شورای امنیت را ترک کند.

واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل، اظهارات رئیس شورای اتحادیه اروپا درمورد تلاش روسیه برای ایجاد بحران غذا را «دروغ‌ پراکنی» دانست و عصبانیت جلسه شورای امنیت را ترک کرد. شارل میشل نیز نبنزیا را در هنگام ترک جلسه این‌طور خطاب قرار داد: «می‌توانید جلسه را ترک کنید، شاید نشنیدن حقیقت راحت‌تر باشد.»

رئیس شورای اتحادیه اروپا در جلسه شورای امنیت، با اشاره به حمله روسیه به اوکراین و نتایج آن در حوزه امنیت غذایی، گفت: «نتایج جنگ روسیه در همه نقاط جهان باعث افزایش قیمت مواد غذایی شده است و مردم را به فقر کشانده است. روسیه مسئول بحران مواد غذایی در جهان است.» به گزارش رویترز  شارل میشل گفت: «من خودم شاهد آن بودم که چطور کشتی‌های حامل غلات و گندم در محاصره روسیه در بندر اودسا اوکراین، قرار گرفته‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس شورای اتحادیه اروپا همچنین در سخنان خود مسکو را متهم به حمله به زیرساخت‌های حمل‌ونقل و انبار غلات اوکراین کرد و گفت که روسیه با اقدام نظامی خود مانع از کاشت و برداشت محصولات کشاورزی شده است.

پس از آنکه سفیر روسیه در واکنش به این اظهارات جلسه شورای امنیت را ترک کرد، معاون او به یک شبکه روسی گفت که اظهار نظرات میشل بسیار «بی‌ادبانه» بود.

پیش از این ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین نیز بارها روسیه را به ایجاد بحران غذایی در جهان متهم کرده بود. او گفته بود که مسکو ده‌ها کشور را در معرض بحران افزایش قیمت مواد غذایی و گرسنگی قرار داده است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز مدتی قبل در جلسه شورای امنیت سازمان ملل، روسیه را به تهدید امنیت غذایی در جهان متهم کرد و گفته بود: «روسیه از غذا به عنوان نوعی سلاح استفاده می‌کند.»

پیش از این ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، در واکنش به تحریم‌ مسکو خطاب به کشورهای غربی گفته بود که تحریم روسیه به کمبود غذا در مناطق فقیر دنیا منجر می‌شود و افزایش قیمت مواد غذایی را به همراه خواهد داشت. 

بیشتر از جهان