کرملین پس از پیروزی نتانیاهو به رویکرد مشترک امیدوار است

اوکراين برای روابط نزديک‌تر با دولت جديد اسرائيل تلاش می‌کند

نتانیاهو پیش از حمله روسیه، در سال‌هایی که به عنوان نخست وزیر خدمت می‌کرد، رابطه نزدیکی با پوتین داشت-HEIDI LEVINE / POOL / AFP

سخنگوی ولاديمير پوتين، رئيس جمهوری روسيه پس از آن که حزب تحت رهبری بنيامين نتانياهو نخست وزير سابق در انتخابات اخير اسرائيل برنده شد، برای بهبود روابط دو کشور اميدوار به نظر می‌رسد. اما اوگفت خيلی زود است که در مورد ملاقات احتمالی دوجانبه دو کشور صحبت کنيم.

به گزارش خبرگزاری دولتی روسیه، تاس، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت: «ما قطعا برای روابط سازنده با شرکای اسرائیلی خود ارزش قائل هستیم.»

پسکوف در یک کنفرانس خبری در پاسخ به سوال خبرنگار تاس در مورد اینکه آیا پوتین قصد دارد مذاکرات دوجانبه‌ای با نتانیاهو آغاز کند یا نه، گفت: «هنوز خیلی زود است. روند تشکیل دولت نیاز به زمان خواهد داشت و آسان نخواهد بود.» 
پسکوف خاطر نشان کرد که «مهم است که منتظر نتایج بمانیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «قطعا برای ما مهم است که افرادی را در راس اسرائیل و دولت ببینیم که رویکرد مشترکی نسبت به توسعه بیشتر روابط دوجانبه دارند.»
نتانیاهو که از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۱ به عنوان نخست وزیر اسرائیل خدمت می کرد، روز یکشنبه برای تشکیل کابینه جدید این کشور حکم دریافت کرده است. او ۲۸ روز وقت دارد تا این اقدام را انجام دهد و این دوره می‌تواند ۱۴ روز تمدید شود. یائیر لاپید، نخست وزیر کنونی، که اول ژوئیه ۲۰۲۲ بر سر کار آمد، تا زمانی که نخست وزیر جدید سوگند یاد کند، ریاست دولت موقت را بر عهده خواهد داشت.

در این میان، اوکراين نیز برای روابط نزديک‌تر با دولت جديد اسرائيل تلاش می‌کند. 

در چند ماه گذشته ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین اغلب از امتناع اسرائیل از عرضه تسلیحات به اوکراین برای مبارزه با موشک‌های روسیه ابراز ناامیدی کرده است.
در ماه آوريل گذشته، اسرائيل موضع اصلی خود را در اين زمینه تغيير داد و موافقت کرد تجهيزات دفاعی به علاوه کمک‌های بشردوستانه  را به اوکراين ارائه کند. با این حال، یائیر لاپید نخست وزیر و بنی گانتز وزیر دفاع بارها از ارسال سلاح به اوکراین خودداری کردند.

زلنسکی با تبریک پیروزی نتانیاهو در سوم نوامبر گفت: امیدواریم صفحه جدیدی را با همکاری دولت جدید باز کنیم.
در فوریه ۲۰۲۲ که روسیه به اوکراین حمله کرد، نتانیاهو رهبر مخالفان دولت در اسرائیل بود، بنابراین مجبور به موضع‌گیری نبود. از سوی دیگر نفتالی بنت نخست وزیر وقت اسرائیل برای دیدار با ولادیمیر پوتین به روسیه پرواز کرد و سعی کرد بین پوتین و زلنسکی میانجی‌گری کند. لاپید، جانشین نفتالی بنت به وضوح طرفدار اوکراین بود اما هنوز از ارسال سلاح یا سیستم‌های دفاعی به اوکراین خودداری کرده است.

نتانیاهو پیش از حمله روسیه، در سال‌هایی که به عنوان نخست وزیر خدمت می‌کرد، رابطه نزدیکی با پوتین داشت.

درک متقابل اسرائیل و روسیه برای اسرائیل مفید است زیرا آنها گزینه حمله به اهداف ایرانی در سوریه را بدون دخالت روسیه دارند. این از نظر استراتژیک برای اسرائیل بسیار مهم است.

بیشتر از جهان