اوکراین به اسرائیل: حالا که ایران از روسیه حمایت می‌کند، به ما کمک نظامی کنید

کی‌یف از دولت بایدن می‌خواهد به اسرائيل فشار آورد تا این کشور به اوکراین پدافند هوایی دهد

مقام‌های اوکراین می‌گویند حالا که حکومت ایران در جریان جنگ به روسیه کمک کرده است، اسرائیل باید قانع شود که موضع خود را تغییر داده و از کمک نظامی به کی‌یف خودداری نکند. اسرائیل از آغاز جنگ روسیه علیه اوکراین، با وجود برخی همدلی‌ها با کی‌یف، به کمک نظامی این کشور نرفته است، چرا که روابط امنیتی و نظامی مهمی با مسکو دارد. اسرائیل البته اشغال اوکراین را محکوم کرده و کمک بشردوستانه هم ارائه کرده است، اما کی‌یف خواهان کمک نظامی، به‌ویژه در زمینه پدافند هوایی است.

دولت اوکراین همچنین می‌خواهد دولت بایدن به اسرائیل فشار آورد و امیدوار است که اقدام جمهوری اسلامی ایران در رابطه با ارسال پهپادهای انتحاری خود به روسیه، باعث تغییر موضع اسرائیلی‌ها شود. اوکراین می‌خواهد از سامانه‌های پیشرفته پدافند هوایی اسرائیل برای مقابله با پهپادهای ساخت حکومت ایران استفاده کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یوگن کورنیچوک، سفیر اوکراین در اسرائیل، در گفت‌وگویی تلفنی از تل‌آویو با وب‌سایت «د هیل» آمریکا، گفت: «آمریکا تنها کشوری است که اسرائیل به حرف آن گوش می‌کند.» کورنیچوک گفت که روابط اسرائیل و اوکراین در هفته‌های گذشته «در برخی موارد فنی مربوط به دفاع» پیشرفت داشته است؛ از جمله در زمینه سامانه هشداردهنده که به شهروندان غیرنظامی کمک می‌کند تا به اطلاعی زودهنگام از حملات راکتی و موشکی روس‌ها دست یابند. او افزود: «این تحول مثبتی است و ما البته از اسرائیل بیشتر از این‌ها هم انتظار داریم.»

ولودیمیر زلنسکی، رئیس ‌جمهوری اوکراین، نیز برای متقاعد کردن اسرائیل احتمال کمک روسیه به حکومت ایران را در زمینه برنامه هسته‌ای تهران، مطرح کرده است. کاخ سفید در مورد این ادعا اظهارنظر نکرده است. جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت: «ما می‌دانیم که روسیه و [حکومت] ایران دارند به یکدیگر نزدیک می‌شوند… اما در مورد این ادعا که روسیه پشتیبانی ملموسی از ایران یا برنامه هسته‌ای‌شان انجام می‌دهد، حرفی برای گفتن ندارم.»

مقام‌های اسرائیل نیز موضع محکمی نگرفته‌اند، اما می‌گویند اوضاع را تحت نظر دارند. اسحاق هرتزوگ، رئیس ‌جمهوری اسرائیل، چند روز پیش در گفت‌وگو با شبکه «سی‌ان‌ان» گفت: «در مورد پهپادهای ایرانی باید بگویم که ما قطعا داریم اوضاع را تحلیل می‌کنیم.»

بیشتر از جهان