یک نانوا در لوگر زیر شکنجه طالبان جان باخت

عبداللطیف برای دیدار به خانه دوستش رفته بود اما ۴۵ روز زیر شکنجه طالبان بود

عبداللطیف در کابل سکونت داشت و در یک نانوایی کار می‌کرد-ایندیپندنت فارسی

طالبان یک نانوا به نام عبداللطیف را در استان لوگر زندانی کردند و زیر شکنجه به قتل رساندند. نزدیکان این مرد به ایندیپندنت فارسی گفتند که او در کابل نانوا بود و هنگامی که به دیدار دوستش در استان لوگر رفته بود، به دست طالبان بازداشت شد.

به گفته نزدیکان عبداللطیف، او ۴۵ روز را در زندان طالبان سپری کرد و گویا قرار بود روز شنبه، ۲۱ آبان (۱۲ نوامبر)، آزاد شود، اما دو روز پیش از آزادی در نتیجه شکنجه‌های شدید جان باخت و نزدیکانش که برای استقبال از او رفته بودند، جسدش را از طالبان تحویل گرفتند و پس از رجوع به پزشکی قانونی برای آزمایش و تشخیص علت مرگ، به خاک سپردند.

به گفته نزدیکان عبداللطیف، دوست او با پسرعموهایش اختلاف خانوادگی داشت و از همین رو او را به دزدی متهم کرده بودند. روزی که عبداللطیف به دیدار دوستش رفته بود، طالبان هم به آن محل رفتند و او را با مهمانانش که سه تن بودند، بازداشت کردند. نزدیکان عبداللطیف می‌گویند که ماموران اطلاعاتی طالبان این چهار تن را ۴۵ روز در زندان شکنجه کردند، ولی سرانجام ناگزیر شدند آنان را آزاد کنند. قرار بود عبداللطیف و همراهانش روز شنبه، ۲۱ آبان، از زندان آزاد شوند، اما هنگامی که روز چهارشنبه، ۱۸ آبان، فرمانده طالبان که آنان را زندانی و شکنجه کرده بود، به آن‌ها می‌گوید که آزاد می‌شوند، عبداللطیف با او مشاجره لفظی می‌کند و با دفاع از بیگناهی خود، می‌پرسد که چرا ۴۵ روز او را بی‌علت شکنجه کرده‌اند.

نزدیکان عبداللطیف به نقل از دوستان او که همراهش زندانی بودند، می‌گویند که نیمه‌های چهارشنبه‌شب، طالبان عبداللطیف را از سلول بردند و شکنجه کردند. وضعیت جسمانی عبداللطیف پس از این شکنجه بسیار بد شد و پس از نماز صبح جان باخت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته نزدیکان عبداللطیف، مادر او، هنگامی که برای او در زندان لباس برده بود، سیم‌کارتی را نیز در میان لباس‌هایش پنهان کرده بود. عبداللطیف توانسته بود با استفاده از آن، چهار‌شنبه‌شب با مادر و همسرش صحبت کند و خبر آزاد‌ شدنش را به آنان بدهد.

خانواده عبداللطیف می‌گویند که جسد او را برای آزمایش‌های پزشکی نخست به «طب عدلی» (پزشکی قانونی) برده بودند، اما مسئولان آن نهاد نتایج آزمایش‌ها و علت مرگ عبداللطیف را به خانواده‌اش نداده‌اند.

عبداللطیف در کابل سکونت داشت و در یک نانوایی کار می‌کرد. او پدر چهار فرزند بود و هنگامی که زندانی شد، کوچک‌ترین فرزندش ۱۵ روزه بود. خانواده این مرد خواهان اجرای عدالتند.

طالبان در بیش از یک سال گذشته صدها تن را به اتهام‌های گوناگون بازداشت و شکنجه کرده‌اند. ماه گذشته، طالبان دو چوپان را در پنجشیر به اتهام همکاری با جبهه مقاومت ملی بازداشت کردند و زیر شکنجه به قتل رساندند.

طالبان در مورد این بازداشت‌ها و قتل‌ها به هیچ نهاد یا شخصی پاسخگو نیستند.

بیشتر از جهان