خشم نظام از مکرون: از بازداشت فرانسوی‌ها تا ممنوعیت واردات خودرو فرانسوی

در حال حاضر هفت فرانسوی در ایران زندانی‌اند

بسیاری کشور‌های غربی از اعتراض‌ها در ایران حمایت و سرکوب معترضان را محکوم کرده‌‌اند- @AlinejadMasih

ادامه بازداشت اتباع فرانسه، حمله به اقلیم کردستان عراق، ممنوعیت واردات خودرو فرانسوی و موضع‌گیری وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، چهار واکنش منفعلانه مقام‌های جمهوری اسلامی به دیدار امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، با گروهی از فعالان زن ایرانی بودند.

دیدار روز جمعه ۲۰ آبان رئیس‌جمهوری فرانسه با گروهی از فعالان زن ایرانی از جمله مسیح علی‌نژاد، رویا پیرایی، لادن برومند و شیما بابایی در کاخ الیزه با خشم مقام‌‌های جمهوری اسلامی همراه شد.

مکرون بعد از این دیدار هم، در مصاحبه با یک شبکه رادیویی فرانسوی، اعتراض‌ها در ایران را انقلاب خواند و گفت: «اینک نوادگان انقلاب در حال رقم زدن یک انقلاب‌اند.» او اضافه کرد که وضعیت سیاسی کنونی در ایران و اعتراض‌های گسترده علیه دولت وضعیت را «بسیار» تغییر داده و رویدادهای اخیر احتمال دستیابی به توافق با جمهوری اسلامی را «شکننده» کرده است.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی هم در واکنش به این دیدار گفت: «این مسیحی که رئیس‌جمهور [فرانسه] در کنار آن قرار گرفته است، کور می‌کند، شفا نمی‌دهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مهدی عسگری، نماینده مجلس، هم در گفت‌وگو با روزپلاس اعلام کرد: «با توجه به بدعهدی‌ها و سوابق منفی مکرر، واردات خودرو از فرانسه انجام نخواهد شد.» در فهرستی که وزارت صمت پیش‌تر منتشر کرده بود، نام شرکت سیتروئن فرانسه هم دیده می‌شد که طبق گفته‌های عسگری، حالا نام این شرکت حذف شده است. 

بازداشت دو تبعه فرانسوی دیگر در روز‌های اخیر از دیگر تحولات مربوط به روابط جمهوری اسلامی با فرانسه است که مقام‌های فرانسوی آن را اعلام کرده‌اند. بر این اساس، در حال حاضر هفت نفر از اتباع فرانسه در ایران زندانی‌اند که از اتهام بسیاری از آن‌ها اطلاع دقیقی در دست نیست.

حمله موشکی و توپخانه‌ای روز دوشنبه سپاه پاسداران به اقلیم کردستان عراق از دیگر تحولات مربوط به تشدید تنش‌ها میان تهران و پاریس است. این حمله پس از آن صورت گرفت که ادعا شد یک گروه کرد مخالف جمهوری اسلامی واسطه اصلی دیدار گروهی از فعالان زن ایرانی با امانوئل مکرون بوده است.

مقام‌های فرانسه گفته‌اند که حمایت از معترضان در ایران را همچنان در دستور کار دارند و سرکوب‌‌ معترضان از سوی جمهوری اسلامی را هم محکوم می‌کنند.

آمریکا و برخی دیگر از کشور‌های اروپایی هم همسو با فرانسه، سرکوب‌ها در ایران را محکوم و مجموعه تحریم‌‌هایی علیه مقام‌های جمهوری اسلامی وضع کرده‌اند.