فدراسیون فوتبال اعضای تیم ملی فوتبال ساحلی را تهدید کرد

روزنامه دولتی ایران نوشت تجمع اعتراضی ایرانیان در دبی دامن امارات متحده عربی را می‌گیرد

در پی همراهی اعضای تیم ملی فوتبال ساحلی با خیزش سراسری ایرانیان علیه حکومت، فدراسیون فوتبال بازیکنان تیم ملی را به رعایت نکردن «اخلاق ورزشی» متهم کرد و در بیانیه‌ای تهدیدآمیز از برخورد با آنان خبر داد.

فدراسیون فوتبال در بیانیه‌ای که روز دوشنبه، ۱۶ آبان، منتشر شد، ابتدا قهرمانی تیم ملی فوتبال ساحلی را به علی خامنه‌ای تبریک گفت و سپس ادعا کرد که «این دستاورد حاصل تلاش جمعی باشگاه‌ها، تیم ملی و در راس آن مجموعه فدراسیون فوتبال بوده است». این بیانیه می‌افزاید: «بر اساس مقررات جمهوری اسلامی ایران و منشور اخلاقی المپیک و قوانین فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) مبنی بر رعایت اصول حاکم بر ورزش فوتبال و پرهیز از هرگونه رفتارهای سیاسی در میدان‌های ورزشی، با اشخاصی که در این خصوص اخلاق حرفه‌ای و ورزشی را رعایت نکرده‌اند، وفق مقررات رسیدگی خواهد شد.»

فدراسیون فوتبال در ادامه این بیانیه، تلویحا پایبندی‌ خود را به حکومت اعلام کرد و ایرانیانی را که پس از مسابقه تیم ملی فوتبال، در محیط پیرامون استادیوم علیه حکومت شعار سر دادند «بی‌خرد» نامید.

جمهوری اسلامی یکی از معدود کشورهایی است که همواره مسائل سیاسی را به میدان‌های ورزشی می‌کشاند. ورزشکاران ایرانی به هیچ عنوان اجازه ندارند با حریفان اسرائیلی رقابت یا حتی صحبت کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عملکرد مقام‌های حکومت ایران نشان می‌دهد هرجا که منافع حاکمیت ایجاب کند، از سیاسی‌کاری در میدان‌های ورزشی حمایت می‌کنند و هرجا خلاف منافعشان باشد، به دیگران توصیه می‌کنند سیاست را وارد ورزش نکنند. نمونه بارز این عملکرد همین بیانیه اعتراضی فدراسیون فوتبال درباره اعضای تیم ملی فوتبال ساحلی است.

تیم ملی فوتبال ساحلی ایران روز یکشنبه، ۱۵ آبان، در دبی با پیروزی مقابل برزیل به مقام قهرمانی مسابقات جام بین‌قاره‌ای رسید. ابراهیم رئیسی این قهرمانی را به نفع حکومت مصادره کرد و در پیامی مدعی شد که پیروزی تیم ایران نمایشی از «ایران قوی» است؛ با این حال بازیکنان تیم ملی قبل از شروع مسابقه حاضر نشدند سرود جمهوری اسلامی را همخوانی کنند. پس از کسب عنوان قهرمانی نیز در همدردی با مردم سوگوار ایران، شادمانی نکردند.

سعید پیرامون، عضو تیم ملی فوتبال ساحلی پس از گلزنی، در حرکتی نمادین، دست‌هایش را بالای سر برد و نمایش چندثانیه‌ای قیچی کردن موها را در حمایت از زنان ایران اجرا کرد. اقدام سعید پیرامون و دیگر اعضای تیم ملی فوتبال ساحلی موجی از واکنش‌های تحسین‌آمیز را در پی داشت. علی کریمی، ستاره سابق تیم ملی ایران، در روایتگر (استوری) اینستاگرام نوشت: «تیم ملی ایران باشرف».

علی دایی، اسطوره فوتبال ایران، هم با انتشار تصویری از تیم ملی فوتبال ساحلی و تیم امید کشتی ایران نوشت: «سپاس و درود بر قهرمانان ملی کشورم؛ در این روزهای سخت که همه داغداریم، من هم دغدغه‌ای کوچک برای شما شده‌ام. مهم‌ترین چیزی که مرا دلگرم می‌کند، محبت بی‌دریغ شما هموطنانم است»

مهرداد پولادی، بازیکن سابق تیم ملی فوتبال، نیز در واکنش به حرکت نمادین سعید پیرامون نوشت: «این بازی و‌ این برد ممکنه فراموش بشه اما این حرکت فراموش شدنی نیست؛ مهم‌تر از قهرمانی شرافتی بود که به نمایش گذاشتید.»

بسیاری از کاربران رسانه‌های اجتماعی و فضای مجازی نیز رفتار بازیکنان تیم ملی فوتبال ساحلی را تحسین کردند. شامگاه یکشنبه دیوارنگاره‌هایی از حرکت نمادین سعید پیرامون روی دیوار شهرهای ایران ثبت شد و برخی هنرمندان گرافیست نیز با الهام از این اقدام آثاری خلق کردند.

حمایت بازیکنان تیم ملی فوتبال ساحلی از خیزش سراسری مردم ایران خشم رسانه‌های حکومتی را نیز در پی داشت تا آنجا که روزنامه دولتی ایران، کشور میزبان مسابقه‌ها را تهدید کرد و مدعی شد که برگزاری تجمع اعتراضی ایرانیان در دبی «دامن امارات» را می‌گیرد.

بیشتر از فوتبال