دموکرات‌ها با پیروزی در نوادا، برتری خود در سنای آمریکا را قطعی کردند

با پیروزی مجدد سناتور کاترین کورتز ماستو، دموکرات‌ها دست‌کم ۵۰ کرسی و همچنان ادامه کنترل سنا را در اختیار خواهند داشت

کورتز ماستو با اختلافی اندک بر آدام لاکسالت، رقیب جمهوری‌خواه خود پیروز شد- AFP

موسسه تحقیقاتی ادیسون ریسرچ پیش‌بینی کرد دموکرات‌ها پس از پیروزی مجدد سناتور کاترین کورتز ماستو در نوادا، کنترل سنای ایالات متحده را در دست خواهند داشت و این اتفاق پیروزی بزرگی را برای جو بایدن، رئیس‌جمهوری این کشور، رقم می‌زند.

به گزارش رویترز، کورتز ماستو با اختلافی اندک بر آدام لاکسالت، رقیب جمهوری‌خواه خود و دادستان کل ایالتی سابق که موردتایید دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا بود، پیروز شد. با پیروزی ماستو که پس از رای‌آوردن مجدد مارک کلی، سناتور دموکرات، در اواخر روز جمعه در آریزونا، حاصل شد، دموکرات‌ها دست‌کم ۵۰ کرسی سنا را در اختیار خواهند داشت.

چاک شومر، سناتور دموکرات و رهبر اکثریت سنا، در یک نشست خبری گفت: «آمریکا نشان داد که ما به دموکراسی خود ایمان داریم و ریشه‌های دموکراسی عمیق و قوی است.»

کرسی‌های سنای آمریکا در حال حاضر ۵۰-۵۰ بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان تقسیم شده است و اعضای جدید سنا روز سوم ژانویه سوگند یاد خواهند کرد. تداوم کنترل بر سنا به این معنی است که دموکرات‌ها همچنان می‌توانند نامزدهای جو بایدن مانند قضات فدرال را تایید کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

البته هنوز احتمالات دیگری نیز مطرح است؛ اگر رافائل وارناک، سناتور دموکرات، در دور دوم انتخابات جورجیا در روز ۶ دسامبر،  در برابر هرشل واکر، رقیب جمهوری‌خواه خود، پیروز شود، اکثریت برای دموکرات‌ها به صورت ۴۹-۵۱ در خواهد آمد و این به دموکرات‌ها برای تصویب چند لایحه برتری می‌دهد و به جای ۶۰ رای موردنیاز برای بیشتر قوانین، می‌توانند با یک اکثریت ساده کار خود را پیش ببرند. این اتفاق همچنین تاثیر آرای «نوسانی» را که برخی از تصمیم‌های مهم بایدن، ازجمله گسترش برخی برنامه‌های اجتماعی، را متوقف کرد یا به تاخیر انداخت، کاهش می‌دهد.

نتیجه رقابت‌ کرسی‌های مجلس نمایندگان آمریکا هنوز مشخص نیست. در برخی از ایالت‌ها، ممکن است شمارش آرا چند روز یا بیشتر طول بکشد تا درنهایت مشخص شود کدام حزب در این مجلس با ۴۳۵ کرسی اکثریت را خواهد داشت. نتایج فعلی نشان می‌دهد که تاکنون جمهوری‌خواهان برتری دارند، اما هنوز هیچ نتیجه‌ای قطعی نیست.

جمهوری‌خواهان متعهد شده‌اند درصورت پیروزی و راهیابی به مجلس، تلاش کنند پیروزی‌های بایدن در مبارزه با تغییرات اقلیمی را به عقب برگردانند. آن‌ها همچنین می‌خواهند یک‌سری تخفیف‌های مالیاتی سال ۲۰۱۷ را دائمی کنند. تحقیق درمورد فعالیت‌های دولت بایدن و همچنین معاملات تجاری پسر رئیس‌ جمهوری آمریکا با اوکراین و چین هم از دیگر برنامه‌های جمهوری‌خواهانی است که به مجلس نمایندگان راه پیدا می‌کنند. در سوی دیگر، سنای تحت کنترل دموکرات‌ها برای جو بایدن تضمین می‌کند که نامزدهای او به‌منظور احراز ده‌ها کرسی قضاوت فدرال، تاییدیه خواهند گرفت.

دونالد ترامپ، رئيس‌ جمهوری سابق آمریکا، تمام سال بر انتخابات میان‌دوره‌ای ۲۰۲۲ متمرکز بود و از محبوبیت مستمر خود درمیان محافظه‌کاران راست‌گرا برای رای‌آوردن نامزدهای مورد تاییدش در حزب جمهوری‌خواه استفاده کرد. با عملکرد ضعیف جمهوری‌خواهان در روز سه‌شنبه، ترامپ به‌دلیل تقویت نامزدهایی که قادر نبودند نظر رای‌دهندگان را تامین کنند، مقصر شناخته می‌شود؛ این درحالی است که برخی می‌گویند او در نظر دارد این هفته خبر سومین نوبت نامزدی خود برای ریاست‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۴ را اعلام کند.

بیشتر از جهان