عملکرد ضعیف‌تر از انتظار جمهوریخواهان در انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا

شمارش آرا همچنان ادامه دارد و هنوز روشن نیست چه حزبی به اکثریت در دو مجلس کنگره برسد 

شمارش آرا انتخاباتی ادامه دارد- JOHN MOORE/GETTY IMAGES VIA AFP

جمهوریخواهان در انتخابات میان‌دوره‌ای به پیشرفت‌هایی دست یافتند، اما به آن «موج قرمز» وسیعی که می‌خواستند، دست نیافتند و در مجموع عملکردی ضعیف‌تر از حد انتظار داشتند.

در زمان نوشته شدن این مطلب (ساعت دو و نیم بعدازظهر به وقت واشنگتن)‌ هنوز معلوم نیست کدام حزب در دو مجلس نمایندگان و سنا در کنگره به اکثریت خواهد رسید. بخت جمهوریخواهان برای کسب اکثریت در مجلس نمایندگان همچنان بالا است، اما رقابت در مجلس سنا به سه ایالت جورجیا، نوادا و آریزونا کشیده است که شمارش آرا در آن‌ها همچنان ادامه دارد. معلوم نبودن تکلیف قوه مقننه، باعث شد که روز چهارشنبه، ۹ نوامبر (۱۸ آبان)،  شاخص‌های سهام در آمریکا سقوط کنند. 

احتمال دارد رقابت در مجلس سنا اصلا در این دور روشن نشود، چرا که رقابت در ایالت جورجیا بین رافائل وارناک، سناتور کنونی دموکرات، و رقیب جمهوریخواه او، هرشل واکر، احتمالا به دور دوم کشیده می‌شود. البته در صورتی که دموکرات‌ها هر دو کرسی نوادا و آریزونا را حفظ کنند، حتی در صورت شکست در جورجیا، به اکثریت خواهند رسید و تکلیف سنا معلوم می‌شود.

در حال حاضر جمهوریخواهان ۲۰۴ کرسی و دموکرات‌ها ۱۷۶ کرسی در مجلس نمایندگان دارند. برای اکثریت، به ۲۱۸ کرسی نیاز است و از این رو، بخت حزب «قرمز» بسیار بیشتر است. جمهوریخواهان با رسیدن به اکثریت در این مجلس، خواهند توانست در دو سال آینده موانع بسیاری برای جو بایدن، رئیس‌ جمهوری دموکرات، ایجاد کنند؛ از جمله با سد کردن برنامه‌های تقنینی کاخ سفید و آغاز تحقیقات در مورد موضوعات حساسی مثل روند خروج آمریکا از أفغانستان، که می‌تواند تاثیر سیاسی مخربی برای دموکرات‌ها به بار آورد. 

خبرگزاری رویترز در تحلیل خود از انتخابات نوشت:‌ «نتایج ظاهرا نشان می‌دهد که رای‌دهندگان بایدن را به دلیل تورم شدید مجازات کردند و در عین حال، علیه تلاش‌های جمهور‌یخواهان برای ممنوعیت سقط‌جنین نیز شوریدند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جمهوریخواهان موفق شدند حداقل هفت کرسی مجلس نمایندگان را از دموکرات‌ها پس بگیرند، یعنی دو کرسی بیشتر از حداقل مورد نیاز برای رسیدن به اکثریت. اما هنوز تکلیف حدود ۴۵ کرسی معلوم نیست و نتیجه آن‌ها تکلیف را یکسره خواهد کرد. 

در مجلس سنا، مهم‌ترین پیروزی دموکرات‌ها در ایالت پنسیلوانیا بوده است؛ جایی که جان فترمن موفق شد بر محمد اوز، پزشک بازنشسته-چهره تلویزیونی مشهور و نامزد جمهوریخواهان، پیروز شود تا این کرسی که پیش از این متعلق به قرمزها بود، به حزب دموکرات برسد. دموکرات‌ها در بقیه رقابت‌های این ایالت نیز نتیجه موفقی داشتند. 

کاخ سفید به عملکرد نسبتا موفق حزب دموکرات واکنش نشان داد. ران کلین، رئیس دفتر بایدن، در توییتر نوشت: «هیچ‌وقت دست‌کم نگیرید که تیم بایدن چقدر دست‌کم گرفته می‌شود.»

در مقابل، برخی جمهوریخواهان هم اقرار کردند که می‌توانستند بهتر عمل کنند. راب جسمر، رئیس سابق کارزار انتخاباتی این حزب در مجلس سنا،‌ گفت: «در این اوضاع می‌بایست عملکرد بهتری نشان می‌دادیم.»

اما دموکرات‌ها هم چندین شکست سخت داشتند. مثلا شان پاتریک، نماینده نیویورک و رئیس کمیته‌ انتخاباتی حزب در مجلس نمایندگان، شکست خورد. حداقل یکی از اعضای دموکرات کمیته‌ای که در مورد «یورش ششم ژانویه به کنگره» تحقیق می‌کند، نیز در ایالت ویرجینیا شکست خورد. 

جمهوریخواهان در صورت به اکثریت رسیدن در کنگره، چند برنامه مهم دارند. آن‌ها احتمالا معافیت‌های مالی را که در سال ۲۰۱۷ (زمان ترامپ)‌ تصویب شدند، دائمی می‌کنند. در غیر این صورت، این معافیت‌ها به زودی منقضی خواهند شد. از سوی دیگر، نمایندگان این حزب احتمالا بودجه تامین اجتماعی و برنامه «مدیکر» (خدمات درمانی مخصوص سالمندان و برخی از شهروندان دچار نارسایی‌های جسمانی) را کاهش می‌دهد. آن‌ها احتمالا در موارد دیگر نیز بودجه‌های وسیعی را که دموکرات‌ها تصویب کرده‌اند، کاهش خواهند داد. 

از پرسش‌های بزرگی که در تحلیل نتایج مطرح خواهد شد، این است که نامزدهای برخوردار از حمایت دونالد ترامپ چه عملکردی داشته‌اند؛ پرسشی که پاسخ به آن در مصاف‌های پیش رو در دو سال باقی‌مانده به انتخابات ۲۰۲۴ تاثیر خواهد گذاشت. پیش‌بینی می‌شود که ترامپ به زودی نامزدی خود را در این انتخابات اعلام کند.

برخی تحلیلگران می‌گویند پیروز نشدن هرشل واکر در دور اول (که هنوز قطعی نشده است) شکست مهمی برای رئیس ‌جمهوری سابق خواهد بود. شکست مهم دیگر نامزدهای برخوردار از حمایت ترامپ را در ایالت پنسیلوانیا شاهد بودیم؛ جایی که در آن هم دکتر اوز شکست خورد و هم داگ ماستریانو، نامزد حزب جمهوریخواه برای فرمانداری. اما در مقابل، در ایالت اوهایو شاهد پیروزی یکی از نامزدهایی بودیم که از حمایت ترامپ برخوردار بود. جی دی ونس، نویسنده رمان معروف «مرثیه پشت‌کوهی‌ها» که فیلم مشهوری تولید نتفلیکس نیز بر أساس آن ساخته شده است، با پیروزی در این ایالت، به مجلس سنا راه یافت. 

علاوه بر جورجیا، نامزدهای جمهوریخواه در دو ایالت آریزونا و نوادا نیز که شمارش آرا هنوز در آن‌ها ادامه دارد، از حمایت ترامپ برخوردارند و روشن شدن تکلیف این سه ایالت، تحلیلگران را به نتیجه روشن‌تری در مورد کارنامه ترامپ خواهد رساند. 

اما مهم‌ترین رقیب ترامپ در صفوف جمهوریخواهان، ران د سانتیس، فرماندار فلوریدا، است که با نزدیک به ۲۰ درصد اختلاف با آرای رقیب دموکرات خود، به پیروزی قاطع رسید. د سانتیس که اخیرا به شدت هدف حمله ترامپ بوده، از نامزدهای احتمالی در انتخابات مقدماتی این حزب برای ریاست ‌جمهوری آینده است. ترامپ به میچ مک‌کانل، سناتور کنتاکی و رهبر جمهوری‌خواهان در مجلس سنا، نیز حمله کرده است.

همزمان با انتخابات برای تعیین ۳۵ سناتور، تمام ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان، و فرمانداران چند ده ایالت، شاهد برگزاری برخی همه‌پرسی‌ها در سراسر کشور نیز بودیم. در کالیفرنیا، میشیگان و ورمانت، رای‌دهندگان به افزودن حقوق سقط‌جنین به قانون اساسی ایالت‌های خود رای دادند. از سوی دیگر، تلاش محافظه‌کاران برای وارد کردن منع حق سقط‌جنین به قانون اساسی ایالت کنتاکی شکست خورد. یکی از عجیب‌ترین همه‌پرسی‌ها را در ایالت تنسی شاهد بودیم که در آن مردم به ممنوعیت «هرگونه برده‌داری» رای دادند. پیش از این، در قانون اساسی این ایالت آمده بود که برده‌داری ممنوع است؛ مگر برای مجرمانی که در دادگاه محکوم شده‌اند.

بیشتر از جهان