پناهی و رسول‌اف: جان حسین رونقی در خطر است

دو کارگردان زندانی، هم‌بند حسین رونقی در اوین‌اند

عکس از سایت کمپین حقوق بشر ایران

جعفر پناهی و محمد رسول‌اف، دو سینماگر زندانی در اوین،‌ با انتشار بیانیه‌ای مشترک از وضعیت سلامتی حسین رونقی ابراز نگرانی کردند. بخش‌هایی از این بیانیه در صفحه توییتر حسن رونقی، برادر این وبلاگ‌نویس، منتشر شده است و برخی رسانه‌های فارسی‌زبان نیز آن‌ را منتشر کرده‌اند. پناهی و رسول‌اف به‌عنوان شاهدان عینی بند چهار اوین (که رونقی نیز آن‌جا است) به نقل از پزشکان زندان گفتند رونقی با خطر ایست قلبی روبرو است. آن‌ها در ضمن گفتند از نزدیک شاهد شرایط جسمی و روند رسیدگی به او بوده‌اند و معتقدند که «جمهوری اسلامی قصد جان حسین را کرده است».

حسن رونقی در صفحه توییتر خود با اشاره به وضعیت برادرش و سایر زندانیان همچون نیک یوسفی، احسان پیربرناش و مجید توکلی هشدار داد: «جان زندانیان سیاسی در خطر است. امروز کاری نکنیم فردا دیر است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این بیانیه آمده است که قوای جسمانی رونقی پس از ۵۰ روز اعتصاب غذای تر «به‌شدت تحلیل رفته» و او خون بالا می‌آورد، ضربان قلبش نامنظم است و کلیه‌هایش دچار عفونت و نارسایی حاد شده‌اند. رونقی پیش از این، به خانواده خود خبر داده بود که هر دو پایش را در زندان شکسته‌اند.

در بیانیه پناهی و رسول‌اف آمده است: «هر لحظه امکان وقوع دلخراش آنچه که برای بهنام محجوبی و بکتاش آبتین رخ داد وجود دارد. ناجوانمردانه‌تر اینکه حسین رونقی دارای گواهی عدم تحمل کیفر دائم است که پیش‌تر از سوی پزشکی قانونی برای او صادر شده است. در چنین شرایطی چرا دستگاه قضایی هیچ اقدام عملی برای توقف بازداشت و اجرای قانون نمی‌کند؟»

اشاره این دو هنرمند به دو زندانی است که در سال‌های اخیر در پی محرومیت از مراقبت پزشکی در اوین درگذشتند؛ محجوبی که از دراویش گنابادی بود و بکتاش آبتین که از چهره‌های فعال کانون نویسندگان ایران به حساب می‌آمد.

به گفته پناهی و رسول‌اف، رونقی قصد دارد از بامداد یکشنبه ۲۲ آبان، وارد اعتصاب غذای خشک شود و «این تصمیم اعتراضی به این معنی است که خطری جدی جان او را تهدید می‌کند».